تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۱۶۶۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یادداشت اختصاصی:

نقش تحریم و جایگاه صنعت در اقتصاد ایران

‌می‌متالز - اگرچه نقش تحریم‌ها در کندی روند رشد و توسعه صنایع در کشور قابل کتمان نیست، اما وجود آن از چند جهت برای تقویت صنایع در کشور موهبت محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، اگرچه نقش تحریم‌ها در کندی روند رشد و توسعه صنایع در کشور قابل کتمان نیست، اما باید توجه داشت تحریم‌ها از چند جهت نیز برای تقویت صنایع کشور موهبت محسوب می‌شوند:

اول اینکه تحریم‌ها باعث سرمایه گذاری بر توانمندی‌های بومی و داخلی شده‌اند که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. توجه به توانمندی‌های داخلی موجب تلاش برای کسب دانش و تکنولوژی‌های جدید با سرمایه گذاری بر روی نخبگان داخلی شده است.

دوم اینکه تحریم‌ها موجب جستجو برای بازار‌های هدف متفاوت برای صادرات محصولات تولیدی شده و صنایع کشور را وادار به توجه به بازار‌های دیگر برای صادرات کرده‌اند.

سومین دلیل برای این مساله رشد صنایع کوچک است. وجود تحریم‌ها باعث رشد صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در کشور شده است به گونه‌ای که در حال حاضر در حدود ۹۲ درصد از صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد.

چهارمین دلیل به همگرایی صنایع کشور باز می‌گردد. در حال حاضر صنایع کشور برای رفع تنگنا‌های خود در زمینه‌های مختلف به همگرایی با یکدیگر گرایش پیدا کرده اند به گونه‌ای که تولیدکنندگان درباره نقاط ضعف و وابستگی‌های خود به خارج آگاهی یافته و درصدد کاهش این وابستگی‌ها با استفاده از ظرفیت‌های دیگر صنایع در کشور هستند.

یکی از مهمترین تاثیرات مثبت تحریم‌ها در سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی، کاهش وابستگی به نفت و توجه به صادرات غیرنفتی است که زمینه را برای توسعه دیگر صنایع در حوزه‌های مختلف اقتصادی مساعد کرده است.

باید توجه داشت که یکی از مهمترین راه‌های کاهش وابستگی به صادرات نفت، رشد کمی و کیفی صنایع در حوزه‌های مختلف اقتصادی است که نه تنها برای کشور ارزآوری به همراه خواهد داشت بلکه موجب اشتغالزایی و پویایی اقتصادی در کشور می‌شود.

اگرچه تغییر سیاست‌های اقتصادی از وابستگی به نفت به سمت صادرات غیر نفتی برای کشوری که دهه هاست بر اساس بودجه نفتی اداره شده است، آسان نیست، اما با حمایت از صنایع کشور به خصوص صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این امر قابل تحقق است.

با اینکه تحریم‌ها فشار زیادی را بر صنایع کشور وارد می‌کنند، اما در بسیاری مواقع این سوءمدیریت‌ها و موانع داخلی است که بیشتر از تحریم‌ها صنایع کشور را با فشار مواجه کرده‌اند. کمترین انتظار صنایع کشور در شرایط فعلی این است که با توجه به تاثیرات تحریم، حداقل در داخل کشور با فشار‌های مضاعف ناشی از سوءمدیریت‌ها روبرو نشوند.

یکی از مهمترین مشکلات صنایع کشور در داخل، قوانین ناکارآمد و بوروکراسی اداری است. در شرایطی که تحریم‌ها در خارج از کشور شرایط را برای بسیاری از صنایع به اندازه کافی پیچیده کرده است این صنایع در داخل نیز با انواع پیچیدگی‌ها در حوزه‌های مختلف خصوصاً قوانین کار، رویه‌های مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی و دعاوی بانکی روبرو هستند به گونه‌ای که در بسیاری مواقع بخش زیادی از انرژی، زمان و هزینه‌های آنان صرف مدیریت این بوروکراسی پیچیده می‌شود.

با توجه به اینکه به زودی دولت جدیدی سکان هدایت اقتصادی کشور را در دست می‌گیرد امیدواریم تا از نظرات فعالان اقتصادی که از نزدیک با مشکلات و تنگنا‌ها روبرو هستند بیش از گذشته استفاده شود. به عنوان یک فعال اقتصادی یکی از مهمترین راهکار‌های برون رفت از وضعیت فعلی را سرمایه گذاری و حمایت از صنایع کوچک در کشور می‌دانم. باید با کاهش بوروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر زمینه را برای هدایت نقدینگی در کشور به سمت تولید فراهم آورد.


یادداشت از: رضا برادران اصفهانی؛ مدیرعامل شرکت توسعه تجارت اسپادانا

 

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده