تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۵۰۶۹
کد خبر: ۲۱۸۴۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
«می متالز» گزارش می‌دهد:

معدن مس پورفیری صاحب دیوان

‌می‌متالز - روز دوشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰ خبرنگاران پایگاه خبری و اطلاع رسانی «می متالز» از معدن مس پورفیری صاحب دیوان شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی واقع در شهرستان مشگین شهر استان اردبیل بازدید کردند.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی دکتر «محمد محمدخانی» توضیحاتی در این خصوص ارائه داد که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

معدن مس پورفیری صاحب دیوان

اینجانب فوق لیسانس معدن از دانشگاه امیرکبیر و دکترای معدن از دانشگاه کویینزلند استرالیا هستم و تخصص اصلی من استخراج است.

همانطور که می‌دانید مهمترین مصرف مس در صنایع برق و الکترونیک و تاسیسات است و در آینده نزدیک تقاضای مس به دلیل افزایش تولید خودرو‌های الکتریکی، سیستم انتقال انرژی داخل خودرو، زیرساخت انتقال انرژی، انرژی‌های پاک و توسعه زیر ساخت ها در کشور‌های در حال توسعه رو به افزایش خواهد گذاشت.

استان اردبیل و استان آذربایجان شرقی از دیدگاه زمین شناسی، فلززایی و پتانسیل‌های معدنی از جمله نواحی مستعد کشور و جهان به دلیل قرارگیری در کمربند معدنی آلپ هیمالیا و زون معدنی آذربایجان-قفقاز و شناسایی چندین کانسار مس و طلای پورفیری محسوب می‌گردد.

محدوده اکتشافی معدن صاحب دیوان در ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهرستان مشکین شهر و در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. دو محدوده جمعا ۳۹ کیلومتر مربع و در یک ناحیه کوهستانی تا تپه ماهوری است.

در این محدوده سری آتشفشانی-آذرآواری ائوسن تحت نفوذ و پویایی ولکانو-پلوتونی قرار گرفته که در کانون آن واحد مولد سیستم پورفیری جای دارد.

در محدوده کانسار پورفیری مس-طلا-مولیبدن و کانی سازی طلای اپی ترمال مرتبط با سیستم پورفیری وجود دارد.

پروانه اکتشاف محدوده در سال ۱۳۹۱ اخذ شده و مالکیت پروانه اکتشاف در اختیار سرزمین جلگه‌های آسمانی است.

سهام آن در سال ۱۳۹۶ به شرکت باما و شرکت‌های هم گروه منتقل شد و اکتشافات سیستماتیک با ورود سهامداران جدید آغاز گردید.

اکتشاف در محدوده صاحب دیوان بر اساس استاندارد National Instrument یا NI ۴۳ -۱۰۱ کانادا انجام شده است.

محدوده صاحب دیوان به شش بخش کوچک‌تر تقسیم شده و در هر محدوده مورد اکتشاف قرار می‌گیرد.

در بخش فاز اول اکتشافات، چهار بلوک هدف شناسایی و تمرکز فعالیت در آن‌ها بوده است.

بلوک ۱ - مرکزی (I- central)
بلوک ۱ - جنوبی (I- South)
بلوک ۳.۲ جنوب غرب (III-II-SW) – (۳-۲ SW)
بلوک ۳.۲ شمال شرق (III-II-NE) – (۳-۲ - NE)

مهمترین بلوک ۳.۲ شمال شرقی است.

برای اولین بار در ایران دستیابی به رکورد عمق حفاری ۱۰۸۰ متر دست یافته ایم و بیش از ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی تاکنون انجام شده است.

حفاری‌ها از نوع مغزه گیری صورت گرفته و تمام نمونه‌ها در انبار مغزه‌ها نگهداری و لاگ گردیده است.

ذخایر تضمینی در بخش مورد اکتشاف تا کنون با کات آف ۰.۳ و متوسط عیار ۰.۴۹ حدود ۱۶۷.۷ میلیون تن است و به افزایش چندبرابری ذخیره در این منطقه امیدوار هستیم.

هدف گذاری سالانه بیست هزار متر حفاری مغزه گیری طی پنج سال آتی را داریم و همزمان با راه اندازی کارخانه‌ها توسعه اکتشافات عمقی را خواهیم داشت.

سرمایه مورد نظر برای آماده سازی معدن حدود ۱۰ میلیون دلار است و تا کنون مجوز منابع طبیعی پیت معدن دریافت شده و پیت پایلوت بازگشایی شده، جاده و پل برای دسترسی به معدن ساخته شده است.

کارخانه فرآوری با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیون دلار و ظرفیت ۳۵۰۰۰ تنی در حدود ۱ تا ۲ ماه ساخته خواهد شد و این کارخانه در حال حاضر در حال تست سرد است.

برای اولین بار در ایران سیستم فرآوری طبق سفارش شرکت به صورت پرتابل طراحی گردیده که در حال تست سرد بوده و تا پایان تابستان به شرکت حمل خواهد شد.

شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه کنسانتره مس و مولیبدن با حضور وزیر محترم صمت کلنگ زنی شد و محصولات کارخانه اعم از کنسانتره مس، طلا و مولیبدن خواهد بود.

میزان اشتغال در این پروژه تا کنون ۱۰۰ نفر بوده است.

در خصوص تکنولوژی کارخانه در حال رایزنی با شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و چینی هستیم.

در خصوص کاتد، باید میزان ذخیره مشخص شده و فعلا محصول کنسانتره خواهد بود، در صورت افزایش ذخیره و بررسی‌های اقتصادی در مورد تولید کاتد تصمیم گیری خواهد شد.

گزارش تصویری از معدن مس پورفیری صاحب دیوان (۱)

گزارش تصویری از معدن مس پورفیری صاحب دیوان (۲)

مشاهده فیلم آی جی تی وی در اینستاگرام

فایل مشخصات معدن مس پورفیری صاحب دیوان؛ شرکت سزمین جلگه های آسمانی

معدن مس پورفیری صاحب دیوان

معدن مس پورفیری صاحب دیوان

عناوین برگزیده