تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۳۵
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۱۷۷۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رئیس هیات مدیره بانک مطرح کرد:

برنامه‌ها و سه طرح حمایتی سومین بانک بزرگ بورس برای شرکت‌های تولیدی

‌می‌متالز - نایب رئیس هیات مدیره بانک صادرات با اعلام برنامه‌ها برای حمایت از استمرار تولید و اشتغال در شرکت‌های تولیدی در خصوص ارائه خدمات با استفاده از سه طرح توضیح داد.

به گزارش می‌متالز، امیر یوسفیان در همایش ملی تجلیل از مدیران شایسته و رهبران اقتصاد ایران گفت: رفع دغدغه تامین مالی، توسعه خطوط تولید، فروش اعتباری و پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد شرکت‌های تولیدی و اقتصادی از طریق اعتبارات اسنادی ریالی داخلی و زنجیره تامین مالی بانک صادرات بصورت عملیاتی و اجرایی به ساده‌ترین روش پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به دو مشکل اساسی تحریم و تورم افزود: تحریم باعث شده شرایط انتقال و مبادله پول با کشور‌های خارجی مانند یوزانس، ریفاینانس و اعتبارات اسنادی دشوار شود و قیمت تمام‌شده کالا افزایش یابد. تورم نیز باعث شده با از میان رفتن اعتبار در داد و ستد‌های داخلی، فروش اعتباری و نسیه فروشی حذف شود. در واقع در دوران تورمی کسی کالا را با چک نمی‌فروشد. خرید و فروش داخلی کاهش یافته و توان خرید نیز کم شده است. این در حالی است که نرخ تسهیلات بانکی نصف میزان تورم است و تقاضا برای دریافت وام به مراتب بیشتر از قبل شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: یکی از مشکلات موجود، افزایش شدید تقاضا برای تسهیلات است به نحوی که نیاز اغلب شرکت‌ها به نقدینگی ٢٠٠درصد رشد کرده است. با توجه به رشد محدود منابع بانکی در بانک صادرات برای رفع نیاز این شرکت‌ها تمرکز ویژه‌ای در قالب طرح‌های طراوت تولید و توسعه از ابتدای سال ٩٨ به کار گرفته شد.

یوسفیان با بیان اینکه بانک صادرات نسبت به مشکلات شرکت‌های تولیدی بی‌تفاوت نبوده و تلاش کرده شرایط ادامه فعالیت برای مشتریان و تولیدکنندگان فراهم شود، عنوان کرد: بانک برای حمایت از شرکت‌های تولیدی، اعتبارات اسنادی ریالی را جایگزین اعتبارات اسنادی خارجی کرده و تلاش شده استفاده از تسهیلات برای مشتریان تسهیل شود. طبق این طرح ذی‌نفعان اعتبارات اسنادی ریالی بانک صادرات و دارندگان کالا می‌توانند کالا را نسیه بفروشند و با مراجعه به بانک بدون وثیقه و ضامن از تسهیلات بانک استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای دارندگان کالا که می‌خواهند کالا‌ها را با چک بصورت نسیه بفروشند نیز در بانک صادرات برنامه‌های حمایتی در نظر گرفته شده است. به نحوی که در قالب طرح اعتبار در حساب‌جاری یکی دیگر از دغدغه‌های صنعتگران برطرف و در صورت واگذار کردن چک‌های حاصل از فروش در بانک صادرات در صورت کاهش موجودی چک صادره، فروشنده براساس اعتبار موجود نزد بانک، میزان کسری موجودی را تامین می‌کند. در این الگو هزینه مالی شرکت‌های تولیدی و فروشنده‌های کالا کاهش می‌یابد.

نایب رییس هیات مدیره بانک صادرات دغدغه پرداخت به‌موقع حقوق کارمندان و کارکنان شرکت‌های تولیدی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بانک صادرات برای حل این مشکل طرح همیان سپهر را در دستور کار قرار داد. هر شرکتی بخواهد حقوق کارگر را به‌موقع پرداخت کند در صورت تمرکز حساب واریز و دریافت حقوق این بانک با نرخ ترجیحی به مدت سه ماه تسهیلات پرداخت حقوق کارکنان به شرکت‌های تولیدی را ارائه می‌کند.

یوسفیان با بیان اینکه طرح‌های طراوت تولید و توسعه، اعتبار در حساب‌جاری و همیان سپهر برای مشتری مداری و تسهیل همکاری مجموعه‌های اقتصادی با بانک صادرات دنبال می‌شود، ادامه داد: نتیجه این رویکرد در بانک صادرات این بوده که طی یک سال گذشته بیش از ٤٥ هزار میلیارد تومان اعتبارات اسنادی ریالی توسط بانک صادر شد. با احیای اعتبارات اسنادی ریالی و اعتبار در حساب‌جاری، منش نسیه فروشی و فروش اعتباری مجددا در بین شرکت‌های تولیدی و بازار احیا شد. با این کار تولید رونق یافته و اشتغال حفظ شده و افزایش یافته و اعتبارات ارزی جانشین پیدا کرد. با این طرح امکان خرید نسیه مواد اولیه فراهم شده به نحوی که همه شرکت‌های صنعتی می‌توانند مواد اولیه را با اعتبارات ریالی بانک صادرات بصورت نسیه یکساله خریداری کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده