تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۱۲۹۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس گرام

بالاگرفتن بحث و جدل‌های بورسی

‌می‌متالز - برکناری رئیس کل بانک مرکزی و افزایش شاخص بورس از جمله موضوعاتی بود که دیروز درباره آن در توییتر بورسی‌ها صحبت می‌شد.

به گزارش می‌متالز، در کنار این موضوع‌ها یکی از بحث‌های پربازدید این روزها، شروع صحبت‌ها و اظهارنظر‌های کاندیدا‌ها در صداوسیما و ارائه برنامه هایشان برای دولت سیزدهم است. موضوعی که در توییتر بورسی‌ها طرفداران پروپاقرصی دارد. در چند روز گذشته بحث‌ها بر سر اینکه چه کسی مقصر وضعیت امروز بورس است و راه نجات از شرایطی که بورس درگیر آن شده چیست، از جمله موضوعاتی بود که فعالان حوزه بورس و سهامداران درباره آن اظهارنظر می‌کردند.

دیروز شاهین چراغی در صفحه شخصی خود در توییتر مطلبی نوشت که مورد توجه دیگر کاربران فعال در حوزه بورس قرار گرفت. چراغی در توییت خود با اشاره به یکی از کاندیدا‌های مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، تشکیل تیم هماهنگ اقتصادی را مهم‌ترین خواسته فعالان بازار سرمایه از این کاندیدا معرفی کرده بود و در ادامه نوشته بود: «مدیرفعلی دولت، برای چندرای، خود دولت را مقصر وضعیت آشفتگی امروز می‌داند، هدف تحریک رئیس‌جمهور، بر عزل است، اما ایشان با استعفا موافق است، چه کسی مصوبات شورای بورس راتعمدا انجام نداد، بازی با سهامداران بینوا تمام شد.» خیلی از کاربران با بازنشر توییت شاهین چراغی از او انتقاد‌های تند وتیزی کردند و او را به بی‌عملی در شورای عالی بورس متهم می‌کردند. برخی دیگر از افراد هم با اشاره به اینکه هر کسی در این شرایط سعی دارد به فکر مقام و منصب آینده خود باشد، انتقاد‌هایی را به نوشته چراغی مطرح کردند. اما یکی از افرادی که در قسمت نظرات برای شاهین چراغی مطلبی نوشت، عماد مدیرزاده بود. او خطاب به چراغی نوشت: «بدون قصد دفاع از مدیر فعلی دولت؛ مگر بانک مرکزی باید مصوبات شورای بورس را اجرا کند؟» چراغی هم در پاسخ به مدیرزاده برایش نوشت که عدم واریز منابع صندوق توسعه در زمان مقرر، عدم اجازه استفاده از تسهیلات برای صندوق‌ها و سبد گردان‌ها، فشار به بانک‌ها برای خرید اوراق دولت، دستکاری در فروش قیمت ارز پتروشیمی‌ها، بالا بردن نرخ مبادلات بین بانکی از ۸ درصد به نزدیک ۲۰ درصد و... صرفا چند نمونه است.»

در مجلس شورای اسلامی هم اوضاع دست کمی از شبکه‌های اجتماعی یا اظهارنظر‌های کاندیدا‌ها ندارد. همان‌طور که کاندیدا‌ها در صحبت‌هایشان در تلاش هستند تا مسوولان فعلی را عامل و مقصر وضعیت بورس و سهامداران نشان بدهند، نماینده‌های مجلس هم در نطق‌های میان دستور خود یا گفت و گوهایشان به این مساله می‌پردازند که چرا بورس به این حال و روز افتاد و چه شد و چه کسی مقصر است. دیروز یکی از نماینده‌های مجلس در نطق میان دستور خود با بیان اینکه «نابسامانی مدیریتی در کنترل تقاضا در بازار بورس سبب سقوط میلیونی شاخص بورس شد، بیان کرد که گفته می‌شود هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم از بین رفت.» این اظهارنظر از چشم سهامداران و کانال‌ها و صفحه‌های اقتصادی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند دور نماند. آن‌ها با بازنشر این اظهارنظر سعی در جلب توجه دیگر کاربران به آنچه در بورس اتفاق افتاده است داشتند. مساله‌ای که قابل‌توجه است، از این قرار است که این روز‌ها صفحه‌های اقتصادی فعال در شبکه‌های اجتماعی، برخی از فعالان رسانه‌ای و همین‌طور هواداران کاندیدا‌ها با دقت اظهارنظر‌های اقتصادی مسوولان را به‌خصوص در حوزه بورس که مردم زیادی درگیر آن هستند را دنبال می‌کنند تا با تولید محتوا در این زمینه سعی کنند توجه‌های زیادی را به این مساله جلب کنند. در کنار تمام این مسائل که مربوط به صحبت‌های کاندیدا‌ها درباره بورس و سهامداران می‌شود، مساله‌ای که برخی از فعالان اقتصادی و بورس به آن می‌پردازند این است که اکثر صحبت‌های کاندیدا‌ها درباره بورس به انتقاد، ذکر مصیبت و شرح آنچه بر سهامداران گذشته است خلاصه می‌شود. به اعتقاد آن‌ها کاندیدا‌ها آن‌طور که انتظار می‌رود برنامه‌ای مشخص برای بهبود اوضاع بورس و سهامداران نه تنها ارائه نمی‌کنند بلکه صرفا به بیان شعار‌ها و ما می‌توانیم و باید این‌طور باشد و نکاتی از این دست اشاره می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده