تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۱۷۷۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل گروه مالی شریف مطرح کرد؛

برجام؛ عامل کلیدی تاثیرگذار بر بازار‌های مالی

‌می‌متالز - به گفته مدیر عامل گروه مالی شریف، تشکیل سبدی از بازار‌های مختلف، بهترین استراتژی در حال حاضر است و رویکرد مناسب فعلی سرمایه گذاران این است که با دانش و اطلاعات کافی وارد بازار سرمایه شوند؛ زیرا بازار سرمایه پس از افت شدید خود به شرایط باثباتی رسیده است و دیگر از رشد‌های هیجانی یا صف‌های فروش طولانی در آن خبری نیست.

به گزارش می‌متالز، سعید مسگری، مدیر عامل گروه مالی شریف در «استودیو بورسان» به اشاره به اینکه زمین بازی دولت در اقتصاد ایران بسیار محدود شده است، اظهار داشت: روندی که به ویژه در دهه ۹۰ طی شد، اقتصاد کشور را به نقطه‌ای رساند که اکنون دولت ابزار‌های بسیار محدودی جهت تصمیم‌گیری و اعمال نفوذ در عرصه اقتصادی در دسترس دارد. همچنین ریل‌گذاری و تعیین خط مش اقتصادی دولت در این عرصه محدود شده است.

وی ادامه داد: ما اکنون دچار عارضه‌ای شده‌ایم که به آن می‎توان عارضه «از کار افتادگی بودجه» بگوییم. به بیانی دیگر، بودجه به گونه‌ای شده است که تنها هدف دولت این است تا با ایجاد ابزارهایی، همانند مالیات، چاپ پول، اوراق و فروش نفت، درآمد‌هایی را کسب کند تا آن‌ها را جهت کشورداری و نه توسعه کشور هزینه کند.

مدیر عامل گروه مالی شریف کار دولت جدید را بسیار دشوار خواند و تاکید کرد: کسری بودجه‌ای که دولت طی سالیان متمادی داشته است، اکنون به اوج خود رسیده است و تحریم‌ها نیز آن را تشدید کرده است.

وی تاثیرگذاری برجام بر اقتصاد ایران را بسیار بیشتر از تاثیرگذاری دولت برشمرد و اذعان داشت: امری که باعث شده مشکلات ما در این سال‌ها بیشتر شود، بحث تحریم‌ها و اثر آن بر کاهش میزان درآمد‌های دولت است. این موضوع به کسری بودجه شدید دولت منجر شده است.

مسگری ادامه داد: کسری بودجه دولت به تشدید تورم و جهش قیمت ارز از یک سوی و رکود شدید اقتصادی از سوی دیگر منجر شده است. در این شرایط، اگر بخواهیم به سمت کنترل تورم پیش برویم باید دولت با استفاده از ابزار‌هایی که در اختیار دارد به سوی کنترل رشد نقدینگی برود.

وی مهم‌ترین ابزار دولت را برجام و رفع تحریم‌ها دانست و تاکید کرد: از طریق برجام و رفع تحریم ها، دولت می‌تواند درآمد‌های دلاری خود را افزایش دهد و فروش نفت بیشتری داشته باشد. همچنین، برجام مهم‌ترین پارامتری است که بر بازار‌های مالی اثر می‌گذارد.

مدیر عامل گروه مالی شریف تجربیات دولت‌های پیش را نظر قرار داد و عنوان کرد: براساس تجربیات دولت‌های گذشته، دولت جدید نیز احتمالا در دوره نخست ریاست جمهوری خود، تلاش خواهد کرد تا نرخ ارز را سرکوب کند و به کنترل ارز و رشد نقدینگی بپردازد. مهم‌ترین ابزار دولت در این خصوص نیز، بحث درآمد‌های دلاری و درآمد‌های حاصل از کاهش تحریم هاست.

وی خاطرنشان کرد: اگر جهش‌های شدیدی که دارایی‌های سرمایه‌ای را چندین برابر می‌کند، رخ نخواهد داد، حداقل در ۳ الی ۵ سال آینده جهش‌های سریع در بازار‌های سرمایه، مسکن و طلا رخ نخواهد داد. البته این جهش‌ها در اقتصاد کشور به ناگزیر وجود خواهند داشت.

مسگری تشکیل سبدی از بازار‌های مختلف را بهترین استراتژی فعلی خواند و ادامه داد: بهترین رویکرد فعلی سرمایه گذاران این است که با دانش و اطلاعات کافی وارد بازار سرمایه شوند؛ زیرا بازار سرمایه پس از افت شدید خود به شرایط باثباتی رسیده است و دیگر از رشد‌های هیجانی یا صف‌های فروش طولانی در آن خبری نیست.

وی تاکید کرد: شرایط باثبات بازار کنونی بهترین فرصت است تا با دانش کافی وارد آن شویم و با فعالیت هوشمندانه به سود‌های منطقی و نه جهش یافته دست یابیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده