تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۱
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۱۷۹۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس مطرح کرد:

پیش بینی واریز سود ۳۰۰ شرکت بورسی از طریق سجام و پیشنهاد الزام قانونی

‌می‌متالز - مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس از پیشنهاد الزام شرکت‌ها به واریز متمرکز سود سهامداران خبر داد و پیش بینی کرد در سال جاری سود سهام بیش از ۳۰۰ شرکت به همین روش واریز شود.

به گزارش می‌متالز، محسن انصاری مهیاری درباره الزام شرکت‌های بورسی و فرابورسی به واریز سود سهام از طریق سامانه سجام گفت: روال کار در شرکت‌های فعال بازار سرمایه تاکنون این گونه بوده که هر شرکت، بانکی را معرفی می‌کرد که سهامداران با مراجعه به بانک و ارائه شناسنامه و کارت ملی، سود سهام را دریافت می‌کردند که این موجب رفت و آمد و زحمت مردم می‌شد. اما از دو سال قبل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تقویت شد و زیرساخت‌های خوبی فراهم کرد.

وی افزود: سال گذشته سود سهام ۱۲۳ شرکت از طریق سامانه سجام واریز شد که بیش از ۲۵ میلیون نفر و ۷.۲ میلیون کد سهامداری را شامل و پیش بینی می‌شود سال جاری سود سهام بیش از ۳۰۰ شرکت به همین روش پرداخت شود. طرحی در دستور کار قرار دارد مبنی بر اینکه تا آخر سال ۱۴۰۱ سود کلیه شرکت‌های بورسی از طریق سجام و بصورت متمرکز به حساب سهامداران واریز شود. زیرا این روش علاوه بر اینکه برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر کم‌هزینه و کم‌دردسر است، سهامداران نیز به راحتی سود سهام تقسیمی در مجامع را دریافت می‌کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: طبق دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس تهران، ناشر موظف است جهت تسهیل امور سهامداران، انجام کلیه اقدامات شرکتی از جمله توزیع سود را در صورت قبول سپرده گذاری مرکزی به آن شرکت واگذار کند. ارائه طرحی به هیات مدیره سازمان بورس در حال بررسی است که تمامی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را الزام کند سود تقسیمی در مجامع بصورت متمرکز و از طریق سپرده گذاری به حساب سهامداران واریز شود.

انصاری مهیاری اضافه کرد: فقط کافی است ناشر قراردادی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منعقد کند که سعی می‌شود این قرارداد‌ها با کمترین مبلغ و به بهترین حالت ممکن منعقد شود و سود سهامداران بصورت ۱۰۰ درصد به حساب آنان و در اسرع وقت واریز شود. قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ است و بیش از ۵۰ سال از تصویب آن می‌گذرد. اصلاح این قانون در مجلس در حال بررسی است که باید با شرایط روز اصلاح شود. طبق قانون یک شرکت بعد از اتمام سال مالی چهار ماه فرصت دارد، مجمع برگزار کند و اگر سودی در مجمع تصویب شد، هشت ماه فرصت دارد که این سود را به حساب سهامدار پرداخت کند.

وی در مورد حق تقدم‌های سهام که به سهامداران تعلق می‌گیرد، توضیح داد: طبق بند چ ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی بسیاری از امور مربوط به شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان از جمله ارسال گواهینامه حق تقدم خرید سهام جدید از طرف شرکت به صاحبان سهام به جای استفاده از پست سفارشی، معتبر است. در قانون ظرفیت ارسال گواهینامه­‌های حق‌تقدم‌ها بصورت الکترونیکی دیده شده و لازم نیست گواهی حق تقدم سهام به آدرس پستی سهامداران ارسال شود.

به گفته انصاری مهیاری، اگر کسی حق تقدم را در فرصت ۶۰ روزه به فروش نرساند و یا به ازای هر گواهی که سهامداران در اختیار دارند، مبلغی معادل ارزش اسمی سهم پرداخت نکند، شرکت سرمایه پذیر به نیابت از وی حق دارد این حق تقدم را به فروش رسانده و وجه آن را به حساب سهامدار واریز کند.
اکنون فصل برگزاری مجامع اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی است و امید می‌رود با همکاری شرکت سپرده‌گذاری سود این شرکت‌ها به حساب سهامداران بصورت متمرکز واریز شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده