تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۶۷۷
کد خبر: ۲۱۲۹۱۹
سرویس خبر : انرژی

اجرای راهکار بهینه احداث واحد سولفورزدایی؛ پارس فولاد سبزوار

‌می‌متالز - پس از احداث و راه اندازی موفقیت آمیز واحد سولفورزدایی شرکت فولاد غدیر نیریز با بهره گیری از راهکار بهینه پیشنهادی شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی مبنی بر انجام مهندسی پایه و تفصیلی توسط شرکت خوارزمی و سپس انجام فاز‌های تامین کالا و ساخت بر مبنای طراحی انجام شده و عملکرد فوق العاده این واحد در مقایسه با دیگر واحد‌های سولفورزدایی، شرکت پارس فولاد سبزوار به عنوان یکی از مشتریان اصلی خوارزمی نیز در این مسیر گام نهاد و پروژه طراحی پایه و تفصیلی واحد سولفورزدایی آن شرکت با موفقیت به انجام رسید.

راهکار بهینه ساخت واحد سولفورزدایی

به گزارش می متالز، شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کاتالیست کشور که با استفاده از نیرو‌های نخبه طی سالیان گذشته توانسته است دانش فنی تولید بسیاری از کاتالیست‌های با فناوری بسیار بالا را توسعه داده و تولید صنعتی آن‌ها را به انجام رساند، در زمینه سولفورزدایی از انواع خوراک ها، نه تنها ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰۰ تن در سال را ممکن ساخته و جاذب‌های سولفورزدایی خود را در صنایع فولاد و نفت، گاز و پتروشیمی در مقیاس گسترده‌ای تولید و تحویل دهی نموده و عملکرد رضایت بخشی را بدست آورده است، بلکه در حوزه پژوهش و بهینه سازی محصولات و شبیه سازی فرآیندها، تجهیزات آزمایشگاهی منحصر بفرد در کشور و پیشرفت‌های علمی چشمگیر، خود را در این زمینه به تولید کننده پیشرو بدل نموده است.
با توجه به دانش فنی تخصصی در این زمینه، خوارزمی در سال‌های اخیر به واحد‌های فولادی پیشنهاد نموده است تا به جای واگذاری کل پروژه ساخت واحد سولفورزدایی به یک پیمانکار که معایب آن پیش از این ذکر شد، ابتدا فاز مهندسی پایه و تفصیلی این پروژه را به این شرکت بسپارند و پس از نهایی شدن همه مدارک مهندسی، خرید تجهیزات و ساخت واحد را به پیمانکاران متخصص در این حوزه سپرده و یا حتی در صورت وجود تیم تدارکات حرفه ای، خرید کالا را نیز داخل خود مجموعه و با بهترین کیفیت و کمترین هزینه به انجام رسانند.
در این راهکار، علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‌ها (بیش از ۵۰%) نتایج عملکردی واحد پس از ساخت نیز بهبود قابل توجهی خواهد داشت. دلیل عملکرد بهتر واحد، تسلط کامل خوارزمی بر دانش تولید جاذب‌های سولفورزدایی و کلیه مشخصات فنی آنها، مشخصات فنی خوراک و پارامتر‌های عملیاتی واحد و تاثیر آن‌ها بر عملکرد کلی واحد می‌باشد که به طراحی دقیق تری نسبت به طراحی شرکت‌های پیمانکار عمومی که دانش تخصصی در این حوزه ندارند، منتج می‌گردد.

فولاد غدیر نیریز

شرکت فولاد غدیر نیریز در سال ۱۳۹۷ تصمیم به احداث واحد سولفورزدایی در کنار خط احیاء مستقیم خود گرفت. ابتدا مقرر بود تا این کار به صورت پکیج در اختیار یکی از پیمانکاران قرار گیرد و پس از مذاکرات و جلسات متعدد، مدیریت مجموعه تصمیم شجاعانه‌ای گرفت و آن انتخاب راهکار پیشنهادی شرکت خوارزمی بود. پس از انعقاد قرارداد، تیم مهندسی خوارزمی بلافاصله و به سرعت طراحی پایه این واحد را آغاز نمودند. نتایج طراحی پایه با مشورت شرکت غدیر نیریز، نهایی شد و طراحی تفصیلی نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقتی مثال زدنی به انجام رسید. سپس فرآیند خرید کالا و ساخت و راه اندازی واحد با نظارت مستقیم این شرکت فولادی انجام شد و در سال ۱۳۹۹ با استفاده از جاذب‌های سولفورزدایی تولیدی شرکت خوارزمی راه اندازی و در مدار قرار گرفت. هزینه کل طرح نزدیک به یک سوم قیمت پیشنهادی شرکت‌های پیمانکار شد و عملکرد واحد در مقایسه با واحد‌های دیگری که توسط آن پیمانکاران طراحی و ساخته شده بودند، دارای راندمان بالاتر می‌باشد.
پارس فولاد سبزوار شرکت پارس فولاد سبزوار نیز که به دلیل افزایش سولفور در گاز طبیعی و نیز گندله دریافتی، دچار مشکلات کاهش تولید شده بود، طرح احداث واحد سولفورزدایی را در دستور کار خود قرارداد و با توجه به عملکرد مثبت راهکار پیشنهادی شرکت خوارزمی، از ابتدا همین راهکار را برای ساخت واحد سولفورزدایی خود انتخاب کرد. در حال حاضر، فاز مهندسی پایه و تفصیلی با موفقیت به پایان رسیده و پروژه در مرحله تدارک کالا و ساخت قراردارد. طی ماه‌های اخیر، واحد‌های احیاء مستقیم متعددی در کشور، جهت احداث واحد سولفورزدایی خود با شرکت گسترش فناوری خوارزمی وارد مذاکره شده اند که برخی از آن‌ها در مرحله نهایی عقد قرارداد می‌باشند و امید است در آینده نزدیک، با توجه به مزایای این راهکار پیشنهادی، تعداد واحد‌های بیشتری مشکلات ناشی از برگزاری مناقصه عمومی و انتخاب پیمانکار برای اجرای کل پکیج را مد نظر قرارداده و با انتخاب راهکار بهینه، با هزینه کمتر، عملکرد بهتری را بدست آورند.

منبع: شرکت گسترش فناوری خوارزمی

عناوین برگزیده