تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۱۶۳۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مطرح کرد؛

نقش پررنگ فولاد مبارکه در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فولادی

‌می‌متالز - رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: فولاد مبارکه از ابتدای فعالیت شهرک یکی از پیمانکاران اصلی و همکار مستقیم شرکت‌ها بوده و قرارداد‌های بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت‌های این شهرک منعقد کرده است؛ بنابراین می‌توان گفت فولاد مبارکه در توسعه شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت فولاد و تقویت و توسعه آن‌ها نقش پررنگی داشته است.

به گزارش می‌متالز، جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در حاشیه نشست هم‌اندیشی مسوولان شرکت فولاد مبارکه و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در گفت‌گو با ایراسین اظهار کرد: جلسه خوبی با مسوولان ارشد و مدیران نواحی مختلف فولاد مبارکه برگزار گردید که بر اساس آن مقرر شد پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعت فولاد به صورت دسته‌بندی شده به فولاد مبارکه معرفی شود.

فولاد مبارکه نقش پررنگی در توسعه شرکت‌های دانش بنیان حوزه فولاد داشته است

قیصری افزود: فولاد مبارکه از ابتدای فعالیت شهرک یکی از پیمانکاران اصلی و همکار مستقیم شرکت‌ها بوده و قرارداد‌های بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت‌های این شهرک منعقد کرده است بنابراین می‌توان گفت فولاد مبارکه در توسعه شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت فولاد و تقویت و توسعه آن‌ها نقش پررنگی داشته است. با این حال انتظار داریم صنعت فولاد مراجعه بیشتری به شرکت‌های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی داشته باشد و حضور آن‌ها را در قرارداد‌های مختلف تسهیل کند.

وی ادامه داد: وظیفه شهرک علمی تحقیقاتی تشکیل شرکت‌های دانش بنیان متناسب با نیاز بازار است. به همین دلیل برای تامین این نیاز تسهیلات مختلفی را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد. اکنون شهرک علمی تحقیاتی فضای کاری، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی خوبی در زمینه شیمی، فولاد مواد و متالوژی در اختیار دارد که می‌تواند در توسعه محصولات موثر باشد.

ظرفیت‌های همکاری شهرک علمی تحقیقاتی با فولاد مبارکه

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی گفت: یکی از ظرفیت‌های شهرک علمی تحقیقاتی برای همکاری با فولاد مبارکه، کمک به توسعه محصولات و همکاری در انجام پروژه‌های فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه مانند بهینه سازی خطوط، کمک به مصرف بهینه انرژی، تامین قطعات از طریق بومی‌سازی آن‌ها و تکنولوژی‌های فرایند است. این توان و تجربه در شرکت‌های شهرک علمی تحقیاتی وجود دارد و انتظارمان این است که صنعت فولاد نگاه ویژه‌ای به این شرکت‌ها داشته باشد و ارتباطات قوی‌تر و کارآمدتری در این خصوص داشته باشیم.

قیصری تصریح کرد: بسیاری از تجربیات موجود در شرکت‌های فناور با همکاری کارشناسان گروه فولاد مبارکه و تلاش فناوران وصنعتگران این شرکت‌ها به وجود آمده است. این دانش، تجربه و توان فنی و مهندسی ایجاد شده یک ثروت ملی است که می‌توانیم از آن با حداکثر بهره‌وری استفاده کنیم و آن را به محصولاتی تبدیل کنیم که نیاز‌های کشور را رفع کند.

وی ادامه داد: برای این مساله هم نیاز است همکاری‌ها به شکل سازماندهی شده افزایش یابد و حمایت‌های لازم از شرکت‌ها صورت گیرد. کوتاه کردن زمان انعقاد قرارداد، انجام به موقع قرارداد‌ها و پایبندی به مفاد قرارداد از جمله این موارد است.

فولاد مبارکه با عقد قرار داد و کمک به تامین مالی شرکت‌ها از آن‌ها حمایت کند

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر مواد مطرح شده هم شهرک علمی تحقیقاتی و هم فولاد مبارکه منابع لازم برای حمایت از شرکت‌ها را در اختیار دارند. فولاد مبارکه باید با عقد قرارداد‌ها و کمک به تامین مالی شرکت‌ها از آن‌ها حمایت کند.

قیصری خاطرنشان کرد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مجموعه‌ای با بیش از ۵۸۰ واحد فناور و دانش بنیان است که از این تعداد حدود ۳۰۰ شرکت رشد یافته‌اند و جای خود را در صنایع کشور باز کرده‌اند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: ما برای اینکه یک شرکت به مرحله رشد برسد حمایت‌های مختلفی از جمله ایده محوری، مشاوره، منتورینگ، فضای کاری توسعه، پژوهش و فناوری و فضا‌های کار تولید‌های نیمه صنعتی و تسهیلات ارزان قیمت برای ورود به بازار پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین حمایت‌های توسعه محصول نیز برای این شرکت‌ها وجود دارد که مقدار آن برای هر شرکت در سال جاری حداکثر ۶۵۰ میلیون تومان تصویب شده است.

قیصری ادامه داد: علاوه بر حمایت‌های فوق، حمایت‌های مشارکتی از شرکت‌ها نیز امکان پذیر است. در این نوع حمایت، شهرک علمی تحقیقاتی برای ورود محصولات آماده شرکت‌ها به بازار مشارکت می‌کند. بر همین اساس در سال ۹۸ مبلغ ۱.۵ میلیارد و در سال ۹۹، ۹ میلیارد مشارکت کرده‌ایم.

وجود ۴۰ شرکت تخصصی صنعت فولاد در شهرک علمی تحقیقاتی

وی درباره شرکت‌های تخصصی فعال در حوزه فولاد و صنایع فلزی نیز اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ شرکت با فعالیت و ارتباط تنگاتنگ با صنعت فولاد در این شهرک حضور دارند. به علاوه حدود ۶۰ شرکت مستقر دیگر هم ارتباط موردی و غیرمستقیم با صنعت فولاد دارند.

بومی‌سازی ۱۸۰۰ محصول

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در بومی‌سازی محصولات و تکنولوژی‌های خارجی گفت: تاکنون حدود ۱۸۰۰ محصول و فناوری بومی‌سازی شده در صنایع مخلف در نتیجه فعالیت شرکت‌های مستقر در این شهرک تولید شده است که بسیاری از آن‌ها قابلیت صادرات به کشور‌های دیگر را نیز داشته‌اند.

قیصری افزود: گردش مالی این شرکت‌ها در سال گذشته بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان و حجم صادرات آن‌ها نیز ۳۷ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال‌های پیش از آن جهش ۷ برابری را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کشور‌هایی مانند هلند، بلژیک، آلمان، اکراین، آذربایجان، ترکمنستان، عمان، مالزی، سنگاپور و ترکیه از جمله مقاصد صادراتی محصولات تولید شده در این شهرک هستند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده