تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۴۳۲
کد خبر: ۲۱۳۲۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
واکنش به آزادسازی صادرات محصولات فولادی (۹)

حذف تیک صادراتی شق القمر نیست

‌می‌متالز - دبیرانجمن سنگ آهن ایران گفت: برخلاف نص صریح قانون می‌خواستند تنظیم بازاردستوری وغیر قانونی ایجاد کنند و اکنون درصدد برداشتن این ممنوعیت هستند که کار خاصی نیست.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان با اشاره به سیاست آزادسازی صادرات محصولات فولادی افزود: سیاست انبساطی وزارت صنعت در حوزه صادرات اتفاق عجیب وغریبی نیست و چنین فضایی در سال گذشته هم بود، زیرا دولت به لحاظ حقوقی و قانونی اجازه محدود کردن صادرات به بازار را ندارد وچنین اجازه‌ای را هیچ نهادی به دولت نداده است.

وی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات کاری خلاف بوده که اکنون قراراست به روال قبل خود برگردد. پیش از این و بر خلاف نص صریح قانون می‌خواستند تنظیم بازار دستوری و غیر قانونی ایجاد کنند و اکنون درصدد هستند این ممنوعیت برداشته شود که اتفاق ویژه، بزرگ یا کار خاصی نیست.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: ابتدای سال ۹۷ پیک صادراتی داشتیم ویک اتفاق غیر قانونی شروع شد، بهتر این بود ممنوعیت‌ها بعد از سه ماه برداشته شود، اما این ممنوعیت بجای سه ماه به دو سال و سه ماه تبدیل شده است که امیدواریم بطور کامل برداشته شود.

عسکرزاده به ثبات نسبی بازار اشاره کرد و افزود: اگر قیمت‌ها اصلاح شود و عرضه و تقاضا شفاف باشد و اگر از پتانسیل و فضای بورس کالا برای معاملات خود درست بهره ببریم، خودبه خود بازار به تعادل خواهد رسید.

وی ادامه داد: در صورت تعادل در بازار بسیاری از فعالان صنعت فولادی کشور تمایل دارند مواد اولیه تولیدی خود را در کشور و با قیمت منطقی به فروش برسانند و هیچکس از فعالان این حوزه اصراری به صادرات با توجه به هزار و یک گرفتاری موجود در رابطه با تامین کشتی، بازگشت ارز، هزینه‌های متعدد و حتی حوادث پیش بینی شده ندارد.

دبیرانجمن سنگ آهن ایران در پایان افزود: فروش داخلی برای تولید کننده اولویت اصلی است، زیرا مشتری خود را می‌شناسد و براحتی می‌تواند شرکت‌های طرف معامله را شناسایی کند وبه این ترتیب مشکلات مرتبط به صادرات را به صفر برساند.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده