تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۱۴۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

محدود کردن تجارت ایران به ۵ کشور خطرناک است

‌می‌متالز - رئیس کنفدراسیون صادرات ایران معتقد است: هرچند افزایش جدی همکاری‌ها با کشور‌های منطقه می‌تواند به‌عنوان یک اولویت دنبال شود، اما در عین حال نباید حضور در سایر بازار‌ها را فراموش کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد لاهوتی اظهار کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از کل حجم تجارت ایران تنها به پنج کشور همسایه یا حاضر در منطقه محدود شده است. از سوی دیگر در برنامه‌ها نیز عنوان می‌شود که ما قصد داریم بخش مهمی از تمرکز تجاری خود را بر ۱۵ کشور همسایه بنا کنیم. این دیدگاه در ذات خود هیچ مشکلی ندارد، اما در صورت نگاه یک‌جانبه به تجارت، می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب برساند.

وی با بیان اینکه در دوره تحریم‌ها، عملا چاره چندانی جز تلاش برای همکاری با کشور‌های همسایه وجود نداشت، افزود: ما در طول این سال‌ها با مشکلات نقل و انتقال ارز و جابه‌جایی پول مواجه بودیم و در این شرایط، مشکلات موجود در کشور‌های همسایه، کمتر از کشور‌های دورتر بود و در واقع با همین سیستم امکان حفظ تجارت در این سال‌های سخت فراهم شد. رئیس کنفدارسیون صادرات ایران با بیان اینکه در صورت نبود محدودیت‌ها منطقی نیست که بازار کشور به چند کشور محدود شود، گفت: همان‌طور که به‌عنوان یک تولیدکننده، منطقی نیست که تمام محصول را به یک فروشنده یا فروشگاه بفروشیم، در حوزه صادرات نیز نباید تمرکز بر چند کشور باشد. ما در صورتی که تولید کالا را با کیفیت بالاتر و قیمت رقابتی‌تر نهایی کنیم، قطعا شانس حضور در بازار‌های بین‌المللی را نیز خواهیم داشت. لاهوتی با تاکید بر اینکه باید برنامه اقتصادی کشور رینگ‌بندی شود، توضیح داد: برای مثال رینگ نخست به کشور‌های منطقه یا همان ۱۵ کشور اختصاص یابد، رینگ دوم به کشور‌های اروپایی یا شرق آسیا اختصاص یابد و رینگ سوم به سایر قاره‌ها و صادرات به نقاط دورتر جهان مربوط شود. وی افزود: در چنین شرایطی می‌توان برای هر یک از این سه ناحیه برنامه‌ریزی کرد؛ کالا‌هایی که ایران در آن‌ها شانس رقابت دارد را شناسایی کرد و برای گسترش بازار‌های صادراتی، اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد. در غیر این صورت، اصرار به حضور تنها در چند بازار خاص در میان کشور‌های همسایه برای اقتصاد ایران جنبه مثبتی نخواهد داشت. براساس آمار‌های رسمی منتشرشده از تجارت خارجی کشور در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران در صادرات و واردات در کنار چین به شمار می‌روند. آلمان و سوییس تنها کشور‌های اروپایی حاضر در فهرست شرکای اصلی تجاری ایران هستند که بخش محدودی از واردات از طریق آن‌ها انجام شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده