تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۱۷۹۶۵
سرویس خبر : اجتماعی

تقلب عجیب در بازار خوراک دام و طیور/ مرغداران خاک اره به مرغ‌هایشان می‌دهند!

‌می‌متالز - افزایش قیمت نهاده دام و طیور باعث هرج مرج در این بازار شده و حالا تقلبات عجیبی در بازار خوراک دام و طیور شکل گرفته است.

به گزارش می‌متالز، تقلب عجیب در بازار نهاده‌های دام و طیور دردسر ساز شد. مرغداران می‌گویند که با گرانی و کمبود نها‌ده‌های دام و طیور، خاک اره با خوراک مرغ مخلوط و فروخته می‌شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با تائید این خبر توضیح داد: به دلیل عدم توزیع نهاده‌ها از شبکه بازارگاه برخی دلالان خوراک تقلبی را به مرغداران یا دامداران می‌فروشند.

او ادامه داد: به عنوان مثال این دلالان وقتی یک کامیون سویا را از بندر بارگیری می‌کنند، مقداری از این سویا را در انبار‌های متروکه تخلیه کرده و آن را با خاک اره مخلوط نموده و به مرغداری‌ها و گاوداری‌ها تحویل می‌دهند!

محمد یوسفی همچنین گفت: جایگزینی خاک اره یا دیگر اقلام باعث بیماری مرغ و گاو می‌شود و تلفات را افزایش می‌دهد.

او تاکید کرد: وقتی سهمیه دام و طیور به موقع تحویل داده نمی‌شود افراد مجبورند خوراک را از بازار آزاد تهیه کنند و در بازار آزاد هم خاک اره یا هر چیز دیگری که ارزش غذایی ندارد با نهاده‌ها مخلوط و به دست فعالان بازار می‌رسد.

کاهش کیفیت نهاده دامی!
گذشته از تقلب در بازار خوراک دام فعالان صنعت پرورش دام و طیور می‌گویند که تحریم و نبود ارز کافی برای واردات، کیفیت نهاده‌ها را کاهش داده است.

محمدعلی کمالی سروستانی، مشاورعالی هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغ با اعلام این موضوع از کاهش کیفیت اقلام خوراک دام انتقاد کرد و گفت: سال‌های گذشته ذرت را از برزیل می‌آوردیم، اما اخیر این کالا از اوکراین وارد می‌شود که کیفیت آن نسبت به ذرت برزیل بسیار پایین‌تر است.

او همچنین توضیح داد: کیفیت ذرت‌های اوکراینی آنقدر پایین است که باعث افزایش تلفات مرغ شده است.

همچنین گفتنی است در ماه‌های گذشته رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان از کیفیت پایین نهاده‌های دامی انتقاد کرده بود. او به ایسنا گفته بود: «کیفیت نهاده‌های دامی به شدت کاهش پیدا کرده و استاندارد‌های لازم را ندارد و از مجلس درخواست می‌کنیم که به این قضیه نیز ورود کند.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده