تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۱۷۰۷۹
سرویس خبر : انرژی

بریتیش پترولیوم پس از ۱۰۰ سال عراق را ترک می‌کند

‌می‌متالز - وزیر نفت عراق خروج شرکت بریتیش پترولیوم از این کشور را پس از ۱۰۰ سال فعالیت و سرمایه‌گذاری در میادین نفتی عراق اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، احسان عبدالجابر وزیر نفت عراق اعلام کرد شرکت بریتیش پترولیوم در نظر دارد از عملیات‌های اکتشاف و تولید در این کشور خارج شود.

وی اضافه کرد شرکت لوک اویل، دومین تولید کننده بزرگ نفت در روسیه هم قصد دارد سهام خود در میدان نفتی قرنه غرب ۲ را به شرکت‌های چینی بفروشد.

طبق گفته عبدالجابر، فضای فعلی سرمایه‌گذاری در عراق برای نگه داشتن شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مناسب نیست. صحبت از تمایل بریتیش پترولیوم برای ترک سرمایه‌های خود در دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، مطلب جدیدی نیست.

وال‌استریت‌ژورنال ماه گذشته گزارش داد بریتیش پترولیوم در فکر فروش سرمایه‌های خود در عراق از جمله سومین میدان نفتی بزرگ دنیاست. بریتیش پترولیوم بر روی طرحی برای ایجاد یک شرکت جدید به همراه شرکت ملی نفت چین و شرکت نفت بصره کار می‌کند.

توقف عملیات‌های بریتیش پترولیوم در عراق حاکی از تمایل این شرکت برای حرکت به سمت انرژی‌های پاک است. این شرکت بزرگ انرژی حدود ۱۰۰ سال است در عراق کار می‌کند.

حضور بریتیش پترولیوم در عراق در دهه ۱۹۲۰ در کرکوک آغاز شد. این شرکت به عراق در تولید و صادرات نفت از میدان نفتی باباگورگور که در آن زمان بزرگترین میدان نفتی جهان بود کمک کرد.

میدان نفتی رمیله، سومین میدان بزرگ جهان، طبق گفته بریتیش پترولیوم حدود ۱۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد. این شرکت به عنوان اپراتور این میدان روزانه ۱.۵ میلیون بشکه تولید داشت که حدود یک سوم تولید نفت خام در عراق را تشکیل می‌داد.

لوک اویل هم ۷۵ درصد از میدان قرنه غرب ۲ را در اختیار دارد و ۲۵ درصد باقی متعلق به شرکت نفت شمال (NOC) است. قبل از اینکه همه‌گیری کرونا طرح‌های سرمایه‌گذاری و تولید شرکت‌های بزرگ نفتی را معلق کند، لوک اویل قصد داشت تولید خود در این میدان را از ۴۰۰ هزار بشکه به ۴۸۰ هزار بشکه در روز برساند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده