تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۱۶۵۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ثبات در نرخ ارز بیکاری را ریشه کن و اشتغال را توسعه خواهد داد

‌می‌متالز - کاهش نرخ ارز جفا و خیانتی برای مردم و منابع کشور محسوب شده و دوباره شاهد خروج شدید سرمایه از کشور خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، احمد جانجان با بیان اینکه زمانی که نرخ ارز دچار نوسان باشد سرمایه گذار نمی‌تواند تصمیم گیری درستی برای سرمایه گذاری خود داشته باشد، گفت: در دنیای امروز کشور‌ها برای آنکه میزان تزاز صادراتی خود را تنظیم کنند، در ابتدا نرخ ارز خود را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما متاسفانه این نکته سال‌ها است که برعکس اتفاق می‌افتد، ادامه داد: ما به صورت تصنعی ارزش ملی پول خود را بالا نگه می‌داریم و اگر طی این سال‌ها ارزش پول ملی براساس ارزش واقعی ریال قیمت گذاری و در بازار معامله می‌شد، رونق صادرات را به دنبال داشت.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی؛ متاسفانه طی سال‌های اخیر با سرکوب نرخ ارز سوبسید به کالا‌های خارجی داده شد و با وارد شدن آن کالا به کشور، تولید کننده داخلی با چالش‌های فراوان مواجه و بعد از چند سال تولید، دچار ورشکستگی‌های جبران ناپذیر شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هر اندازه ارز مداخله‌ای در بازار تزریق شود شاهد خروج سرمایه از کشور خواهیم بود، اظهار داشت: در برهه‌ای از زمان شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی ورشکسته بودند و چیزی به نام برند داخلی نداشتیم و این در حالی بود که قبل از آن تولیدکننده و صادرکننده عمده در سطح خاورمیانه بودیم. گاهی اوقات تصمیمات از نوع تحریمی است به این صورت که وقتی نتوانیم منابع خود را کنترل و مدیریت کنیم خروج سرمایه را از کشور رقم زده ایم.

جانجان سوبسید دادن را بلای جان تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: با سوبسید دادن‌ها هزینه‌های دلاری و هزینه‌های استهلاکی افزایش یافته و پس از یک تکانه ارزی، سرمایه در گردش صفر، کالا‌هایی که به نرخ‌های قبلی فروخته شدند چند برابر شده در نتیجه تولید کننده را دچار ضرر و زیان می‌کنند.

وی درشرایط فعلی نرخ ارز ۲۴ تا ۲۵ تومانی را به صلاح مردم و کشور دانست و تصریح کرد: اگر نرخ ارز ثبات یابد، در مدت زمان یک تا دو سال و با تدوین برنامه‌های اقتصادی و سیاست‌های درست اقتصادی، بیکاری تا حد غیر قابل باوری ریشه کن و میزان اشتغال افزایش خواهد یافت.

تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: کاهش نرخ ارز جفا و خیانتی برای مردم و منابع کشور محسوب شده و دوباره شاهد خروج شدید سرمایه از کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه با کاهش نرخ ارز صنعت کشور دوباره دچار مشکل خواهد شد، افزود: کیفیت حکمرانی و تصمیم گیری بسیاری از مسوولان مورد چالشی جدی قرار خواهد گرفت، چون وقتی منابع ارزی نباشد، در مدت زمان ۳ ماه، سفره‌های مردم کوچک و کوچکتر خواهد شد.

وی بر اعتماد سازی و همچنین صادق بودن با مردم و نرخ‌های واقعی را گفتن تاکید کرد و گفت: مطرح کردن نرخ‌های کاذب موجب از دست دادن اعتماد مردم به مسوولان شده و واکنش‌های معکوسی را به همراه دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده