تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۱
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۱۷۶۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه‌های حمایتی بانک صادرات برای بخش تولید

‌می‌متالز - دنبال این هستیم تا به‌صورت عملیاتی و اجرایی به ساده‌ترین روش دغدغه تامین مالی، توسعه خطوط تولید، فروش اعتباری و پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد واحد‌های تولیدی و اقتصادی را از طریق اعتبارات اسنادی ریالی داخلی و زنجیره تامین مالی توسط بانک صادرات ایران مرتفع کنیم.

به گزارش می‌متالز، نایب‌رئیس هیات مدیره بانک صادرات ایران در همایش ملی تجلیل از مدیران شایسته و رهبران اقتصاد ایران ١٤٠٠ که همزمان با روز صنعت و معدن در دانشگاه‌الزهرا (س) برگزار شده بود با بیان مطالب فوق به تشریح برنامه‌های بانک صادرات ایران برای حمایت از استمرار تولید و اشتغال در واحد‌های تولیدی و اقتصادی پرداخت و ارائه خدمات بهتر توسط این بانک با استفاده از طرح‌های طراوت «تولید» و «توسعه»، طرح «اعتبار در حساب‌جاری» و طرح «همیان سپهر» را راهی آسان برای گذر از شرایط سخت اقتصادی عنوان کرد.

امیر یوسفیان دو مشکل اساسی تحریم و تورم در کشور را خاطرنشان کرد و افزود: تحریم باعث شده شرایط انتقال و مبادله پول با کشور‌های خارجی مانند یوزانس، ریفاینانس و اعتبارات اسنادی (LC) دشوار شود و قیمت تمام‌شده کالا افزایش یابد. تورم نیز باعث شده تا با از میان رفتن اعتبار در دادوستد‌های داخلی، فروش اعتباری و نسیه‌فروشی حذف شود. در واقع در دوران تورمی کسی کالایش را با چک نمی‌فروشد. خرید و فروش داخلی کاهش یافته و توان خرید نیز کم شده است. این در حالی است که نرخ تسهیلات بانکی نصف میزان تورم است و تقاضا برای دریافت تسهیلات به مراتب بیشتر از قبل شده است.

نایب‌رئیس هیات مدیره بانک صادرات ایران اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود، افزایش شدید تقاضا برای تسهیلات است به نحوی که نیاز اغلب شرکت‌ها به نقدینگی ٢٠٠درصد رشد کرده است. این در حالی است که با توجه به رشد محدود منابع بانکی، در بانک صادرات ایران برای رفع نیاز این شرکت‌ها تمرکز ویژه‌ای در قالب طرح‌های طراوت «تولید» و «توسعه» از ابتدای سال ٩٨ به کار گرفته شده است. یوسفیان با بیان اینکه بانک صادرات ایران نسبت به مشکلات واحد‌های تولیدی بی‌تفاوت نبوده و تلاش کرده شرایط ادامه فعالیت برای مشتریان و تولیدکنندگان فراهم شود، تاکید کرد: بانک صادرات ایران برای حمایت از واحد‌های تولیدی، اعتبارات اسنادی ریالی را جایگزین اعتبارات اسنادی خارجی کرده و تلاش شده تا استفاده از تسهیلات بانک صادرات ایران برای مشتریان تسهیل شود. وی افزود: براساس این طرح ذی‌نفعان اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات ایران و دارندگان کالا می‌توانند کالای خود را نسیه بفروشند و با مراجعه به بانک بدون وثیقه و ضامن از تسهیلات این بانک استفاده کنند.

نایب‌رئیس هیات مدیره بانک صادرات ایران گفت: برای دارندگان کالا که می‌خواهند کالا‌های خود را با چک به‌صورت نسیه بفروشند نیز در بانک صادرات ایران برنامه‌های حمایتی در نظر گرفته شده، به نحوی که در قالب طرح «اعتبار در حساب‌جاری» یکی دیگر از دغدغه‌های صنعتگران را برطرف کرده‌ایم و در صورت واگذار کردن چک‌های حاصل از فروش در بانک صادرات ایران، این بانک در صورت کاهش موجودی چک صادره فروشنده براساس اعتبار موجود نزد بانک، میزان کسری موجودی را تامین می‌کند. در این مدل هزینه مالی واحد‌های تولیدی و فروشنده‌های کالا کاهش می‌یابد.

وی همچنین دغدغه پرداخت به‌موقع حقوق کارمندان و کارکنان شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی را مورد توجه قرار داد و افزود: بانک صادرات ایران برای حل این مشکل طرح «همیان سپهر» را در دستور کار خود قرار داده است. هر شرکتی بخواهد حقوق کارگر خود را به‌موقع پرداخت کند، در صورت تمرکز حساب واریز و دریافت حقوق در بانک صادرات ایران، این بانک با نرخ ترجیحی به مدت سه ماه تسهیلات پرداخت حقوق کارکنان به واحد‌های تولیدی را ارائه می‌کند.

یوسفیان با تاکید بر اینکه طرح‌های طراوت «تولید» و «توسعه»، طرح «اعتبار در حساب‌جاری» و طرح «همیان سپهر» برای مشتری‌مداری و تسهیل همکاری مجموعه‌های اقتصادی با بانک صادرات ایران دنبال می‌شود، اظهار کرد: نتیجه این رویکرد در بانک صادرات ایران این بوده که طی یک سال گذشته، بیش از ٤٥٠هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی توسط این بانک صادر شده است. با احیای اعتبارات اسنادی ریالی و اعتبار در حساب‌جاری، منش نسیه‌فروشی و فروش اعتباری مجددا در بین واحد‌های تولیدی و بازار احیا شد. با این کار تولید رونق یافته و اشتغال حفظ شده و افزایش یافته و اعتبارات ارزی جانشین پیدا کرده است.

نایب‌رئیس هیات مدیره بانک صادرات ایران تاکید کرد: با این طرح امکان خرید نسیه مواد اولیه فراهم شده به نحوی که همه واحد‌های صنعتی می‌توانند مواد اولیه خود را با ال‌سی ریالی بانک صادرات ایران به‌صورت نسیه یکساله خریداری کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده