تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۱۸۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کدام سیگنال باعث رشد بورس در هفته‌های گذشته شد؟

‌می‌متالز - حالا چند هفته‌ای است که بازار سهام روند صعودی خود را تثبیت کرده و اگر اصلاحی هم در آن رخ می‌داد به سرعت تغییرات مثبت در آن جایگزین می‌شوند. سوال اینجا است که در روز‌های گذشته چه دلیل برای رشد بازار سهام وجود دارد و کدام سیگنال روند بازار را تغییر داده است.

به گزارش می‌متالز، دو هفته‌ای از برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی می‌گذرد و به نظر می‌رسد در روز‌های گذشته عامل مهم در رشد بازار واریز سود‌های تقسیمی شرکت‌های بورسی بوده که به سهامداران خود داده‌اند. همچنین در روز‌های گذشته کاهش چشم‌گیر نرخ سود بین بانکی گمانه‌های زیادی درباره تاثیر مثبت این عامل در بازار سهام زده شده است. اما سوال اینجا است که کدام سیگنال باعث روند صعودی بازار سهام شده است.

بسیاری از کارشناسان بانکی معتقدند کاهش نرخ سود بین بانکی ممکن است در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی را بر روی بازار سرمایه با آزاد شدن نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازار به ارمغان بیاورد، اما در بلند مدت با ایجاد حباب به بحرانی دوباره در بورس ختم می‌شود.

حالا چند هفته‌ای است که بازار سهام روند صعودی خود را تثبیت کرده و اگر اصلاحی هم در آن رخ می‌داد به سرعت تغییرات مثبت در آن جایگزین می‌شوند. سوال اینجا است که در روز‌های گذشته چه دلیل برای رشد بازار سهام وجود دارد و کدام سیگنال روند بازار را تغییر داده است.

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه در همین مورد گفت: کاهش نرخ سود بین بانکی در بازار سرمایه تاثیر بسزایی را به خصوص بر شرکت‌های DPS محور می‌گذارد و این شرکت‌ها از کاهش آن منتفع می‌شوند. اما بیشتر از تاثیر این نرخ بر اقتصاد و بازار سهام در حال حاضر ابهام انتخاب سران اقتصادی دولت جدید است که ریسک جدیدی را به بازار تحمیل می‌کند.

افنانی افزود: چند هفته‌ای از شروع مجامع می‌گذرد و این مجامع نشان می‌دهد بازار ظرفیت رشد را دارد و از مقاومت‌های خود عبور کرده است همچنین DPS‌های تقسیمی شرکت‌ها عدد‌های قابل توجهی را نشان می‌دهند که نشان از وضعیت مطلوب بازار سهام دارد. شرکت‌هایی مثل پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها یا فلزی‌ها با توجه به انتشار گزارش‌های معقولشان ظرفیت رشد خود را افزایش داده‌اند.

او می‌گوید: امسال به دلیل بالا رفتن نرخ دلار و تورم، در نوع و قیمت فروش محصولات شرکت‌ها بعضا با شناسایی ۱۰۰ درصدی سود نسبت به سال گذشته مواجه شدیم البته انتشار گزارشات یک ماهه از سمت شرکت‌ها هم خالی از لطف در بازار نبود و همین مورد هم بر روند صعودی بازار موثر واقع شد.

افنانی تاکید کرد: با توجه به روند بازار و کاهش تحرکات اصلاحی نماد‌ها اگر افرادی مایل به سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف هستند بهترین گزیته برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بازار سهام خواهد بود و سود‌های قابل توجهی را هم افراد می‌توانند شناسایی کنند. در وضعیت فعلی شرکت‌های بنیادی که از ارزندگی خوبی هم برخوردار هستند با دید بلند مدت گزینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی افزود: اگر افرادی با دید بلند مدت به بازار نمی‌خواهند ورود کنند و آگاهی کاملی نسبت به بازار ندارند بهتر از از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند که ریسک کمتری را هم دارند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده