تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۵۰۹
کد خبر: ۲۲۰۰۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بهره برداری از معدن مس پورفیری «صاحب دیوان» و روش‌ها و استاندارد‌های اجرا شده در اکتشاف

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی گفت: این شرکت بهره برداری از معدن مس پورفیری «صاحب دیوان» را بر عهده دارد که در مشکین شهر واقع بوده و کنسانتره مس و طلا و کنسانتره مولیبدن محصولات نهایی آن خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، «محمد محمدخانی» اظهار داشت: مهمترین مصرف مس در صنایع برق و الکترونیک و تاسیسات است. چشم انداز تقاضای مس در سیستم انتقال انرژی داخل خودرو و زیرساخت انتقال انرژی خودرو‌های الکتریکی، انرژی‌های پاک و توسعه زیرساخت در کشور‌های در حال توسعه قابل اشاره است.

محمدخانی خاطرنشان‌کرد: استان اردبیل و استان آذربایجان شرقی به واسطه قرارگیری در کمربند معدنی آلپ هیمالیا و زونمعدنی آذربایجان-قفقاز، از دیدگاه زمین شناسی، فلززایی و پتانسیل‌های معدنی از جمله نواحی مستعد کشور و جهان محسوب می‌گردند و چندین کانسار مس و طلای پورفیری در آن‌ها شناسایی شده است.

وی در ادامه به اشاره به جایگاه جغرافیایی معدن مس پورفیری «صاحب دیوان»، افزود: محدوده اکتشافی در ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهرستان مشکین شهر، در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دو محدوده جمعا ۳۹ کیلومتر مربع و در یک ناحیه کوهستانی تا تپه ماهوری است.

محمدخانی اظهار داشت: در این محدوده سری آتشفشانی-آذرآواری ائوسن تحت نفوذ و پویایی ولکانو–پلوتونی قرار گرفته که در کانون آن واحد مولد سیستم پورفیری جای دارد، همچنین در محدوده کانسار پورفیری مس-طلا–مولیبدن و کانی سازی طلای اپی ترمال مرتبط با سیستم پورفیری وجود دارد.

آغاز اکتشافات

وی درخصوص این معدن گفت: پروانه اکتشاف محدوده در سال ۱۳۹۱ اخذ شده و مالکیت پروانه اکتشاف در اختیار سرزمین جلگه‌های آسمانی است. در سال ۱۳۹۶ سهام آن به شرکت باما و شرکت‌های همگروه منتقل شد و با ورود سهامداران جدید اکتشافات سیستماتیک در آن آغاز شد.

روش‌ها و استاندارد‌های اجرا شده در اکتشاف

عضو هیات مدیره شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی درباره روش‌ها و استاندارد‌های اجرا شده در اکتشاف اظهار داشت: در محدوده صاحب دیوان بر اساس استاندارد ۱۰۱-۴۳ Instrument National یا ۱۰۱-NI۴۳ کانادا انجام شده است.

وی ادامه‌داد: تمامی فعالیت‌های اکتشافی در محدوده صاحب دیوان با استفاده از زبده‌ترین و با تجربه‌ترین کارشناسان داخلی و خارجی و مدرن‌ترین تجهیزات اکتشافی و حفاری و آزمایشگاهی و مدل سازی اجرا شده و همچنان در حال انجام است و حجم بالای حفاری و تعداد بالای نمونه برداری از مغزه‌ها طبق دستورالعمل استاندارد ۱۰۱-۴۳ N انجام شده است.

جایگاه جغرافیایی و ژئومورفولوژی

محمدخانی همچنین درباره جایگاه جغرافیایی و ژئومورفولوژی این معدن گفت: محدوده صاحب دیوان به ۶ بخش کوچک‌تر تقسیم شده و در هر محدوده مورد اکتشاف قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: در بخش فاز اول اکتشافات، چهار بلوک هدف شناسایی و تمرکز فعالیت در آن‌ها بوده است که شامل بلوک ۱ مرکزی، بلوک ۱ جنوبی، بلوک ۳٫۲ جنوب غرب و بلوک ۳٫۲ شمال شرق بوده و همه اکتشافات به صورت سیستماتیک انجام پذیرفته است.

فعالیت‌های انجام شده تا پایان عملیات اکتشاف

عضو هیات مدیره شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی در ادامه به تشریح فعالیت‌های انجام شده تا پایان عملیات اکتشاف پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد دستگاه‌های عملیات اکتشاف ۱۵ دستگاه شامل ۳ دستگاه حفاری، یک دستگاه گریدر، ۲ دستگاه بیل مکانیکی، ۲ دستگاه بولدوزر، یک دستگاه لودر، ۲ دستگاه کمپرسی، ۲ دستگاه دریل واگن، یک دستگاه غلطک و یک دستگاه آب پاش است و برای تجهیز تا ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات در فاز اول برنامه داریم.

اکتشاف تفصیلی و عملیات حفاری

وی بیان داشت: در محدوده صاحب دیوان ۳۰ عدد ترانشه در بخش‌های مختلف حفر شده است که هدف اصلی از این ترانشه‌ها مشخص شدن روند کلی سیستم کانی زایی، شیب و امتداد رگه‌ها است.

محمدخانی گفت: حفاری‌ها از نوع مغزه گیری انجام شده و تمام در انبار مغزه‌ها نگهداری و الگ گردیده است. همچنین دستگاه‌های فعال شامل یک دستگاه حفاری کریستنسن ۱۴۰، دو دستگاه حفاری دب ژه ترکیه، دستیابی به رکورد عمق حفاری ۱۰۸۰ متر برای اولین بار در ایران و انجام بیش از ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی تاکنون است.

وی ادامه‌داد: تمامی حفاری‌ها به دو دسته عمیق با هدفشناسایی عمق و موقعیت ماده معدنی و حفاری‌های کم عمق با هدف تخمین ذخیره در شبکه انجام شده است.

عضو هیات مدیره شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی اضافه‌کرد: نزدیکی ماده معدنی به سطح در بخش‌های NW و SW، عمق ماده معدنی در زون اکتشافی بین حدود ۷ تا ۲۵ متر می‌باشد و عمق ماده معدنی به طور میانگین ۱۵ متر است.

ذخیره کشف شده در بخش مورد اکتشاف

وی بیان داشت: در مجموع ذخیره کشف شده در بخش مورد اکتشاف ۱۶۷٫۷ میلیون تن با متوسط عیار ۴۹ صدم درصد است و توسعه و تکمیل اکتشافات در تمام محدوده ها، هدف گذاری سالیانه ۲۰ هزار متر حفاری مغزه گیری طی پنج سال آتی، امید برای افزایش چند برابری ذخیره و توسعه اکتشافات عمقی همزمان راه اندازی کارخانه ها، چشم انداز عملیات اکتشافی را تشکیل می‌دهد.

اقدامات آماده سازی معدن و کارخانه فرآوری

محمدخانی گفت: همچنین اقدامات آماده سازی معدن شامل درخواست گواهی کشف، تهیه طرح بهره برداری، مجوز منابع طبیعی پیت معدن، بازگشایی پیت پایلوت، ساخت جاده دسترسی و پل‌های معدن، باطله برداری ۲ میلیون تنی و نسبت باطله ۲٫۷ تا چهار با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری انجام شده است.

وی اظهار داشت: اکنون کارخانه فرآوری پایلوت پورتابل با سرمایه گذاری ۱٫۵ میلیون دلاری در مرحله تست سرد است که تا یکی دو ماه آ‌ینده همزمان با آماده شدن نمونه پایلوت، تست سرد هم تکمیل شده و آماده تست پایلوت برای این ذخیره می‌شود.

وی گفت: برای زیرساخت‌ها و اخذ مجوز‌های آب، برق، زمین، جاده و مخابرات با زمان ساخت ۱۲ ماهه ۱۰ میلیون دلار، برای مهندسی، تجهیز کارگاه و اخذ زیرساخت‌های فاز نخست یک میلیون تنی ۱۲ میلیون دلار سرمایه گذاری در مدت ۱۸ ماه، برای فاز دوم هفت میلیون تنی در مرحله طراحی ۷۵ میلیون دلار در مدت ۱۸ ماه و فاز سوم هفت میلیون تنی نیز در مرحله طراحی ۷۵ میلیون دلار در مدت ۱۸ ماه پیش بینی می‌شود.

وی در تشریح آخرین وضعیت واحد پایلوت – پورتابل، گفت: با سفارش شرکت، سیستم فرآوری پورتابل ساخته شده است که در مرحله تست سرد است و تا پایان تابستان به شرکت حمل می‌گردد، ظرفیت آن ۳۵ هزار تن در سال بوده و سرمایه گذاری بیش از ۳۰ میلیارد تومانی برای آن انجام شده است.

محمدخانی از شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه کنسانتره مس و مولیبدن با حضور وزیر محترم صمت خبر داد و گفت:‌محصولات کارخانه در فاز نخست شامل کنسانتره مس و طلا و کنسانتره مولیبدن خواهد بود.

منبع: انجمن مس ایران 

عناوین برگزیده