تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۱۶۳۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
در نشست هم‌اندیشی فولاد مبارکه و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مطرح شد:

فولاد مبارکه آماده گسترش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان است

‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه آماده است تا چتر حمایت‌های خود از شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهد و تسهیلات لازم جهت همکاری بیشتر را فراهم کند، اما کشش لازم از سمت مقابل نیز باید ایجاد شود.

به گزارش می‌متالز، بعد از ظهر امروز چهارشنبه (۹ تیرماه) نشست هم‌اندیشی مسوولان فولاد مبارکه و شرکت علمی و تحقیقاتی با حضور عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه، و جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

فولاد مبارکه آماده گسترش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان است

در این نشست معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اعلام آمادگی شرکت فولاد مبارکه برای افزایش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان داخلی اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه در سال‌های قبل فعالیت‌های متعددی با شهرک علمی تحقیقاتی به عنوان اولین شریک تحقیقاتی خود انجام داده است که ماحصل آن تاکنون ۳۲۰ پروژه تمام شده، ۲۲ پروژه فعال و تقریبا ۳ پروژه در دست مذاکره است.

ارتقاء سطح همکاری فولاد مبارکه با شهرک علمی و تحقیقاتی

اکبری محمدی افزود: با توانمدی‌های به وجود آمده و موجود در شهرک به نظر می‌رسد می‌توانیم سطح همکاری و تعاملات خود را با شهرک ارتقا دهیم. البته باید توجه داشت که این مساله نیازمند الزامات مخصوص به خود است. بخش عمده کار‌های فولاد مبارکه اقداماتی است فولاد مبارکه به آن‌ها نیاز دارد بنابراین الزامات مخصوصی از نظر کیفیت و زمان‌بندی دارد؛ «سیاست شد شد، نشد نشد» درست نیست. اقدامات باید در زمان خود و با کیفیت بالا انجام شود.

پتانسیل بالای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه بومی سازی قطعات

وی تصریح کرد: در حوزه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، پتانسیل زیادی برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. شرکت فولاد مبارکه و مدیرعامل آن چندین بار تحریم شده‌اند و این درحالی است که تولید این شرکت همچنان ادامه دارد به همین دلیل برای دستیابی به این مهم باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

ظرفیت تولید فولاد مبارکه در ۴ سال آینده به ۱۴ میلیون تن خواهد رسید

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: پیشنهاد می‌کنم مکانیزمی در شهرک انجام شود که شرکت‌های مستقر بتوانند با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند. بروکراسی فعالیت‌هایی در حال انجام زیاد است. با توجه اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید گروه فولاد مبارکه ۱۰ میلیون تن فولاد خام در سال بوده و قرار است در ۴ سال آینده به ۱۴ میلیون تن افزایش یابد، اقدامات بسیاری وجود دارد که می‌تواند فرصتی برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و توسعه آن‌ها باشد.

اکبری محمدی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه آماده ایجاد تسهیلات لازم برای کار با شرکت‌های دانش بنیان است بنابراین در صورتی که توانمندی‌های موجود در شهرک به ما منتقل شود، بهتر می‌توانیم همکاری کنیم.

فولاد مبارکه آماده گسترش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان است

هر مشکل فرصتی برای کار جدید است

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه آماده است تا حمایت‌های خود از شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهد و تسهیلات لازم جهت همکاری بیشتر را فراهم کند، اما کشش لازم از سمت مقابل نیز باید ایجاد شود. همیشه مشکلات وجود دارد و هر مشکلی نیز همواره فرصتی برای اقدامات جدید است. تعاملات ارتباطی و اطلاعاتی لازم باید ایجاد شود تا مقدمات لازم برای جهش همکاری در آینده ایجاد شود.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: در حوزه‌ها تحقیقاتی و توسعه تکنولوژی، ارتباط خود را با شهرک علمی تحقیقاتی ادامه می‌دهیم و آماده افزایش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان هستیم. عزم فولاد مبارکه برای استفاده از ظرفیت موجود شرکت‌های داخلی برای افزایش بهره‌وری و سطح تولیدات فولاد مبارکه جدی است.

یکی از مولفه‌های ۵ گانه اقتصاد مقاومتی، توجه به اقتصاد دانش بنیان است

جعفر قیصری، رئیس شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان یکی از نقاط کلیدی در اقتصاد مقاومتی است و در شرایط بحران و رشد اقتصادی توجه به این مقوله مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری و سیاستگذاران بوده است. بررسی روند توسعه اقتصاد دانش بنیان طی ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد، رشد اقتصاد دانش بنیان روند خوبی را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: یکی از مولفه‌های ۵ گانه اقتصاد مقاومتی، توجه به اقتصاد دانش بنیان است که نمود آن در پارک‌های علمی فناوری و مجموعه‌های دانش بنیان فناور هویداست.

رئیس شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از چند پارک علم و فناوری تشکیل شده که از نظر ساختاری هدف اصلی آن‌ها تشکیل شرکت‌های دانش بنیان است. این شرکت‌ها، خصوصی و متکی به مردم است و به منظور رفع نیاز‌های جامعه، صنایع، اشتغالزایی و تولید ثروت از فناوری و نوآوری فعالیت می‌کنند.

فولاد مبارکه آماده گسترش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان است

پارک‌های علم و فناوری حلقه واسط بین تحقیقات و محصولات هستند

قیصری افزود: مدل توسعه در این شرکت بر اساس ایجاد زیرساخت توسط دولت و فعالیت پارک‌های علم و فناوری به عنوان حلقه واسط بین تحقیقات و محصولات قابل عرضه و ملموس برای صنعت است که نمود آن محصولاتی عرضه شده در صنعت فولاد مشخص است. انتخاب فناوری‌ها در شرکت‌های مستقر در این شهرک بر اساس نیاز بازار و نه سلیقه و ساخت خودمان است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۲ پیشنهاد تاسیس این شهرک در استانداری مطرح و با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان، شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن و چند شرکت بزرگ صنعتی استان تشکیل شده و در طول زمان توسعه یافته است. طی این مدت همکاری‌های خوبی با صنعت فولاد، نفت و... شکل گرفته است.

فرآیند سه مرحله‌ای پذیرش در شهرک علمی تحقیقاتی

رئیس شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه فرایند پذیرش در این شهرک، سه مرحله انجام می‌شود، گفت: در گام اول شرکت‌ها به صورت هسته هستند که از معمولا افراد تازه فارغ التحصیل و کم تجربه تشکیل می‌شوند. در این مرحله به افراد کمک می‌شود رشد کرده و شرکت نوپا تشکیل دهند. در مرحله رشد بین ۳ تا ۵ سال حمایت می‌شوند و بعد به صورت یک شرکت رشد یافته در پارک علم و فناوری به ادامه فعالیت خود می‌پردازند. در حال حاضر ۱۰۰ هسته و ۲۰۰ شرکت نوپا و ۲۸۲ شرکت رشد یافته در این شهرک وجود دارد. ما نیز به عنوان یک مجموعه دولتی برای کمک به توسعه بازار این شرکت‌ها در یک زمان محدود سه تا چهار سال مشارکت می‌کنیم. بر همین اساس در سال ۹۸ مبلغ ۱.۵ میلیارد و در سال ۹۹، ۹ میلیارد مشارکت کرده‌ایم.

قیصری اضافه کرد: در همین راستا برای اینکه از پارک‌ها و شرکت‌های مستقر حمایت کنیم، با مجموعه‌های مختلف و دستگاه‌های استانی ارتباطات بسیاری داریم. در حال حاضر شرکت علمی تحقیقاتی، ۲۰ هکتار وسعت دارد و از سه پارک علمی تحقیقاتی، هشت مرکز رشد، پنج مرکز نوآوری شکوفایی و ۵۸۰ شرکت با نرخ موفقیت ۷۵ درصد تشکیل شده است.

وجود ۴۰ شرکت تخصصی فعال در پارک فولاد و صنایع فلزی

وی با اشاره به وجود ۴ پارک تخصصی در این شهرک اظهار کرد: فولاد و صنایع فلزات، نفت و گاز، ICT و کشاورزی و منابع طبیعی از موضوعات این پارک‌ها است. در پارک فولاد و صنایع فلزی نیز ۴۰ شرکت فعال و تخصصی در زمینه فولاد و ۸۰ شرکت مرتبط وجود دارد. گردش مالی این شرکت‌ها در سال گذشته ۳۶۰۰ میلیارد تومان، ارزش فروش۱۷۵۰ میلیارد و ارزش قرارداد‌های پژوهش فناوری ۸۱۷ میلیارد تومان بوده است. به علاوه اشتغالزایی۷۵۰۰ نفری و صادرات ۳۷ میلیون دلاری در سال ۹۹ نیز از دیگر آمار مربوط به این شرکت‌ها است.

فولاد مبارکه آماده گسترش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان است

صادرات محصولات دانش بنیان به کشور‌های اروپایی و آسیایی

رئیس شرکت علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه تحریم‌ها در میزان مراجعه شرکت‌ها به دانش بنیان‌ها و اعتماد به آن‌ها نقش مثبتی داشته است، گفت: اکنون محصولات این شرکت‌ها به کشور‌هایی مانند هلند، بلژیک، آلمان، اکراین، آذربایجان، ترکمنستان، عمان، مالزی، سنگاپور و ترکیه صادر می‌شود.

قیصری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: فولاد مبارکه نباید شرکت‌ها را تنها از نظر قیمت محصولات با شرکت‌های خارجی مقایسه کند. این شرکت باید هزینه دانشی که در کشور به وجود آمده را نیز بپردازد. اگر فولاد مبارکه بخواهد یک توان تکنولوژیکی در اطراف خود شکل دهد، بهترین روش، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است. در دنیا شرکتی مانند جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) سالانه از ۱۰۰ استارتاپ حمایت کرده و حتی حق ثبت اختراع (پتنت) شرکت‌های موفق را نیز خریداری می‌کند.

وی تاکید کرد: مدل حمایتی شرکت فولاد مبارکه باید به گونه‌ای باشد که هزینه دستیابی به دانش جدید را نیز پوشش دهد.

در ادامه بازدید مسوولان فولاد مبارکه از شهرک علمی تحقیقاتی، از سه شرکت فرا تحقیق، کاوشگران زنده رود و نوران مصباح بازدید به عمل آمد.

فولاد مبارکه آماده گسترش چتر حمایتی خود از شرکت‌های دانش بنیان است

شایان ذکر است در این نشست جواد نیلی (مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی)، شهرام عباسی (مدیر تحقیق و توسعه)، بهزاد بهادرانی (مدیر ناحیه نورد سرد)، غلامرضا سلیمی (مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری)، سید امیر طباطبائیان (مدیر واحد انرژی سیالات)، داریوش رشیدی (مدیر ناحیه آهن‌سازی)، ایرج مختارپور (مدیر تعمیرات نسوز) و داریوش دریابار (مدیر خدمات فنی و پشتیبانی مجتمع سبا) از شرکت فولاد مبارکه حضور داشتند. همچنین محمد دخیل علیان (معاون توسعه فناوری)، حمید مهدوی (رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی)، کتایون رحیم زادگان (مدیر دفتر طرح‌های پژوهشی)، مژگان یزدیان پور (معاون روابط عمومی و روابط بین‌الملل)، محمد پرستگاری (مسوول پارک تخصصی فولاد و صنایع فلزی) نیز از سوی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این نشست حاضر بودند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده