تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۱۷۷۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیأت مدیره کارگزاری ایساتیس پویا:

جاده تجارت از مسیر «بورس کالا» هموارتر است

‌می‌متالز - بورس کالای ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان بازار سرمایه به خوبی توانسته است نقش پررنگ و اثرگذاری در اقتصاد کشور به خصوص در زمینه برآورده ساختن نیاز صنایع و بخش‌های مختلف اقتصاد از قبیل صنایع فولادی، پتروشیمی، معدن و کشاورزی ایفا کند.

به گزارش می‌متالز، مهدی حاجی غلام سریزدی رئیس هیأت مدیره کارگزاری ایساتیس پویا با بیان مطلب فوق بیان کرد: با توجه به ضمانت اجرا‌های مناسب اتاق پایاپای بورس کالا در ایفای تعهدات طرفین معاملات و اطمینان خریدار از کیفیت محصول در چارچوب استاندارد‌های مشخص شده و نیز اطمینان فروشنده از تسویه خریدار در مهلت مقرر، توسعه صادرات از طریق «بورس کالا» سبب افزایش قدرت رقابت‌پذیری کشور در منطقه می‌­شود و با حذف واسطه‌ها و دلالان مسیر تجارت را برای تجار و سرمایه‌گذاران هموار می‌کند.

وی در ادامه افزود: شفافیت دادوستدها، از میان رفتن واسطه‌ها و دلال­‌ها، مدیریت ریسک، ایجاد نظام قیمت­‌گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار، برخی از مهمترین کارکرد‌های بورس کالا هستند.


اثرگذاری رینگ صادراتی بورس کالا


حاجی غلام سریزدی تاکید کرد: در کنار کارکرد‌های مهم برشمرده شده می­توان به نقش و اثرگذاری معاملات بخش صادراتی این بازار اشاره کرد. معاملات رینگ صادراتی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران می ­تواند با تدوین یک برنامه جامع و استراتژیک، در کنار تحریک رشد و گسترش صادرات غیرنفتی توانایی تبدیل به یک بازار مهم در زمینه قیمت‌گذاری محصولات و مشتقات نفتی، صنعتی و معدنی در منطقه را فراهم آورد.

عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در بند ۱۲ ابلاغیه «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» به مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش، مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش، افزایش صادرات گاز، افزایش صادرات برق، افزایش صادرات پتروشیمی و افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره می ­کنند.


لزوم هماهنگی نهاد‌های مرتبط برای توسعه معاملات


حاجی غلام سریزدی ادامه داد: ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ­و­ ارتقای نظام مالی ­کشور مصوب سال ۱۳۹۴ مجلس شورای ­اسلامی نیز بر عرضه مواد خام از طریق عرضه محصولات در بورس ­کالا و صادرات محصولات از این مسیر اشاره می­ کند که اجرای آن می­ تواند ضمن شفاف‌سازی در بازار صنایع مختلف به کشف واقعی قیمت محصولات نیز کمک کند.

عضو هیأت پذیرش بورس کالای ایران تاکید کرد: هر چند زیرساخت‌های لازم برای توسعه رینگ صادراتی در بورس کالای ایران فراهم است و در چند سال گذشته حجم مناسبی از فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از جمله قیر، اوره، گوگرد و ... در رینگ صادراتی بورس کالای ایران معامله شده است، اما به منظور توسعه و افزایش حجم معاملات به خصوص در بخش کالا‌های صنعتی و معدنی هماهنگی بین گمرکات، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ایران و بورس ضروری به نظر می­ رسد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده