تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۱۰۴۳
کد خبر: ۲۱۲۹۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«می متالز» گزارش می‌دهد:

تصویب سود ۵۶۰ تومانی در مجمع صبانور «کنور»

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور «کنور» با موضوع استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹، با حضور ۸۵ درصد از سهامداران در حال برگزاری است.

به گزارش می متالز، محمد کلانتری مدیرعامل این شرکت با اشاره به گزارش‌های سال ۹۹، اظهار کرد: شرکت صبانور جزو ۱۰ شرکت برتر در تولید سنگ آهن، کنسانتره و گندله است. این شرکت در تلاش است تا زنجیره ارزش فولاد را تکمیل و میزان ارزش افزوده را افزایش دهد.

وی درباره افزایش سرمایه شرکت نیز، بیان کرد: در سال ۹۹ با توجه به طرح‌های توسعه‌ای موجود در شرکت تصمیم به افزایش سرمایه گرفته شد. در این باره افزایش سرمایه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفت تا با طی شدن روند قانونی این افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده تیرماه به تصویب برسد.

کلانتری همچنین تصریح کرد: این افزایش سرمایه ۲ ساله بوده که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ میزان ۷۰۰ میلیارد تومان محقق می‌شود.

نگاهی به معادن و کارخانه‌های صبانور

کلانتری درباره معادن این شرکت بیان کرد: شرکت صبانور دارای ۳ معدن با حدود ۵۳ میلیون تن ذخیره قطعی و ۷۵ میلیون تن ذخیره احتمالی است.

وی ادامه داد: همچنین کارخانه‌های کنسانتره کردستان با ظرفیت ۱ میلیون تن، کنسانتره همدان با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن و گندله همدان با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در اختیار است.

به گفته مدیرعامل این شرکت، میزان استخراج در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۱۶ درصدی همراه بود.

وی افزود: همچنین میزان تولید سنگ آهن دانبه بندی ۱۳ درصد، تولید کنسانتره ۲۳ درصد و تولید گندله ۷ درصد افزایش را در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به ثبت رسانده است.

به گفته کلانتری، میزان استخراج سنگ‌آهن در سال ۹۹ به ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن، تولید کنسانتره در سال گذشته به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و همچنین تولید گندله به ۵۰۰هزار تن رسید.

فروش محصولات صبانور

کلانتری با اشاره به میزان فروش شرکت در سال گذشته بیان کرد: مبلغ فروش در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته با رشد ۱۸۸ درصدی همراه بود. البته برخی معتقدند این افزایش ناشی از افزایش قیمت ارز و رشد جهانی قیمت‌ها است. البته باید به این نکته اشاره کرد که این رشد ۷۵ درصد ناشی از افزایش نرخ ارز و ۲۵ درصد ناشی از افزایش تولید در شرکت است.

وی افزود: در حوزه کنسانتره شاهد رشد ۲۲۸ درصدی در مبلغ فروش و ۴۶ درصد در میزان فروش بوده ایم. در حوزه گندله نیز این رشد در مبلغ ۱۵۱ درصد و در مقدار ۲۲ درصد افزایش داشته است. همچنین سود عملیاتی سال ۹۹، ۳۱۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت صبانور تصریح کرد: شرکت چندین پروژه در راستای تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار دارد. پروژه گندله ۱ میلیون تنی کردستان با مالکیت ۷۰ درصدی صبانور و ۳۰ درصدی تجلی معادن و فلزات با برآورد هزینه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در حال انجام است و طبق زمان بندی صورت گرفته در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به پروژه آهن اسفنجی و فولاد کردستان نیز بیان کرد: این پروژه شامل آهن اسفنجی با ظرفیت ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تن و ذوب و نورد ۱ میلیون تنی می‌شود که ۴۶ درصد از سهام آن متعلق به ایمیدرو بوده و ما گزارش‌ها را از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دریافت می‌کنیم. در این پروژه صبانور سهمی ۲۰ درصدی دارد.

به گفته کلانتری، ۱۵ درصد از هزینه برآورد شده برای این پروژه از محل آورد سهامداران و ۸۵ درصد از طریق فاینانس تامین می‌شود.

پروژه دیگری که وی به آن اشاره داشت، کنسانتره ۱ میلیون تنی گلالی با هزینه ۷۰۰ میلیارد تومانی است که در اوایل سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

کلانتری در ادامه با اشاره به پروژه اکتشافی این شرکت در پهنه راور کرمان نیز اظهار کرد: این پروژه به جهت احداث کارخانه سرب و روی در دستور کار قرار گرفته است و که ضمن انجام فعالیت‌های اکتشافی، ۱۲ آنومالی پتانسیل دار شناسایی و در قالب ۵ محدوده به ثبت رسیده است. این پروژه در حال اخذ پروانه اکتشافی است و در کنار آن مجوز احداث کارخانه فرآوری سرب و روی اخذ شده است.

صبانور در سال ۹۹ اقدامات مختلفی از جمله فعال سازی پروژه گندله، امکان سنجی کارخانه کنسانتره گلالی، اجرای طرح‌های زیست محیطی و... را در دستور کار داشت.

این شرکت بین ۱۰ شرکت برتر حوزه معدن و صنایع معدنی، تولید ۲.۵ میلیون تن کنسانتره، ۲.۵ میلیون تن گندله و چهار میلیون تن سنگ‌آهن را در افق ۱۴۰۴ در دستور کار قرار داده است.

این شرکت در پایان مجمع عمومی با تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند ۹۹، ۵۶۰ تومان به ازای هر سهم سود را به تصویب رساند.

عناوین برگزیده