تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۷
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۱۴۳۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد:

بانک مرکزی به بورس آسیب زد

‌می‌متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آسیب بانک مرکزی به بورس گفت: در سال ۹۹ نه تنها نرخ سود بین بانکی تغییر کرد بلکه نرخ سود سپرده‌های یکساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، فرهاد دژپسند، با اشاره به سه دلیل اقتصادی در خصوص ریزش بازار سهام گفت: در ابتدای سال ۹۹ نرخ سود بین بانکی حدود ۹ درصد بود که در همان مقطع رشد بازار سهام آغاز شده است، اما در اواخر خرداد به صورت ناگهانی نرخ سود بین بانکی تقریبا دو برابر شد و به حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد رسید، این موضوع یک سیگنال منفی برای بازار‌های مالی محسوب می‌شود و تنها محدود به اقتصاد ایران نیست.

وی در توضیح دلایل آسیب بانک مرکزی به بورس افزود: در سال ۹۹ نه تنها نرخ سود بین بانکی تغییر کرد بلکه نرخ سود سپرده‌های یکساله، از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت، از سوی دیگر با وجود آنکه تا آن زمان ایجاد سپرده‌های ۲ ساله برای بانک‌ها تعیین نشده بود، بانک مرکزی مجوز ایجاد سپرده‌های ۲ ساله با نرخ ۱۸ درصد را صادر کرد.

دژپسند با بیان اینکه افزایش نرخ بین بانکی در فروش اوراق دولتی نیز تأثیر منفی شدیدی داشت، گفت: وقتی در بازار بین بانکی نرخ بهره ۲۲ درصد باشد هیچ بانکی حاضر نیست اوراق دولتی با نرخ حداکثر ۲۰ درصد را خریداری کند. یعنی بانک‌ها ترجیح می‌دهند با نرخ‌های بالاتر از نرخ اوراق به سایر بانک‌ها پول قرض دهند، اما اوراق دولتی را خریداری نکنند.

به گفته وی واضح است که بازار‌های مالی از جمله بورس به شدت نسبت به نرخ بهره حساس هستند و با کوچک‌ترین تغییری سیگنال منفی و یا مثبت دریافت می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده