تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۳۹۲
کد خبر: ۲۱۳۳۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد اعلام کرد:

دریافت اطلاعات شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام عدالت

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد درباره پرداخت سود سهام عدالت گفت: منتظر هستیم بتوانیم اطلاعات کامل شرکت‌های سرمایه‌پذیر را بگیریم تا سریع‌تر بتوانیم سود سهام عدالت را به سهامداران برسانیم.

به گزارش می‌متالز، براساس گزارشی از اتاق اصناف ایران؛ فرهاد دژپسند در حاشیه رونمایی از طرح محیط آزمون تنظیم گیری (سند باکس) بازار سرمایه و طرح مرکز تعالی اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال، گفت: وزارت اقتصاد از صنایع متاثر از شرایط کرونا حمایت ویژه مالیاتی را صورت داد.

دژپسند در پاسخ به سوالی در خصوص سهم و جایگاه درآمد‌های مالیاتی در بودجه کشور افزود: بعضی مواقع اظهار نظر‌هایی که صورت می‌گیرد، از دقت کافی برخوردار نیست، برای اینکه وقتی می‌خواهیم مقایسه کنیم باید در شرایط برابر مقایسه کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: مثلا وقتی نسبت مالیات به بودجه را بیان می‌کنیم اولین سؤال این است که کدام بودجه مدنظر است؟ بودجه کل کشور، بودجه عمومی دولت یا منابع دولت؟ وی با بیان اینکه، در سال گذشته، کل هزینه‌های دولت در بودجه عمومی ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود، افزود: در این عدد، سهم مالیات ۱۹۲ هزار میلیارد تومان بود و امسال این عدد به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است,، اما آیا بودجه دولت مثلاً ۲.۲ برابر شده است؟

دژپسند تصریح کرد: تعاریف تغییر پیدا کرده است، یعنی آنچه که در سال ۹۹ به عنوان بودجه عمومی تعریف نمی‌شد، در بودجه سال ۱۴۰۰ اجزای دیگری به آن اضافه شده که می‌توان با عنوان شفاف سازی بودجه از آن نام برد یا هر چیز دیگر، که دلایل گوناگونی برای آن وجود دارد.

وزیر اقتصاد در تشریح این موضوع افزود: ما مخرج کسرمان که آن را G در نظر می‌گیریم؛ از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان به ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ اما نباید انتظار داشته باشیم مالیات هم همان اندازه سهم داشته باشد. اگر همان سهم را داشته باشد باید آن ۱۹۱ هزار میلیارد تومان مالیات سال قبل، به ۴۰۴ هزار میلیارد تومان افزایش یابد که معادل ۳۳ درصد است.

وی در ادامه گفت: حالا اگر آن ۳۳ درصد بخواهد اتفاق بیفتد باید ۴۰۴ هزار میلیارد تومان مورد نظر در مقایسه با ۱۹۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی سال قبل تحقق یابد که به معنی این است که ۱۰۹ درصد رشد داشته باشد.

دژپسند تصریح کرد: لطفا کسانی که ادعای آشنایی با اقتصاد ایران را دارند بگویند که آیا امکان دارد مالیات را در ظرف یکسال ۱۰۹ درصد نسبت به سال قبل رشد دهیم؛ یعنی بیش از دو برابر کنیم؟ در شرایطی که با بیماری کرونا مواجه هستیم؟

وزیر اقتصاد گفت: الان واحد‌های صنفی ما، اتاق اصناف ما، به شدت دنبال این هستند که بخش‌های قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی را معاف کنند. بنگاه‌های کوچک مقیاس ما، به دنبال معاف شدن هستند. گردشگری ما در سال گذشته کلا شرایط خاصی داشته و صنایع غذایی و هتلینگ شرایط ویژه‌ای را به دلیل شیوع بیماری کرونا در سال گذشته تجربه کردند، به نحوی که از دامنه مودیان مالیاتی خارج شده‌اند.

دژپسند در ادامه و با طرح این پرسش که با وجود این شرایط آیا امکان رشد ۱۰۹ درصدی برای درآمد‌های مالیاتی وجود دارد؟ گفت: مشخص است که این ناشی از بی دقتی در محاسبه مبنای نسبت‌ها است؛ نسبت باید یک نسبت هوشمند و معنادار باشد؛ باید صورت و مخرج کسر را تعریف کنیم تا واقعیت مشخص شود.

وی افزود: کسانی که این موارد را مطرح می‌کنند باید متوجه باشند که طرح این قبیل مسائل در اقتصاد، تبعات منفی به دنبال دارد. وزیر اقتصاد تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که درآمد‌های مالیاتی ما در سال ۹۷ به ۱۰۷ هزار میلیارد تومان رسید که ۲۳ درصد از آن مربوط به اسفند ماه بود، چون در ماه‌های آخر برنامه‌های خاصی را به اجرا درآوردیم که در اسفند ماه، تاثیرات مثبت خود را نشان داد.

دژپسند عنوان کرد: این ۱۰۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۴۱ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۹ به ۱۹۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نشان دهنده جهش مناسبی در این بخش بود، اما در بحث اصلاح ساختار بودجه که پایه در آن تغییر می‌کند باید این نکته را در نظر بگیریم که افزایش هزینه‌ها هر چه که باشد، نمی‌توان از محل مالیات‌ها و به طور یکباره آنرا تأمین کرد.

وی افزود: البته به تدریج و با برنامه‌ریزی و کامل کردن پروژه‌های مالیات هوشمند امکان دستیابی به این اهداف وجود دارد به نحوی که بودجه کشور بر درآمد‌های مالیاتی اتکاء پیدا کند، اما لازمه دستیابی به این هدف اصلاح ساختار هزینه‌ها و کاهش هزینه‌های دولت است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس گفت: در این زمینه دو بحث مطرح است؛ یکی مالیات بر عایدی سرمایه است که کلیات آن تصویب شده است و شور دوم آن قرار است در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

دژپسند در ادامه گفت: در قانون بودجه، مالیات خانه و خودرو مورد بحث قرار گرفته است و آیین نامه آن را برای دولت فرستاده ایم که انشاالله پس از تصویب آیین نامه، به سرعت اجرایی خواهد شد. وزیر اقتصاد در ادامه و در پاسخ به پرسشی در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: هدف از تصویب و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی ترغیب و تشویق مالکان به عرضه واحد‌های خالی در بازار مسکن است نه افزایش درآمد‌های مالیاتی و منتظر هستیم ببینیم که در چهار ماه اول سال عرضه مسکن صورت می‌گیرد یا نه و اگر بعد از این چهار ماه خانه‌های خالی وجود داشته باشند مشمول مالیات خواهد شد.

وی افزود: زیرساخت‌ها و سامانه‌های مربوط به این مالیات در وزارت مسکن آماده شده و در مراحل نهایی آماده سازی است که در نهایت به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه و توسط این سازمان رسیدگی می‌شود.

دژپسند در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پرداخت سود سهام عدالت نیز گفت: منتظر هستیم بتوانیم اطلاعات کامل شرکت‌های سرمایه پذیر را بگیریم به گونه‌ای که هم سریع‌تر بتوانیم سود سهام عدالت را به سهامداران برسانیم و هم این شرکت‌ها دچار فشار نشوند.

در پایان این گفتگو یکی از خبرنگاران پرسشی در خصوص شعار‌های اقتصادی نامزد‌های ریاست جمهوری از جمله پرداخت یارانه و وام مطرح کرد که دژپسند در پاسخ گفت: نقد و ارزیابی برنامه‌های نامزد‌های ریاست جمهوری در برنامه ما نیست، چون مردم باید در این خصوص نقد و ارزیابی کرده و در نهایت داوری کرده و انتخاب کنند، اما اگر اطلاعات نادرستی نسبت به عملکرد حوزه وزارت اقتصاد ارائه شود مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی به سرعت در این زمینه پاسخ‌گویی خواهد کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده