تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۹
بازدید: ۷۵۹
کد خبر: ۲۱۴۷۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهامداران همچنان فروشنده

روز‌های خوش فرا می‌رسد

‌می‌متالز - اگرچه بازار، هفته گذشته را نوسانی پشت سر گذاشت و در همان محدوده هفته گذشته باقی ماند، اما چشم‌ها به انتخابات روز جمعه بود.

به گزارش می‌متالز، نوسان بورس کماکان ادامه دارد. معاملات هفته گذشته شاخص را در محدوده یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی در نوسان نگه داشت و با ریزش و صعود طی هفته نهایتا در سطح یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

اولین روز هفته با ریزش ۷ هزار واحدی شاخص کل و از دست رفتن سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی در حالی آغاز شد که تعداد نماد‌های درگیر صف فروش بازار مجدد به بالای ۴۰ درصد رسید. اگرچه طی معاملات دو هفته پیش شاهد کاهش تعداد نماد‌های صف فروش حتی در مقاطعی به حدود ۲۰ درصد بازار بودیم، اما در اولین روز هفته گذشته مجدد با افزایش شدید به ۴۰ درصد رسید. فارس، شستا و نماد بانک ملت بیشترین اثر را در ریزش روز شنبه داشتند. دو صندوق قابل معامله دولتی پالایش و دارایکم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و نماد‌های گروه خودرو بالاترین حجم معاملات روز شنبه را در اختیار داشتند. ارزش معاملات خرد ۳،۳۰۰ میلیارد تومان بود و حدود ۴۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی طی معاملات اولین روز هفته از بازار خارج شد.


کاهش صف فروش


روز یکشنبه هم شاخص ریزش ۳۷۰۰ واحدی را تجربه کرد، اما اتفاق مهمی‌که رقم خورد کاهش صف‌های فروش به محدوده ۳۵ درصد بازار بود. نماد‌های فارس، تاپیکو و رمپنا بیشترین اثر منفی را در شاخص کل داشتند و در مقابل کگل و شپنا بیشترین اثر مثبت را در شاخص کل داشتند. برای چندمین روز متوالی بیشترین حجم معاملات بازار به گروه خودرویی اختصاص یافت و دو صندوق دولتی پالایش و دارایکم بالاترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


تداوم خروج پول


در معاملات روز دوشنبه شاهد خروج ۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم و در عین حال ارزش معاملات خرد به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه و همزمان با کاهش صف‌های فروش به ۳۰ درصد شاهد رشد ۹ هزار واحدی شاخص کل بودیم. نماد‌های کگل، شستا، فولاد و فملی پر اثرترین نماد‌ها در رشد شاخص بودند. گروه خودرو که طی معاملات روز‌های اخیر بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده بود طی معاملات دوشنبه نیز به لطف معاملات مثبت و صف خرید در نماد‌های خودرو، خپارس و خبهمن رتبه اول حجم معاملات را به دست آورد. بیشترین ارزش معاملات نیز برای چندمین روز متوالی به صندوق‌های پالایش و دارایکم اختصاص داشت. خودرو نیز که به صف خرید نشسته بود رتبه سوم ارزش معاملات را به دست آورد. افزایش ارزش معاملات خرد به حدود ۴ هزار میلیارد تومان و خروج ۱۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار از دیگر اتفاقات مهم روز دوشنبه بود.


رکوردداران تاثیرگذاری


معاملات روز سه شنبه مثبت آغاز شد، اما رفته رفته و با افزایش عرضه در گروه خودرویی، کلیت بازار با عرضه مواجه شده و در نهایت شاخص با ۴۵ واحد کاهش به کار خود خاتمه داد. کاهش صف‌های فروش به ۳۰ درصد نماد‌های بازار اتفاق مثبت روز سه شنبه بود. کگل، فولاد و فارس بیشترین اثر مثبت را در شاخص کل داشتند و سیمان اصفهان که بعد از افشای الف در خصوص افزایش نرخ فروش بازگشایی شد با کاهش ۴۲ درصدی قیمت بیشترین اثر منفی را در شاخص کل داشت. خودرویی‌ها باز هم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. در ارزش معاملات نیز امین یکم، پالایش و شپنا رتبه‌های اول تا سوم بودند. افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۴ هزار میلیارد تومان و خروج ۵۹۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار اتفاقات مهم روز سه شنبه بودند.


کاهش ارزش معاملات خرد


آخرین روز هفته نیز با ریزش حدود ۲۵۰۰ واحدی شاخص و سقوط به سطح یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحدی خاتمه یافت. فملی، فارس و شستا بیشترین اثر منفی را در شاخص کل داشتند و در مقابل نوری و کگل و شپنا بیشترین اثر مثبت را در شاخص به جا گذاشتند. باز هم خودرویی‌ها بالاترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات خرد با کاهش همراه بود و به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید. صف‌های فروش بازار نیز ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد. اگرچه بازار، هفته گذشته را نوسانی پشت سر گذاشت و در همان محدوده هفته گذشته باقی ماند، اما چشم‌ها به انتخابات روز جمعه بود.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده