تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۱۶۸۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فراصندوق‌ها راهی بازار شدند/ ریسک معاملات با فراصندوق‌ها کم می‌شود؟

‌می‌متالز - دارایی‌های فراصندوق‌ها بجای سرمایه گذاری مستقیم در اوراق، سهام و سپرده بانکی به سرمایه‌گذاری در سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراصندوق که در دنیا با نام (Fund of Fund) شناخته شده اند، از محبوبیت بی‌شماری نزد سرمایه گذاران برخوردار هستند.

سحر فرهمندی، مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه کاردان گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری فرا صندوق یا صندوق در صندوق در شهریورماه ۱۳۹۷ توسط سازمان بورس تایید و اساسنامه و امیدنامه این نوع از صندوق‌ها تصویب شد.

وی افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری صندوق در صندوق که در دنیا با نام (Fund of Fund) شناخته شده اند از محبوبیت بی‌شماری نزد سرمایه گذاران برخوردار هستند. همان‌طور که از نام این صندوق‌ها مشخص است؛ بجای سرمایه گذاری مستقیم در اوراق، سهام و سپرده بانکی، دارایی‌های صندوق به سرمایه‌گذاری در سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داده می‌شود. بر اساس حد نصاب‌های مندرج در امیدنامه این صندوق ها، حداقل ۸۵ درصد از منابع این صندوق در سایر صندوق‌های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس اعم از صندوق‌های دارای مدیریت واحد با مدیر صندوق و یا سایر صندوق ها، سرمایه‌گذاری می‌شود.


فرهمندی بیان کرد: نکته قابل توجه اینکه چنانچه صندوق تمایل داشته باشد در انواع مشخصی از صندوق ها، سرمایه گذاری و نوع صندوق مربوطه را مشخص می‌کند. برای مثال در صورتی که صندوقی از این نوع در صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه و یا خصوصی سرمایه گذاری کند، لازم است در امیدنامه به آن اشاره شود. همچنین این صندوق‌ها هم به صورت قابل معامله و هم صدور و ابطالی قابل تاسیس هستند،

اما سوال اینجاست که تفاوت سرمایه گذاری در این از صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق‌ها چیست؟ نکته اول مدیریت ریسک است.

مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه کاردان عنوان کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری جزو ابزار‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم هستند و باتوجه به این‌که دارای ترکیب دارایی متنوع بوده و معمولا دارای رکن ضامن نقدشوندگی یا بازارگردان هستند؛ بنابراین ریسک غیرسیستماتیک و ریسک نقدشوندگی در صورت سرمایه گذاری در آن‌ها مدیریت خواهد شد. در واقع این امکان به سرمایه گذار خرد داده می‌شود که بتواند از طریق خرید واحد‌های این صندوق‌ها در طیف گسترده‌ای از سهام و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کند.

وی تصریح کرد: نکته دوم امکان سرمایه گذاری صندوق در صندوق در صندوق‌های انواع مختلف صندوق‌ها، مانند صندوق‌های جسورانه و یا خصوصی است که می‌تواند بخش عمده دارایی‌های خود را به آن‌ها اختصاص دهد و از این طریق بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران شود. اما فراصندوق‌ها یا صندوق در صندوق معایبی نیز دارند از جمله: ایجاد لایه‌های اضافی از کارمزد‌های ارکان و هزینه ها، ریسک انحلال صندوق‌های سرمایه پذیر و همچنین دشوار بودن بررسی عملکرد مدیران صندوق برای انتخاب پرتفوی بهینه.

فرهمندی اظهار داشت: بصورت کلی این نوع از صندوق در کشور به بصورت کاملا محدود وجود دارد و به نظر می‌رسد باتوجه به اقبال دنیا نسبت به این صندوق‌ها می‌توان به عنوان ابزاری مناسب برای ورود سرمایه گذاران به بازارسرمایه از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم معرفی شوند.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده