تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۲۱۴۸۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز به کار سامانه ثبت فروش ریالی صادرات

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز به کار ثبت فروش ریالی برای صادرات به سایر کشور‌ها که در بازه زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶ مرداد ۹۷ صورت گرفته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، حمید زادبوم گفت: صادرکنندگانی که در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد ۹۷ به سایر کشورها، غیر از عراق و افغانستان، فروش ریالی داشته اند، می‌توانند نسبت به ثبت اولیه اطلاعات کوتاژ‌های صادراتی خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و همزمان مدارک و مستندات مربوط به فروش ریالی خود را به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در دفتر توسعه خدمات بازرگانی ارائه دهند. وی افزود: پس ازانجام فرآیند تایید کمیته اقدام ارزی و متناسب با ثبت صورت گرفته، تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان رفع خواهد شد. رئیس کمیته اقدام ارزی با قدردانی از اعضای کمیته اقدام ارزی و همچنین همکاران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و اداره صادرات بانک مرکزی گفت: صادرکنندگانی که براساس فراخوان دبیرخانه کمیته اقدام ارزی، مدارک و مستندات مربوط به دلایل فروش ریالی به سایر کشور‌ها را در بازه زمانی یاد شده به سازمان توسعه تجارت ایران تحویل داده‌اند نیز موظف به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت هستند. زادبوم تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و از آنجا که مفهوم صادرات با پول ملی هر کشور براساس قواعد تجارت بین الملل پذیرفته نیست، ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت به معنای رفع تعهدات ارزی نبوده و پس از بررسی و تایید کمیته اقدام ارزی و صرفا درخصوص فروش ریالی در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد ۹۷ رفع تعهدات ارزی این دسته از صادرکنندگان انجام خواهد شد.

در ضمن دبیر کمیته اقدام ارزی اعلام کرد: براساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات این افراد تا ۳۱ تیرماه سال‌جاری فرصت دارند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، نسبت به ثبت کوتاژ‌های صادراتی خود در بازه زمانی فوق‌الذکر اقدام کنند تا پس از بررسی درخصوص رفع تعهدات ارزی این دسته از صادرکنندگان تصمیم گیری شود. احسان قمری گفت: ساخت ثبت کوتاژ‌های مذکور به معنای رفع تعهدات ارزی نبوده و صرفا پس از تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات اقدام خواهد شد. مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در پایان افزود: ۳۱ خرداد سال‌جاری، آخرین مهلت ثبت اطلاعات فروش ریالی به عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت ۹۷، سی و یکم خرداد ۱۴۰۰ بوده و این مهلت، به هیچ عنوان، تمدید نخواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده