تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۱۸۱۷۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

صادرات به شرط نبود حمایت ویژه از صنعت خودرو/ واردات خودرو در شرایط فعلی بی اثر بر بازار است

‌می‌متالز - مجلس طرح واردات خودرو مشروط بر صادرات خودرو و قطعات را دردست بررسی دارد تا براساس آن شاهد ساماندهی به وضعیت بازاری باشد که ماه‌ها در رکود است، اما این در حالی است که مقاصد صادراتی خودروی ایرانی مشخص نیست. از سویی دیگر با شرایط فعلی صنعت خودرو بعید است چنین طرحی رونق و تکاپوی بازار را به همراه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، آزادسازی واردات خودرو موضوعی است که بار‌ها درباره آن از سوی مجلس شورای اسلامی اظهار نظر شده است. روز گذشته در راستای اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو روح اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: براساس اصلاح کمیسیون، واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی مشروط بر صادرات خودرو‌ها و قطعات داخلی، قابل انجام است که البته برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در این ماده کلاس‌ها و سطح کیفیت خودرو‌های وارداتی تعیین شده و براساس این ماده خودرو‌هایی وارد می‌شود که در داخل یا تولید نمی‌شود یا تیراژ تولید آن‌ها کم است.


اما آیا صادرات خودروی ایرانی و قطعات ساخت داخل می‌تواند واردات خودرو‌های اروپایی را به دنبال داشته باشد. از سویی دیگر با ادامه دار شدن تحریم‌ها آیا امکان همکاری با خودروسازان بزرگ جهان و همچنین نقل و انتقالات بانکی آسان وجود دارد؟


از سویی دیگر برای واردات در ازای صادرات باید تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند، اما تحریم‌ها در کنار زیان انباشته صنعت خودروسازی، قیمت تمام شده در این صنعت را افزایش داده است. درنتیجه چنین اتفاقی با، اما و اگر‌های فراوان همراه است.


در این باره بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو گفت: اولین سوالی که در اجرایی شدن این طرح وجود دارد آن است که چه تعداد خودروی ایرانی باید صادر و در ازای آن خودروی خارجی وارد شود. به عنوان مثال باید ۴ خودروی ایرانی صادر شود تا در ازای آن یک خودروی متوسط خارجی وارد بازار ایران شود.


وی اظهار کرد: به اعتقاد بنده این نظرات تکراری است و باید مشخص شود مقصد صادراتی خودروی ایرانی کجاست؟ میزان صادرات چه تعداد خودرو خواهد بود؟ به عنوان مثال در بهترین حالت ۱۰ هزار خودرو صادر می‌شود که با این ارز می‌توان ۳ هزار خودروی خارجی وارد کرد. چنین اتفاقی نه برای دولت درآمد دارد و نه محرک بازار است. بازاری که در حال حاضر تقاضای آن سالی ۷۰۰هزار تقاضا دارد، واردات ۲ هزار خودرو چه تاثیری بر آن خواهد داشت. چنین مواردی باعث می‌شود بنده به عنوان یک کارشناس با این طرح مخالف باشم.
صدرایی با اشاره به قدرت رقابتی صنعت خودروی ایران و قطعه سازی با بازار‌های اروپا، بیان کرد: زمانی می‌توان صادرکننده خودرو شد که در بازار داخلی به صورت انبوه خودرو وارد شده و خودروساز داخلی بدون حمایت ویژه در کنار خودروسازان دیگر بتواند محصول خود را تولید و به بازار عرضه کند. در این زمان امکان ورود به بازار‌های صادراتی وجود دارد.


در واقع امروز صنعت خودرو به جای واردات محصولات خارجی نیازمند تقویت خود به دور از حمایت‌های ویژه است تا بتوانند قدرت رقابتی را افزایش دهد. درغیر این صورت با توجه به نظر کارشناسان این صنعت، واردات خودرو به کشور نمی‌تواند رونق و تحرک بازار را به همراه داشته باشد.

 

منبع: صنعت کار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده