تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۶۴۶
کد خبر: ۲۱۷۷۲۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
از مردادماه؛

یزد تایر و گلدستون روی رینگ بورس کالا می‌روند

‌می‌متالز - محمدرضا گنجی، معاون هماهنگ‌کننده گروه صنعتی رازی از پایان عرضه سنتی تایر در بازار خبر داد و گفت: فروش مردادماه کارخانه‌های تایرسازی یزد تایر و آرتاویل‌تایر (گلدستون) تنها از طریق عرضه در بورس کالا انجام خواهد شد. او افزود: فروش در بورس کالا، رقابتی است و اگر محصولی متقاضی نداشته باشد، با قیمت پایین‌تر به فروش خواهد رسید، درنهایت این کیفیت است که در بازار قیمت را مشخص می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا گنجی با گلایه از موانع موجود بر سر بازار و صنعت تایر ازجمله قیمت‌گذاری دستوری تایر و همچنین الزام دولت به فروش سامانه‌ای تایر که همگی باعث ایجاد رکود در بازار شده است، گفت: متاسفانه شبکه نمایندگی شرکت‌های تایرسازی به دلیل موانعی مانند سامانه فروش تایر، تحرک و پویایی خود را از دست داده‌اند و گردش پول در بازار تایر به کندی انجام می‌شود. برهمین اساس شرکت‌های یزد تایر و آرتاویل‌تایر به منظور رفاه حال نماینده‌های خود در سطوح مختلف عرضه در بازار اقدام به اخذ مجوز فروش تایر در بورس کرد.

وی افزود: مزیت این روش آن است کالا‌هایی که در بورس کالا به فروش می‌رسند، بر اساس قوانین، قیمت آن‌ها بر حسب توافق در رده‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و بر اساس ضوابط معمول یعنی مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ازسوی‌دیگر کالای فروخته‌شده در بورس الزامی برای توزیع و فروش به مصرف‌کننده نهایی از طریق سامانه جامع تجارت ندارد.

گنجی این اتفاق را یکی از عوامل اصلی رونق دوباره در بازار تایر کشور دانست و تاکید کرد: تولیدات دو کارخانه تایرسازی یزد وآرتاویل از مردادماه تنها در بورس کالا عرضه خواهد شد و توزیع و فروش سنتی تایر که پیش از این به شیوه اعلام سبد‌های فروش به نمایندگان بود، حذف می‌شود. بر همین اساس تنها نمایندگان یزد تایر و آرتاویل امکان خرید کالا از بورس کالا را خواهند داشت و مشخصات شبکه فروش گروه صنعتی رازی درصورت تمایل به خرید با این شیوه به بورس کالای ایران اعلام شود.

معاون هماهنگ‌کننده گروه صنعتی رازی تاکید کرد: هیچ شخص یا شرکتی غیر از نمایندگان فروش تایر‌های گروه صنعتی رازی امکان خرید از بورس کالا را نخواهند داشت و تنها ویژگی مهم و مثبت این شیوه فروش حذف موانع فعلی مانند فروش سامانه‌ای و پیگیری‌های سازمان حمایت است.

گنجی اصلاح شیوه فروش تایرسازان را راهکاری برای رقابتی کردن بیشتر بازار دانست و گفت: فروش در بورس کالا، رقابتی است و اگر محصولی متقاضی نداشته باشد، با قیمت پایین‌تر به فروش خواهد رسید، درنهایت این کیفیت است که در بازار قیمت را مشخص می‌کند.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده