تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۱۴۰۶۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس انجمن انبوه سازان تاکید کرد:

«مسکن» و دومینوی سودآوری فولاد تا کاشی‌سازها/ دولت بعدی به گوش باشد

‌می‌متالز - ۱۲۰۰ گروه شغلی با رونق ساختمان، نشاط پیدا خواهد کرد و معتقدم اگر دولت بعدی، مشکلات حوزه مسکن را برطرف کند، بخشی از مشکلات اقتصادی ما خود به خود مرتفع خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، یکی از وعده‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری، وعده ساخت ۴ الی ۵ میلیون واحد مسکونی در دولت بعدی است. این وعده در حالی مطرح‌شده که هنوز حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر، نیمه‌کاره مانده و به متقاضیان تحویل داده نشده است. زمان تحویل طرح مسکن ملی هم کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه‌سازان کشور و دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در این خصوص بیان کرد: صنعت ساختمان، موتور پیشران اقتصاد کشور است و حدود ۸۰ درصد از اشتغال کشور از پویایی این صنعت منتفع خواهد شد. ازاین‌رو معتقدم هر شخصی که در جایگاه رئیس‌جمهور کشور قرار بگیرد، در صورت فعال کردن صنعت ساختمان، ۲ مشکل اساسی کشور، یعنی مسکن و اشتغال را برطرف خواهد کرد. در ۸ سال دولت آقای روحانی هیچ اقدام مثبتی درزمینهٔ احداث مسکن انجام نشد. طرح مسکن ملی هم که در سال پایانی فعالیت این دولت مطرح شد، طرح معقولی نبود.

وی افزود: باوجود تمام مشکلات اقتصادی در کشور، صنعت ساختمان از مزیت بزرگ "ملی" بودن و عدم وابستگی به خارج از کشور برخوردار است. در این حوزه هم نیروی کار متخصص و هم مصالح ساختمانی در داخل کشور وجود دارد و اگر اراده‌ای وجود داشته باشد، به‌راحتی می‌توان سالانه ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور احداث کرد؛ بنابراین احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال (و حتی بیشتر) شعار نیست؛ مشروط بر آنکه مدیریت قوی و کارگاهی در این حوزه وجود داشته باشد. در این ۸ سال برخی مدیران حوزه مسکن و شهرسازی، جز تمسخر مدیران قبلی کاری انجام نداده‌اند! معتقدم احداث سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی در کشور حتماً قابل‌اجرا است؛ اما باید وزیر توانمندی برای این حوزه انتخاب شود.

بیگدلی ضمن تأکید بر توانمندی‌های صنعت انبوه‌سازی در کشور، اظهار کرد: انبوه‌سازان قبلاً اعلام کرده‌اند حاضر هستند برای احداث سالانه ۱.۵ میلیون واحد مسکونی، تفاهم‌نامه امضا کنند و ۴۰ روزه تجهیز کارگاه کنند که البته به این توانمندی در این ۸ سال توجهی نشده است. اما اگر دولت بعدی، هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف از وزارت صمت، بیمه، ثبت‌احوال، شهرداری‌ها، وزارت نیرو، و... ایجاد کند می‌توان مسکن باکیفیت، ارزان و سریع تولید کرد. باید با کیفی سازی، سبک‌سازی و سریع سازی، تحولی در صنعت ساختمان ایجاد کرد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: یکی از گلوگاه‌های صنعت ساختمان، نظام‌مهندسی است که سازمانی به‌شدت سنتی بوده و زیر بار هیچ‌گونه تحول و بروز رسانی نمی‌رود! سازمان نظام‌مهندسی باید برچیده شده و به‌جای آن، اجازه رقابت به شرکت‌های مهندسین مشاور (با نظارت دولت) داد تا فرآیند ساخت‌وساز سنتی جای خود را به انبوه‌سازی صنعتی بدهد.

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن ملی ایران در رابطه با تأثیر انبوه‌سازی صنعتی بر صنایع تولیدکننده مصالح ساختمانی همچون سیمان و کاشی و سرامیک و فولاد و... گفت: تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با اندکی بهینه‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید، امکان تولید مصالح ساختمانی سبک‌تر را خواهند داشت. این اتفاق در سایر کشور‌های توسعه‌یافته هم رقم خورده و اصلاً اقدام عجیب و پیچیده‌ای نیست.

وی ادامه داد: بارونق و پویایی صنعت ساختمان، تمامی صنایع وابسته ازجمله صنایع تولیدکننده مصالح ساختمانی، لوازم‌خانگی، خودرو، و... نیز رونق خواهد گرفت. ۱۲۰۰ گروه شغلی بارونق ساختمان، نشاط پیدا خواهد کرد و معتقدم اگر دولت بعدی، مشکلات حوزه مسکن را برطرف کند، بخشی از مشکلات اقتصادی ما خودبه‌خود مرتفع خواهد شد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده