تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۱۷۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش هفتگی بورس کالای ایران

می متالز - برنده و بازنده فروش شمش روی در تالار نقره ای / معاملات ورق گرم B «فولاد» رکورد زد.
گزارش هفتگی بورس کالای ایران

به گزارش می متالز، طی هفته منتهی به 11 آبان ماه جاری در دو رینگ داخلی و صادراتی بورس کالای ایران بیش از 300 هزار تن انواع کالا به ارزشی بیش از 12 هزار و 902 میلیارد ریال انواع کالا معامله شد.
در جریان معاملات این هفته معامله گران بیش از 236 هزار تن انواع کالا را در رینگ داخلی معامله کردند و بیش از 64 هزار تن کالا نیز در رینگ صادراتی مورد معامله قرار گرفت.
براساس آمارهای موجود از معاملات تالار نقره ای، معامله گران شاهد دادوستد بیش از 68 هزار تن انواع کالای پتروشیمی به ارزشی بیش از 6221 میلیارد ریال بودند و در تالار صنعتی بیش از 129 هزار تن انواع کالای صنعتی در حالی مورد معامله قرار گرفت که دادوستد این حجم کالا ارزش ریالی حدود 6201 میلیارد ریال را رقم زد.
در تالار کشاورزی نیز 37 هزار و 200 تن محصول کشاورزی به فروش رسید تا ارزش ریالی 343 میلیارد ریالی را به ثبت برساند و ارزش معاملات تالار فرعی نیز رقمی حدود 136میلیارد ریال ثبت شد.

 

برنده و بازنده معاملات شمش روی در تالار نقره ای


بررسی آمار معاملات به تفکیک عرضه کنندگان حاکی از آن است که در تالار محصولات صنعتی، 100 تن شمش روی مجتمع فرآوری مواد معدنی ایران در حالی طی معاملات هفته گذشته عرضه شد که با تقاضای دو برابری برای خرید این محصول، رقابت 126 درصدی روی قیمت پایه صورت گرفت تا هر کیلو شمش تولیدی این مجتمع به قیمت 125 هزار و 220 ریال فروخته شود. این در حالی است که 100 تن شمش روی «فاسمین» به قیمت پایه 125 هزار و 220 ریال خریداری نداشت تا این محصول بدون تقاضا روی میز فروش باقی بماند.
همچنین شرکت فرابورسی «هرمز» 1000 تن شمش آلومینیوم عرضه کرد و در مقابل 1780 تن تقاضای موجود خریداران، محصول خود را با رشد 6 درصدی نسبت به قیمت پایه اعلامی فروخت. 

 

ورق گرم B «فولاد» رکورد زد


«فولاد» اما با عرضه 25 هزار و 520 تن ورق گرم C و 91 هزار و 300 تن ورق گرم B به تالار آمد و کل این محصولات را به ترتیب با رقابت 32 و 15 درصدی در قالب معاملات سلف به فروش رساند. معاملات این دو محصول در حالی در تالار صنعتی انجام شد که ورق گرم B و ورق گرم C  به ترتیب بالاترین ارزش معاملاتی را در کل معاملات بورس کالا طی هفته گذشته به خود اختصاص دادند و ورق گرم B از نظر حجم عرضه، تقاضا و معامله، در صدر جدول معاملات هفتگی قرار گرفت.
«ارفع» هم اقدام به عرضه 10 هزار تن شمش بلوم 5SP کرد و خریداران برای این محصول تا 17 درصد بالاتر از قیمت پایه با یکدیگر به رقابت پرداختند. برای این محصول نزدیک به 5 برابر میزان عرضه تقاضا مشاهده شد تا این محصول پس از ورق گرم B فولاد مبارکه بیشترین حجم تقاضا را در کل بازار شاهد باشد.
در این تالار 300 تن بنزن نیز توسط مجتمع ذوب آهن اصفهان عرضه شد و بدون تغییر در قیمت پایه به فروش رسید.

 

مس بدون تقاضا ماند


23 هزار و 919 تن انواع مس کاتد، مفتول، کم عیار و سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گرانبها توسط «فملی» روی میز فروش گذاشته شد؛  اما تنها 459 تن آن معامله شد و برای مابقی محصولات خریداری در تالار حاضر نشد. 

 

از تالار پتروشیمی چه خبر؟


طی معاملات هفته گذشته در تالار پتروشیمی، پتروشیمی امیرکبیر انواع پلی اتیلن های سنگین اکستروژن و سبک خطی و فیلم را به حجمی معادل 2184 تن روی میز فروش گذاشت که از میان آنها EX3 و پلی اتیلن سبک خطی به فروش رسید، اما معامله ای روی پلی اتیلن سبک فیلم انجام نشد.
پتروشیمی آبادان به عنوان دیگر عرضه کننده این هفته در تالار نقره ای 500 تن پلی وینیل کلراید عرضه کرد و نیمی از آن را فروخت. 30 تن از این محصول هم در قالب معاملات مچینگ معامله شد.


استایرن منومر «پارس» سومین محصول پرفروش تالار


5016 تن استایرن منومر تولیدی پتروشیمی پارس نیز در حالی روی میز فروش رفت که معامله گران برای خرید این کالا تا 12 درصد بالاتر از قیمت پایه با هم به رقابت پرداختند. این محصول در مجموع ارزش معاملاتی بیش از 547 میلیارد و 343 میلیون ریالی به عنوان سومین محصول پرفروش و با بالاترین ارزش معاملاتی تالار نقره ای شناخته شد.
نزدیک به 1200 تن انواع پلی استایرن های مقاوم و انبساطی و معمولی و نیز پلی اتیلن های سنگین دورانی و اکریلونیتریل بوتادین استایرن پتروشیمی تبریز هم در تالار عرضه شد و خریداران 1057 تن آن مورد معامله قرار گرفت.
معامله گران همچنین 3080 تن از 3520 تن محصول عرضه شده توسط پتروشیمی جم شامل پلی اتیلن های سنگین فیلم، لوله، بادی، لوله و تزریقی را خریدند و تمامی این معاملات روی قیمت های پایه انجام شد.
طی این هفته، «خراسان» عرضه کننده 1738 تن آمونیاک مایع و گاز، اوره پریل و کریستال ملامین بود و توانست 10770 تن آن را بفروشد.
360 تن از مجموع 1100 تن محصولات عرضه شده پتروشیمی شیراز هم در حالی معامله شد که تنها دو محصول اسید نیتریک و آمونیاک مایع خریدار داشت و اوره پریل و آمونیاک گازی بدون تقاضا ماند.
نزدیک به 5 هزار تن از محصولات پلیمری پتروشیمی مارون هم روی میز فروش رفت و حدود 2945 تن آن فروخته شد؛ معامله گران این حجم از محصولات «مارون» را به قیمت پایه و یا با تغییر ناچیزی نسبت به آن معامله کردند.
پتروشیمی شازند هم با محصولات متنوع خود به حجمی نزدیک به 6700 تنی به تالار نقره ای آمد و حدود 6022 تن از مواد پلیمری خود را به خریداران واگذار کرد و در میان عرضه های این مجتمع، دو محصول دی ایتلن هگزانول و منومر وینیل استات به ترتیب با 37 و 18 درصد رشد قیمت نسبت به نرخ های پایه همراه شدند.
پلی وینیل کلراید پتروشیمی غدیر با تناژ 860 تن به صورت سلف عرضه شد و کل آن روی قیمت های پایه به فروش رسید.
506 تن اسید استیک پتروشیمی فن آوران هم برای تحویل در آینده به صورت سلف عرضه شد و پس از رقابت 36 درصدی خریداران در بالاترین سطح به قیمت هر کیلو 82 هزار و 909 ریال معامله شد.
1700 تن اوره گرانول مجتمع پتروشیمی کرمانشاه هم در حالی معامله شد که 620 تن آن مربوط به معاملات مچینگ بود و از کل 2100 تن محصول عرضه شده به صورت نقدی، 1080 تن از این محصول به فروش رسید.

عناوین برگزیده