تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۱۴۶۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش بینی بازار فردا

ورود نقدینگی به بورس با تغییر دولت

‌می‌متالز - انتظار می‌رود با تغییر دولت تا حدی اعتماد خدشه دار شدن عامه به بازار سرمایه، ترمیم شده و شاهد ورود تدریجی نقدینگی به این بازار باشیم.

به گزارش می‌متالز، بسیاری از سرمایه گذاران در انتظار محرکی جدی برای برگشت روند و اقبال به بازارسرمایه هستند و به نظر تعیین تکلیف انتخابات بازار را به سمت و سوی تعادل می‌رساند.


علیرضا تاج بر، کارشناس ارشد بازارسرمایه درباره پیش بینی بازار گفت: در حال حاضر پارامتر‌های بنیادی بورس در بهترین شرایط خود در چند سال گذشته قراردارد.

افزایش نرخ جهانی کالا‌های اساسی، تثبیت نرخ دلار، کاهش فشار تحریم‌ها در کنار اصلاح قیمتی شدید سهام طی ۹ماه اخیر و احتمال گشایش در روابط بین الملل و قانون مالیات بر عایدی سرمایه، شرایط ویژه‌ای را برای بسیاری از سهام حاضر در بورس کشور فراهم آورده است.

با این وجود اقدامات دولت و برخی از سهامداران حقوقی در خصوص تامین مالی بیش از حد از بازارسرمایه و تعارض بین حرف و عمل مسوولان در خصوص حمایت از بورس طی چند ماه گذشته منجر به بی اعتمادی سرمایه گذاران به این بازار شده که ترمیم این بی اعتمادی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
وی در ادامه افزود: بسیاری از سرمایه گذاران در انتظار محرکی جدی برای برگشت روند و اقبال به بازارسرمایه هستند و برخی انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت را نقطه عطف روند بازار می‌دانند.

این احتمال وجود دارد که پس از انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از نهاد‌ها و شرکت‌های معظم فعال در بورس از کنترل شاخص دست کشیده و اجازه دهند تا بازار سرمایه به مسیر عادی خود برگردد، ولی باید توجه داشت که بدترین اتفاق یکسال گذشته در بورس، سیاسی شدن این عرصه اقتصادی است که منجر به لطمه به وجهه بورس و ضرر و زیان بسیاری از سهامداران در کش و قوس جناح‌های سیاسی و اختلافات سیاسی شد.

تاج بر بیان کرد: با پایان رقابت‌های انتخاباتی، بهره کشی سیاسی از بازار سرمایه نیز پایان یابد، گزارش‌های سالانه و سه ماهه خوب بسیاری از شرکت‌ها و اخبار منتشره در فصل مجامع، به تنهایی قادر به تغییر روند فرسایشی و نزولی فعلی بوده و نیازی به حمایت دولت فعلی در چند ماه باقی مانده وجود ندارد.
این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: از دولت آینده انتظار می‌رود؛ ضمن بررسی اتفاقات یکسال اخیر، از تجربیات تلخ دولت دوازدهم استفاده کرده و بورس را صرفا به عنوان یک محیط اقتصادی در نظر داشته باشد و در تامین مالی و جبران کسری بودجه به ظرفیت این بازار توجه کند.
وی تصریح کرد: سهامداران از حمایت عملی دولت از بورس ناامید هستند و صرفا به راهبرد دولت در خصوص سیاست خارجه، تامین بودجه و نرخ گذاری‌ها چشم دوخته اند. انتظار می‌رود با تغییر دولت تا حدی اعتماد خدشه دار شدن عامه به بازارسرمایه، ترمیم شده و شاهد ورود تدریجی نقدینگی به این بازار باشیم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده