تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۶
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۱۷۵۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در ارتباط ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهور؛

پروژه‌های تولید شمش فولادی به روش کوره بلند زرند و تولید کاتد مس شهربابک افتتاح شد

‌می‌متالز - پروژه کوره بلند و فولادسازی تولید شمش فولادی (برای نخستین بار بعد از انقلاب) با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در سال در ارتباط ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهور، وزیر صمت و مسئولان استان کرمان در زرند افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، امروز ۱۷ تیرماه در راستای فعالیت‌های میدکو به منظور زنجیره کامل ارزش از معدن تا محصول، در شرکت فولاد زرند ایرانیان، پیش از این بهره برداری از معدن سنگ آهن جلال آباد و کارخانه‌های تولیدی کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن و همینطور کک متالورژی به انجام رسیده بود که اینک با افتتاح ابرپروژه مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان، مشتمل بر ۶ واحد عملیاتی تحت عناوین حمل و نقل مواد، سینترسازی، تولید اکسیژن، واحد یوتیلیتی و مواد کمکی، کوره بلند و فولادسازی تولید شمش فولادی با ظرفیت ۷ /۱ میلیون تن در سال محقق خواهد شد.

عملیات اجرایی این مجتمع در شهرستان زرند در زمینی به مساحت ۳۷۶ هکتار از دی ماه ۱۳۹۱ آغاز شده و با افتتاح مجتمع فولادسازی زرند، زمینه اشتغال پایدار ۲۳۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

در مجتمع فولادسازی زرند با بهره گیری از انواع تجهیزات پیشرفته، محصولات صادراتی منطبق با برترین استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود و بدین‌تر تیب پتانسیل ارزآوری چشمگیری را برای کشور فراهم خواهد آورد.

لازم به ذکر است که در این مجتمع فولادسازی، به منظور ایجاد تنوع در سبد انرژی میدکو و کاهش فشار بر شبکه گازی و برق کشور، از فناوری کوره بلند استفاده شده که در آن انرژی موردنیاز به منظور تولید فولاد از طریق زغال سنگ و کک متالورژی تامین خواهد شد. بدین ترتیب، اجرای این پروژه ضمن افزایش ظرفیت تولید فولاد در کشور، موجب فعال شدن پتانسیل‌های سرمایه گذاری در حوزه معادن زغالسنگ داخلی خواهد بود؛ بنابراین گزارش، از آنجا که کک متالوژی، به عنوان منبع اصلی انرژی مصرفی در فرایند تولید فولاد به روش کوره بلند موردنیاز است، شرکت میدکو اقدام به راه اندازی واحد "خنک سازی کک به روش خشک" یا Quenching Dry Coal: CDQ به عنوان پیشرفته‌ترین فناوری جهانی در زمینه بهره وری انرژی و پایبندی به استاندارد‌های زیست محیطی در زمینه تولید کک، نموده است.

جدیدترین فناوری موجود در دنیا به منظور مرتفع ساختن این معایب استفاده از فرآیند خنک سازی کک به روش خشک بوده که شرکت میدکو همگام با شرکت‌های برتر جهان اقدام به بهره گیری از این فناوری نموده است.

در شرکت فولاد زرند ایرانیان، کک متالورژی توسط این روش خنک شده که علاوه بر صرفه جویی در مصرف سالانه ۴ /۱ میلیون مترمکعب آب، منجر به تولید ۱۴ مگاوات توان الکتریکی از حرارت بازیافتی از خنک سازی کک خواهد شد.

این مجتمع در شهرستان زرند و در مجاورت کارخانه‌های ککسازی زرند احداث شده و مراحل اجرایی احداث آن از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شده و علاوه بر این، با آغاز بهره برداری از واحد خنک سازی کک به روش CDQ، زمینه اشتغال پایدار ۵۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان نیز در ۲۰ کیلومتری شمال شهر بابک، احداث شده و هم اکنون با افتتاح آن ضمن معرفی جدیدترین فناوری جهانی دوستدار محیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهان، ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید کاتد مس، معادل با ۱۵ درصد، به ظرفیت تولید مس کشور افزوده خواهد شد.

با افتتاح این پروژه اشتغال پایدار برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

مهمترین عاملی که این مجتمع تولیدی میدکو را در سطح جهان به یک نمونه بی بدیل تبدیل ساخته، استفاده از فناوری "تانک بایولیچینگ" برای اولین بار در جهان در مقیاس صنعتی است.

همچین امروز با حضور رییس جمهور مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه افتتاح شد.

ظرفیت فولاد میدکو تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲.۴ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که نیازمند حجم بالایی از آهک و دولومیت است. برای برآورده نمودن نیاز مجتمع‌های فولادسازی میدکو، مجتمع پخت آهک و دولومیت توسط شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال احداث شده است.

عملیات اجرایی احداث این واحد تولیدی که بزرگترین مجتمع تولید آهک و دولومیت کلسینه در سطح کشور است، از شهریورماه سال ۱۳۹۴ در شهرستان کرمان و در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار آغاز شده است.

با آغار بهره برداری از مجتمع آهک و دولومیت ممرادکو، معادن سنگ آهک و دولومیت منطقه کرمان فعال شده و پیش بینی می‌شود زمینه اشتغال پایدار ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شود.

فناوری مورداستفاده در مجتمع پخت آهک و دولومیت ممرادکو، کوره‌های دو قلوی پیشرفته است که در نوع خود از کمترین میزان انتشار آلاینده‌ها و بیشترین بهره وری انرژی برخوردار است.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده