تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۱۴۴۸۹
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
در ابتدای این هفته رخ داد؛

قراضه گران شد/ سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد به مرز ۲۵۰ دلار نزدیک شد

‌می‌متالز - قراضه به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی و مهم در صنعت فولادسازی به شمار می‌آید و در ابتدای این هفته نیز افزایش قیمت و روند رشد قیمتی خود را که در هفته پیش تجربه کرده بود را مجددا تکرار کرد.

به گزارش می‌متالز، قیمت قیمت قراضه وارداتی از امریکا که در ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) ۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده بود، در ابتدای این هفته یعنی ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) با رشد قیمتی همراه شد و به ۵۰۱.۶ دلار بر هرتن رسید. همچنین قراضه وارداتی از اروپا نیز از ۴۹۳ دلار بر هرتن به ۴۹۹ دلار رسید و ۶ دلار افزایش قیمت داشت. البته این رشد قیمتی برای قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز وجود داشت و با افزایش ۶ دلاری قیمت از ۴۹۸ دلار به ۵۰۴ دلار بر هرتن قیمت گذاری شد.

حال نکته اینجاست که افزایش قیمت قراضه، روی قیمت تمام شده برخی از بازار‌ها همچون بازار ترکیه و بازار داخلی چین اثر گذار بوده و همانگونه که در گزارش قبلی درخصوص قیمت شمش فولاد اعلام کرده بودیم، در این دو بازار شاهد رشد قیمتی شمش فولاد در ابتدای این هفته بودیم. با این حال کارشناسان و فعالان در حوزه اعلام کرده اند، نمیتوان گفت تا چه زمانی رشد قیمتی برای قراضه وجود خواهد داشت.

البته در کنار افزایش قیمت قراضه می‌بینیم که سنگ‌آهن به عنوان مهمترین ماده اولیه برای فولادسازان نیز با رشد قیمت همراه شده و در ابتدای این هفته نیز سنگ‌آهن با عیار ۵۸ درصد از ۱۸۳ دلار به ۱۹۳ دلار رسید و با رشد ۱۰دلاری قیمت همراه بود. همچنین سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد نیز از ۲۰۷ دلار به ۲۱۱ دلار رسید و ۴ دلار افزایش قیمت داشت. در کنار این دو عیار سنگ‌آهن، بیشترین رشد قیمت متعلق به سنگ‌آهن با عیار ۶۵درصد بود که با صعود ۱۲ دلاری از ۲۳۷ دلار به ۲۴۹ دلار برهرتن رسید. در مجموع می‌توان گفت سنگ‌آهن به بالاترین قیمت خود در یک ماه گذشته رسیده است.

زغالسنگ نیز همچون سنگ‌آهن روند روبه رشد قیمتی خود را ادامه داده و در ابتدای این هفته زغالسنگ FOB استرالیا از ۱۵۵.۴ دلار برهرتن به ۱۶۶ دلار برسد و رشد ۱۰.۶ دلاری را ثبت کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده