تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۶
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۱۳۹۵۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

دغدغه‌های سازندگان و خریداران ساختمان

‌می‌متالز - این روز‌ها با افزایش قیمت مواد و مصالح مصرفی ساختمان به‌خصوص ورق و میلگرد و همچنین کاهش قدرت خرید، سازندگان و خریداران این اقلام، با دغدغه‌های جدیدی روبه‌رو هستند.

به گزارش می‌متالز، سازندگان از خود می‌پرسند چرا در ساختمان‌هایی با پلان مشابه و... میزان قابل‌توجهی تفاوت در مصرف مصالح وجود دارد و از سوی دیگر به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند تا در این بازار رقابتی بتوانند سودآور باشند. از سوی دیگر خریداران نیز با توجه به بهای بالای املاک، به دنبال خریدی اصولی هستند تا سازه‌ای باکیفیت و ایمن داشته باشند. مقوله‌ای که شاید در امر ساختمان بتواند پاسخگوی دغدغه‌های هر دو قشر باشد، طراحی بهینه سازه است.

طراحی سازه که در آن المان‌ها و مقاطع مختلف ساختمان تعریف می‌شوند نقش بسیار مهمی در میزان مصرف مصالح مصرفی و ایمنی ساختمان دارد. این نوع از طراحی‌ها به علت قیمت پایین و عدم زمان کافی، کمتر دیده شده‌اند و اغلب به دنبال بهبود فضای اجرای ساختمان هستند، اما توجه به امر طراحی سازه می‌تواند منجر به کاهش مصرف مصالح سازه و همچنین بهبود رفتار‌های سازه تحت تاثیر بار‌های گوناگون از جمله زلزله شود.

شرکت دانش‌بنیان های‌تک (High-Tech) بنیانو توانسته توسط تیم جوان و پرتوان خود با تلفیق حوزه‌های طراحی سازه و IT دستاورد‌های جدیدی را در این حوزه به ارمغان آورد.

با این روش، یافتن پاسخ سخت مقطع بهینه در سازه‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی، رایانش ابری و پردازش موازی، عملیاتی می‌شود. در این سیستم، گزینه‌های متعددی که برای یک سازه می‌توانند مطرح باشند، هوشمندانه، سریع و باقیمت محاسباتی معقول، کنترل می‌شود و گزینه‌ای که دارای وزن کمتر، ایمنی کافی و اجراپذیری مطلوب باشد، به‌عنوان گزینه بهینه مطرح می‌شود.

این مجموعه دانش‌بنیان که در سال ۹۷ در دانشگاه علم و صنعت تهران متولد شد و با کمک مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت و با تلاش و مداومت تیم پرتوان خود به گسترش و تجاری‌سازی ایده خودپرداخت و توانسته در بازار، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد و با روند رو به رشد خود تاکنون در بیش از ۱۰۰ پروژه خرد و کلان ایفای نقش ارزنده‌ای داشته باشد.

پروژه‌های بنیانو، شامل سازه‌های ساختمانی در کاربری‌های متنوع مسکونی، اداری، تجاری، ورزشی و... و همچنین سازه‌های صنعتی در صنایع متعددی همچون صنعت نفت، صنعت فولاد، صنعت دامپروری، صنعت دارو، صنعت کاشی و سرامیک و... بوده است. همچنین در بسیاری از موضوعاتی که راهکار‌های خاص و نوین سازه‌ای موردنیاز است، با یک مجموعه ۲۵ نفره که از فارغ‌التحصیلان برترین دانشگاه‌های کشور هستند، می‌توانند ناممکن را ممکن سازند. برای مثال، بازطراحی سازه کلکتور نیروگاه خورشیدی حرارتی یزد که بیش از ۱۰ سال به دلیل عدم امکان همکاری مشاوران اروپایی، متوقف شده بود، برای اولین بار در ایران در مقیاس صنعتی توسط این شرکت انجام شد. این فناوری خاص که ترکیبی از دانش‌های استاتیک، دینامیک، اپتیک، ترمودینامیک، ژئوتکنیک، مصالح خاص و... است، تنها در اختیار شرکت‌های خاصی در دنیا است و یکی از محور‌های بسیار اصلی توسعه در حوزه نیروگاه خورشیدی به جهت ذخیره‌سازی انرژی برق است.

این خدمات که در دو بستر طراحی و بهینه‌سازی از ابتدای طرح سازه یا بهینه‌سازی طرح موجود کارفرما ارائه می‌شود، تاکنون منافع بسیاری را در کاهش هزینه‌های مصالح مصرفی کارفرمایان به ارمغان آورده است. میزان بهینه‌سازی در پروژه‌های انجام شده تاکنون، متفاوت بوده است که بازه‌ای بین ۱۰ تا ۴۰درصد را شامل می‌شود که جذابیت فراوانی برای کارفرمایان داشته است.

شرکت دانش‌بنیان بنیانو هم‌اکنون با همکاری مشترک با شتاب‌دهنده گذر، در تلاش است تا مسیر سختی که خود پیمود تا از یک استارت‌آپ نوپا، به یک کسب‌وکار پایدار و موفق تبدیل شود را برای سایر تیم‌های جوان دانشگاهی در حوزه مهندسی عمران هموار سازد. در این راستا، این شرکت با در اختیار قرار دادن تجارب تخصصی خود در حوزه‌هایی همچون هوش مصنوعی، رایانش ابری، پردازش موازی، طراحی و مقاوم‌سازی سازه، مصالح و مواد نوین و همچنین ارتباطات وسیع خود در حوزه مسکن و صنعت با مشتریان و سرمایه‌گذاران، در کنار شتاب‌دهنده گذر، به بالندگی استارت‌آپ‌ها تازه متولدشده در این اکوسیستم، کمک می‌کند.

محمدحسین غفاری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بنیانو

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده