تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۱۶۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس بر مدار حقوقی‌ها/ حقیقی‌ها در نمادهای بانکی

کارنامه هفتگی بازار سهام

می متالز - در یک هفته سپری شده بیش از 86 میلیارد تومان سهم از دست حقیقی‌های بازار خارج و به مالکیت حقوقی‌های بازار سهام درآمد. جزییات جابه‌جایی‌ها نشان از آن دارد این روند طول هفته ادامه یافته اما در روز پایانی بازار مسیر تعادلی به خود گرفت.
کارنامه هفتگی بازار سهام

به گزارش می متالز، معاملات روز چهارشنبه با تعادل نسبی در سمت خرید و فروش دو گروه از بازیگران بازار به پایان رسید تا به این ترتیب برآیند تغییر مالکیت‌ها در زمین بازی سهامداران عمده ثبت شود. بر این اساس در مجموع هفته جاری بیش از 86میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد.

جزئیات جابه‌جایی‌ها در طول هفته نشان از آن دارد که در جریان معاملات روز شنبه حدود 97میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده افزوده شد. این روند در معاملات روز یکشنبه با تثبیت تغییرمالکیت در زمین بازی حقوقی‌ها ادامه یافت. به این ترتیب خالص خرید سهامداران عمده در این روز به بیش از 27میلیارد تومان رسید. اما از معاملات روز دوشنبه شاهد تغییر زمین بازی به سمت سهامداران خرد بودیم. بر این اساس  37میلیارد تومانی نقدینگی در معاملات روز دوشنبه و بیش از 200میلیون تومان نیز در معاملات روز چهارشنبه به پرتفوی سهامداران خرد بازار منتقل شد.

نگاهی به معاملات روز چهارشنبه

همانطور که عنوان شد جابجایی‌های روز چهارشنبه با تعادل نسبی میان معامله‌گران همراه شد که البته به واسطه خریدهای پرحجم معامله‌گران خرد بازار در سمت خرید سهام بانکی، برآیند این موضوع در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار گرفت . به این ترتیب امروز حدود 270 میلیون سهم به ارزش 211 میلیون تومان در مسیر سبد سهام معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد نیز همانطور که اشاره شد در نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت شد. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت حقیقی‌ها در میان نمادهای بانکی به 42 میلیارد تومان رسید. در صدر خریدهای صورت گرفته در این گروه، تمایل به جمع‌آوری سهام بانک تجارت قرار داشت. خالص خرید این معامله‌گران در نماد مزبور به حدود 170 میلیون و 100 هزار سهم به ارزش حدود 19 میلیارد و 400 میلیون تومان بالغ شد. در این میان صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به عنوان سهامدار 4.06درصدی «وتجارت» اقدام به عرضه 100میلیون سهم مزبور کرد.

در این روز  نماد معاملاتی بانک ملت نیز شاهد جابه‌جایی حدود 7 میلیون سهم به ارزش 18 میلیارد و 500 میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در این میان دو حقوقی «وبملت» اقدام به عرضه سهم کردند؛ فروش 15میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و 1.5میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت از جمله این عرضه‌ها بود.

عرضه 2میلیون سهم پست بانک از سوی شرکت پرشیان فولاد و عرضه 500هزار سهم بانک صادرات توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات از دیگر فروش‌های حقوقی‌ها در نمادهای بانکی بود.

همچنین در این روز بانک خاورمیانه شاهد خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده بود؛ در حالی حدود 600هزار سهم مزبور از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی عرضه شد که در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن 5میلیون سهم و شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز بیش از 3میلیون سهم مزبور را جمع‌آوری کردند.

ب) شرکت‌های خودرویی: خودرویی‌ها نیز در این روز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بودند. بر این اساس تغییر مالکیت 8 میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی رقم خورد. در صدر این خریدهای جمع‌آوری سهام سایپا قرار داشت. به این ترتیب امروز بیش از 6 میلیون و 500 هزار سهم «خساپا» به ارزش 7 میلیارد و 800 میلیون تومان به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد.

این در حالی است که در گروه مزبور نماد معاملاتی آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ با تداوم خرید و حمایت از سوی سهامدار عمده روبرو شد. بر این اساس شرکت توسعه وتامین شریف در معاملات امروز نیز حدود 70هزار سهم دیگر را خریداری کرد.

ج) شرکت‌های شیمیایی: اما در این روز نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی مورد توجه معامله‌گران عمده قرار گرفتند و خالص خرید 22 میلیارد تومانی در این صنعت و به نفع سهامداران حقوقی ثبت شد. در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پارس بیشترین تقاضای حقوقی‌ها را به دنبال داشت. به طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «پارس» بالغ بر 8 میلیارد و 300 میلیون تومان بود.

همچنین در این روز خریدهای معامله‌گران عمده در نماد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین ادامه یافت. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به خریدهای خود در نماد «تاپیکو» ادامه داد و امروز نیز 730هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

د) شرکت‌های پالایشی: رصد تغییر مالکیت‌ها در نمادهای پالایشی نیز نشان از آن دارد که  پالایش نفت اصفهان از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بوده است. بر این اساس امروز بیش از 7 میلیون و 100 هزار سهم «شپنا» به ارزش 6 میلیارد و 500 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در حالی 7میلیون سهم مزبور توسط شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان عرضه شد که در مقابل گروه توسعه مالی مهرآیندگان در نقش خریدار برآمد و 3میلیون سهم «شپنا» را به پرتفوی خود افزود.

عناوین برگزیده