تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۲۷
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۱۳۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان خبر داد:

کیفیت محصولات شرکت فولاد مبارکه قابل رقابت با تولیدات کشور‌های اروپایی است / ارتقاء چشمگیر شاخص کیفیت محصولات شرکت فولاد مبارکه

‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رکورد‌های کیفی محصولات در این شرکت گفت: شرکت فولاد مبارکه موفق شد به بازده کیفی ۹۱ درصد در تولید محصولات خود دست یابد که از ابتدای راه اندازی فولاد مبارکه تاکنون بی سابقه است و کیفیت محصولات شرکت فولاد مبارکه قابل رقابت با تولیدات کشور‌های اروپایی است.

به گزارش می‌متالز، عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه شامگاه چهارشنبه (۱۲ خردادماه) با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان اظهار کرد: به طور کلی تولیدکنندگان فولاد در دو قسمت مشغول به فعالیت هستند. بخشی از این تولیدکنندگان مقاطع طویل مانند میلگرد، نبشی، ناودانی و مواردی از این قبیل تولید می‌کنند که به صورت عمده جزء مصالح ساختمانی طبقه‌بندی می‌شود.

وی افزود: بخش دیگری از این تولیدکنندگان، اما تولید مقاطع عریض را بر عهده دارند. محصولات این بخش شامل تختال، ورق نورد شده گرم و سرد، انواع ورق پوشش دار مانند ورق رنگی، گالوانیزه و ... است که بیشتر کاربرد صنعتی داشته و در صنایعی مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، صنایع لوله و انتقال سیالات، پروفیل‌سازی، لوازم خانگی و ... کاربرد دارد. این محصولات بر اساس تقاضای مشتریان، می‌توانند گرید‌های مختلفی داشته باشند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: این ورق بر اساس نیاز مشتریان از نظر ترکیب شیمیایی، ابعاد و خواص مکانیکی بسیار متفاوت بوده و فرایند‌های مختلفی در جهت تولید تجربه می‌کند. به همین دلیل این فرایند‌ها باید بسیار دقیق باشد تا محصول نهایی مطابق با نیاز مشتری تولید شود. این مسئله باتوجه به تلرانس‌های مختلف موجود در تولید و ابعاد بسیار دقیق محصولات (از ضخامت ۱۶ تا ۰.۱۸ و حتی کمتر) نیاز به کنترل کیفیت بسیار بالایی چه در مرحله تولید و چه پس از دستیابی به محصول نهایی دارد.

اکبری محمدی با بیان اینکه در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱.۵ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شد، گفت: از این مقدار نزدیک به ۱۰ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه و ۷ میلیون تن در شرکت فولاد مبارکه بوده است. شایان ذکر است این فولاد خام در نهایت به ورق‌های گرم و سرد یا محصولات جانبی موردنیاز مشتریان تبدیل شد.

تولید ۹۳ درصد ورق گرم کشور توسط فولاد مبارکه

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۳ درصد ورق گرم و ۸۷ درصد تختال مورد نیاز کشور در فولاد مبارکه و گروه فولاد مبارکه تولید می‌شود. به طور کلی از مصرف کنندگان عمده محصولات فولادی می‌توان به انواع صنایع پایین دستی بزرگ و کوچک مانند صنایع فلزی سبک و سنگین و صنایع استراتژیک کشور اشاره کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: ما در ابتدای هر سال علاوه بر هدف‌گذاری کمی برای تولیدات خود، هدف گذاری کیفی نیز داریم. با توجه به این مسئله اقدامات لازم تعریف و توسط بخش‌های مختلف اجرا می‌شود. در نتیجه این اقدامات در سال گذشته با حمایت مدیریت عالی شرکت و همکاری همه پرسنل فولاد مبارکه، ۷ میلیون تن فولاد خام تولید کردیم که ۷۰۰ هزار تن از تولید سال ۹۸ بیشتر بود. این در حالی است که علاوه بر افزایش قابل توجه در تولید محصولات، بازده کیفی خوبی نیز در فولاد مبارکه به ثبت رسید.

بازدهی کیفی ۹۱ درصدی در فولاد مبارکه

اکبری افزود: همچنین علاوه بر بازدهی کیفی مناسب در سال گذشته، رکورد‌های کیفی قابل توجهی نیز در دو ماه ابتدایی سال جاری به دست آمد. برای مثال شرکت فولاد مبارکه موفق شد به بازده کیفی ۹۱ درصد دست یابد که از ابتدای راه اندازی فولاد مبارکه تاکنون بی سابقه است و مجموع بازده کیفی همه واحد‌هایی را که در فرایند تولید دخالت دارند؛ نشان می‌دهد.

وی با اشاره به توانمندی‌های بسیار بالای شرکت فولاد مبارکه در تولید محصولات با کیفیت گفت: همین امر باعث شده است تا این شرکت موفق به تولید محصولات ویژه با کیفیت بالا مانند محصولات API مورد نیاز پروژه گوره به جاسک شده و کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کند.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه افزود: در نتیجه این اقدامات مهمترین دستاورد انجام شده ایجاد خودباوری ویژه برای تولید محصولات مختلف بوده است. در حال حاضر علاوه بر اینکه شرکت فولاد مبارکه نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند، بخشی از نیاز کشور‌های دیگر نظیر کشور‌های همسایه، شرق دور و حتی کشور‌های اروپایی را نیز تامین می‌کند.

اکبری محمدی با اشاره به استاندارد بالای کشور‌های اروپایی در تولید فولاد جهان گفت: شرکت‌هایی می‌توانند به اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی ورق فولادی صادر کنند که از کیفیت محصول قابل توجه و رقابتی برخوردار باشند. اگر نگوییم محصولات شرکت فولاد مبارکه از محصولات اروپایی بهتر است، حداقل قابلیت رقابت کامل با این محصولات را دارد.

اهمیت رعایت کیفیت در محصولات نورد سرد

وی درباره واحد نورد سرد شرکت فولاد مبارکه نیز گفت: در واحد نورد سرد که عمده ورق مورد نیاز صنایع فلزی مانند لوازم خانگی یا صنایع فلزی سبک و.. را تامین می‌کند؛ حفظ کیفیت محصولات از نظر کیفی بسیار حائز اهمیت است. محصولات این بخش باید علاوه بر ضخامت مناسب از استحکام بسیار بالایی نیز برخوردار باشد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: در حال حاضر این ورق باید با حداکثر دقت و کنترل فرآیند تولید شود به گونه‌ای که حداکثر نیاز مشتری را تامین کند. در همین راستا در تلاشیم با ساخت ورق‌های کیفی جدید مانند ورق رنگی لوازم خانگی که به زودی جزئیات تولید آن در شرکت فولاد مبارکه منتشر می‌شود، نیاز کشور به این محصولات را تامین کنیم.

فولاد مبارکه قادر به تامین ۵۲۰ نوع ورق فولادی است

اکبری محمدی ادامه داد: خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه تقریبا قادر به تولید انواع تختال مورد نیاز کشور است. این در حالی است که این شرکت در بخش تولید ورق تاکنون قادر به تامین حدود ۵۲۰ نوع ورق است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دنیا به سمت ورق‌های با استحکام بالاتر و قابلیت کشش بیشتر حرکت کرده است. برای مثال استفاده از چنین ورق‌هایی در صنعت خودروسازی می‌تواند به رعایت بیشتر مسائل زیست محیطی، کاهش وزن خودرو و در نهایت کاهش میزان مصرف سوخت منجر شود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در همین راستا پروژه جدید نورد فولاد مبارکه تعریف شده است که با راه‌اندازی آن ورق‌های با کیفیت مکانیکی بالاتر و ابعاد دقیق‌تر تولید می‌کنیم. در واقع شرکت فولاد در تلاش است با اجرای این پروژه، کشور را از واردات این ورق‌ها بی نیاز کند.

افزایش ۱۱ درصدی تولید در فولاد مبارکه در سال جاری

اکبری محمدی افزود: در حال حاضر در شرکت فولاد مبارکه، هدف‌گذاری‌ها بر اساس تامین کمی و کیفی محصولات مورد نیاز داخلی است. طی دو ماه گذشته تولید فولاد خام کشور با استفاده از امکانات موجود و تلاش پرسنل بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته و این در حالی است که بازده کیفی محصولات شرکت فولاد مبارکه طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲ درصد بهبود یافته است.

وی ادامه داد: این افزایش تولید و بهبود بازده کیفی به معنی تولید بیشتر، ضایعات و هزینه‌های کمتر و رضایت بیشتر مشتریان است. این اقدامات در حال توسعه و ادامه است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال علاوه بر محقق کردن برنامه‌های از پیش تعیین شده، به تولید بالاتر از برنامه‌های موجود دست پیدا کنیم.

فولاد مبارکه از استاندارد EN در تولید محصولات استفاده می‌کند

علی‌رضا کی‌یگانه، مدیر واحد کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه نیز که در این گفتگو حضور داشت؛ گفت: از آنجا که واحد کنترل کیفی در همه بخش‌های تولیدی در کنار تولیدکنندگان قرار دارد، ارائه بازخورد مناسب می‌تواند منجر به انجام اصلاحات لازم و در نتیجه افزایش سطح کیفی محصولات شود.

وی ادامه داد: در شرکت فولاد مبارکه کلیه استاندارد‌های ایزو، EN، استاندارد‌های ایران و به طور کلی همه استاندارد‌های موجود بر اساس تقاضای مشتری رعایت می‌شود. خوشبختانه برای بحث صادرات در تمام بخش‌های شرکت فولاد مبارکه، استاندارد EN وجود دارد که استاندارد بسیار دشواری است. در همین راستا شرکت فولاد مبارکه در حوزه بدنه خودرو که مصرف داخلی دارد نیز به موفق به کسب رکورد کیفی ۸۵ درصد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده