تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۱۴۰۶۰
سرویس خبر : انرژی
شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرد:

تکذیب خسارت چند میلیارد دلاری زنگنه و دلایل تاخیر راه اندازی بزرگترین پالایشگاه

‌می‌متالز - شرکت ملی پالایش و پخش به ادعای سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر خسارت چند میلیارد دلاری وزیر نفت و دلایل تاخیر در راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد.

به گزارش می‌متالز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به ادعای علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر خسارت چند میلیارد دلاری وزیر نفت به بیت‌المال در بهره‌برداری از ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان اعلام کرد:

۱) طراحی تفصیلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۸۲ شروع شد، کلنگ پالایشگاه در سال ۸۵ به زمین خورد و باید تا سال ۸۹ به مرحله بهره‌برداری می‌رسید که این امر حادث نشد. حال اینکه علت این تاخیر طولانی مدت در اجرا چه بوده اطلاعی در دست نیست.

۲)، اما آنچه مسلم است در آن برهه شرایط ایده‌آلی برای اجرا و راه‌اندازی فاز‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود داشت. چرا که نه خبری از اعمال فشار‌های تحریم و شدت یافتن آن بود و نه محدودیتی در تامین هزینه و منابع مالی برای این طرح. آن هم درآمد‌های میلیاردی که تاکنون در تاریخ صنعت نفت کشور سابقه نداشته است.

حال جای پرسش دارد که چرا با وجود این درآمد‌های میلیاردی که ۱۴.۵ درصد آن به وزارت نفت اختصاص می‌یافت در ساخت و بهره برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آن برهه تعلل صورت گرفته است؟

۳) نکته دیگر آنکه با توجه به توضیحات فوق باید تاکید کرد پالایشگاه ستاره خلیج فارس با پیشرفت ۳۵ درصدی تحویل دولت یازدهم شد. قید پیشرفت ۷۶ درصدی برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۹۲، بیانگر پیشرفت بخش‌های متشکل از پروژه‌های آبگیر و خطوط لوله پالایشگاه است. توجه به این امر حجت را بر مدعیان پیشرفت ۷۶ درصدی ستاره خلیج فارس تمام می‌کند که تا زمانی که پالایشگاهی وجود نداشته باشد و بخش‌های عملیاتی آن راه‌اندازی نشده باشد، تکمیل خطوط لوله دراین مجموعه صنعتی چه محلی از اعراب می‌تواند داشته باشد؟

این امر فقط بیانگر عدم توجه و تشخیص در اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های مربوط به این طرح کلان اقتصادی است که منجر به اتلاف وقت و هزینه در زمان مقتضی شده است!

۴) سرانجام علی‌رغم از دست رفتن یک فرصت طلایی در راه اندازی این پالایشگاه، پروژه نیمه کاره با پیشرفت تنها ۳۵ درصد با حجم انبوهی از مشکلات، تحویل دولت بعدی می‌شود. اهالی فن به این موضوع واقف هستند که از قضا اجرای یک پروژه نیمه‌کاره با این نوسان چالش‌ها و معضلات که کلنگ آن در تونل زمان سال‌ها پیش به زمین خورده و به‌صورتی بلاتکلیف و ناقص در گوشه‌ای از تاریخ صنعت در حال خاک خوردن بود، بسیار پیچیده‌تر از پروژه‌ای است که ازابتدا به ساکن صفر تا صد آن به صورت مشخص توسط یک مجری احداث شود و به مرحله بهره‌برداری برسد.

وقتی پروژه تحویل وزارت نفت شد بلافاصله رسیدگی به مشکلات پیمانکاران ورشکسته که با مشکلات عدیده مالی روبرو بودند، آغاز شد. علی‌رغم وجود تحریم‌های شدید بانکی و تجاری علیه کشور طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵، وزارت نفت مشکلات عدیده حادث شده طی سال‌های ۸۵ تا ۹۲ که بر اثر تغییرات مکرر پیمانکاران، عدم اولویت‌بندی سفارش‌گذاری تجهیزات، عدم ایفای تعهدات در سفارش کالا و نبود منابع مالی مشخص برای ادامه پروژه و... را ساماندهی کرد. بدین ترتیب در ابتدای سال ۹۶ اولین فاز را به بهره‌برداری رساند و در سال ۹۷ نیز شاهد بهره‌برداری از هر سه فاز پروژه بودیم.

۵) بنابراین باید تاکید کرد دولت یازدهم علی رغم موانع موجود در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون فوت وقت این پروژه مهم را به بهره‌برداری رساند و در شرایط تحریمی، کشور را به بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل کرد تا با جبران مافات از وقفه‌ای که به صورت نامعلوم در اجرا و به بهره برداری رسیدن آن در زمان مقرر ایجاد شده بود از ادامه یافتن تحمیل ضرر و ملغی شدن فرصت صادرات ممانعت کند.

حال با این تفاسیر ضروری به نظر می‌رسد مجلس طی برگزاری جلسات تحقیق و تفحص از مسوولان وقت این پروژه علت وقفه و عدم به بهره‌برداری رسیدن را رصد کرده و به استنتاج نهایی و واقع بینانه دست پیدا کنند که اگر همین تعلل در دولت یازدهم صورت می‌گرفت و کم کاری پیشین جبران نمی‌شد کشور در شرایط تحریم با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه شده بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده