تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۲۱۶۴۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استخراج سالیانه ۵۹۰ میلیون تن محصول از معادن کشور

‌می‌متالز - رئیس جمهور گفت: سالیانه ۵۹۰ میلیون تن محصولات معدنی از معادن کشور استخراج می‌کنیم که از منابع بزرگ ایجاد اشتغال برای جوانان است.

به گزارش می‌متالز، روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفتاد و هفتمین هفته‌های افتتاح تصریح کرد: طرح‌هایی که امروز افتتاح شد در زمینه صنعت و معدن بود، معادن ما یکی از نعمت‌های خدادادی است.

رئیس جمهور افزود: جدای از نفت که آن هم محصول معدنی است و از اعماق زمین استخراج می‌شود، در زمینه معادن و صنایع معدنی از لحاظ ایجاد اشتغال، درآمدزایی، تامین نیاز‌های داخلی و همچنین صادرات کار بزرگی درکشور انجام می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: در نگاهی به سال‌های قبل، ما در زمینه فولاد و مقاطع فولادی واردات قابل ملاحظه‌ای داشتیم، اما امروز به خودکفایی رسیده ایم و علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی کشور صادرات نیز داریم.

رئیس جمهور گفت: کشور ما در زمینه فولاد دهمین و در زمینه تولید مس هفتمین کشور دنیاست که این افتخار حاصل تلاش و فعالیت مهندسین، کارگران و مدیرانی است که توانمندی بالقوه را بالفعل می‌کنند، سنگ آهن از معادن استخراج و به زنجیره‌های فولاد تبدیل می‌شود.

روحانی افزود: بسیار خوشحالیم که در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش زیادی برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره فولاد انجام شد چرا که اگر کنسانتره داشته، ولی آهن اسفنجی و گندله نداشته باشیم به مقصد نهایی یعنی تولید شمش فولاد نمی‌رسیم و ناچاریم سنگ آهن را استخراج و صادر کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بین صادرات سنگ آهن و شمش فولاد تفاوت بسیاری است؛ این ارزش افزوده است که می‌تواند کشور را در مسیر ثروت و توسعه قرار دهد.

روحانی با اشاره به تکمیل زنجیره‌های تولید در افتتاح پروژه‌های صنعتی ومعدنی امروز، تصریح کرد: مهم درکنار هم قرارگرفتن زنجیره‌ها و رسیدن به محصول نهایی است، بحث‌های زیادی بود که سنگ آهن را استخراج و به مناطق ساحلی جنوب کشور منتقل کنیم و یا آب را به مرکز بیاوریم، چرا که مشکل آب و همچنین تولید به صرفه بود، کار بزرگی انجام شد و شرکت‌های معدنی بار این مسوولیت را بر دوش گرفتند و بالاخره آب در جنوب شیرین سازی و به مرکز کشور منتقل شد که امروز دو استان به آب شیرین متصل است.

رئیس جمهور گفت: در این هشت سال برای توسعه معادن و صنایع معدنی حرکت بسیارخوبی انجام گرفت، معادن کشور به افرادی واگذارشده بود که نه خودشان کار می‌کردند و نه معادن را آزاد می‌کردند، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تلاش‌های بسیار این معادن آزاد شد و امروز در دست کسانی است که می‌توانند با سرعت از آن استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: معادن یکی از منابع بزرگ برای اشتغال جوانان است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف، چون رشته‌های مختلف صنعتی و معدنی مورد استفاده قرارگیرد.
رئیس جمهور گفت: ما در سال ۵۹۰ میلیون تن از معادن کشور استخراج داریم که نعمت بزرگی است چرا که زنجیره‌های زیادی بدنبال دارد و اشتغال زیادی را شامل می‌شود.

تعداد بازدید : 7

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده