تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۱۸۶۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزییات افزایش سرمایه بیمه ایران معین

‌می‌متالز - مدیرعامل بیمه ایران معین با اعلام اینکه سرمایه شرکت از ۲۵۰۰ میلیارد ریال ابتدای سال ۹۹ به ۵۶۰۰ میلیارد ریال در انتهای سال رسید، افزود: احتمالا در پایان شهریور ۱۴۰۰ شرکت ۸۰۰۰ میلیارد ریالی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، داریوش محمدی، مدیرعامل بیمه ایران معین در خصوص توانایی شرکت در پذیرش ریسک گفت:سرمایه شرکت را از مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال ۹۹ به ۵۶۰۰ میلیارد ریال در انتهای سال ۹۹ رساندیم، این افزایش یکی از اقدامات بسیار مهمی برای نگهداری ریسک و به ویژه در قسمت قبولی اتکایی نیز تأثیر داشته و تأثیر خود را در درآمد شرکت در حوزه اتکایی نشان خواهد داد.

شرکت بیمه ایران معین یکی از شرکت‌های جوان بیمه گری است که در مناطق آزاد ایران فعال بوده و در ماه‌های اخیر به نوعی در سرزمین اصلی ایران نیز در برخی از رشته‌ها مانند بیمه اتکایی ورود کرده است. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت مناطق آزاد است که عملکرد آن از بسیاری از شرکت‌های قدیمی ایران بهتر بوده تا جایی که دارای بالاترین سطح توانگری ایران بوده است. این شرکت باوجود فعال در منطقه آزاد، بزرگ‌تر از این منطقه بوده و در قواره شرکت‌های درجه‌یک ایران است.

مدیرعامل بیمه ایران معین در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران اظهار کرد: شرکت بیمه ایران معین ۱۳۸۲ در کیش افتتاح شد و در سال ۱۳۸۳ کار خود را آغاز کرده و ۱۸ سال در این حوزه فعال بوده و در مناطق آزاد و ویژه و در چند سال اخیر در حوزه بیمه‌گذاران اتکایی نیز فعال بوده و تا جایی پیش رفته که در حال حاضر بیمه ایران معین در حوزه قبولی اتکایی یکی از شرکت‌های معظم محسوب می‌شود که در مناطق مختلف ازجمله در بندر انزلی نیز فعال است.

محمدی در ادامه در زمینه تلاش شرکت بیمه ایران معین برای پرداخت خسارت گفت: شرکت بیمه ایران معین در سال‌های اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه‌های مختلفی داشته، ولی در درجه اول سعی کرده تا اعتماد مشتری را جذب کند. بر همین اساس، در سال ۹۹ در کنار مردم کیش بود تا اینکه اتفاقی در پاساژ پردیس کیش افتاد و در بازه زمانی کم و مطلوب خسارت‌ها را به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرد. البته نکته قابل‌ذکر اینکه شرکت بیش از ۶۰ از آن ریسک را در غالب اتکایی در اختیار داشت.

مدیرعامل شرکت بیمه ایران معین یکی از طرح‌های شرکت را پرداخت تسهیلات برای کمک به بیمه‌گذاران عنوان کرده و در ادامه افزود: در سال ۹۹ یکی از اقدامات مهم در مناطق آزاد اجرای طرح ایران معین بود که در زمان کرونا شکل گرفت و در حال حاضر نیز فعال بوده ورود به حوزه اعطای تسهیلات بوده که در مجموع بالاتر از ۲۷۰ میلیارد ریال فروش در این حوزه شکل‌گرفته که در غالب ۲۷۰۰ فقره وام یک‌صد میلیون ریالی قرض‌الحسنه به بیمه‌گذاران تسهیلات اعطا شد. طرح مهر در زمان کرونا برای بیمه‌گذارانی که تحت تأثیر قرارگرفته بودند کمک زیادی کرده است. همچنین تلاش داریم که در وام‌های پیش رو سقف این تسهیلات را افزایش داده و تا سیصد میلیون ریال ارتقا دهیم. نکته جالب‌توجه این‌که بیش از ۷۵ درصد این تسهیلات به بیمه بدنه خودرو اختصاص‌یافته و مجدداً به صنعت بیمه برگشته است. این تسهیلات با کارمزد ۴ درصدی از طریق قرض‌الحسنه مهر پرداخت‌شده و برای این‌که نمایندگان شرکت به سمت ثالث فروشی نروند دو درصد به عهده نماینده است و اگر نمایندگان ثالث نفروشند کل کارمزد را بیمه ایران معین پرداخت می‌کند. این شرکت در روز‌های سخت، در کنار بیمه‌گذاران بوده و از طروق مختلف مانند اعطای تسهیلات و ... نیاز‌های مختلفی از آن‌ها را برطرف کرده است.

دستاورد افزایش سرمایه ایران معین

عضو هیات مدیره بیمه ایران معین در خصوص توانایی شرکت در پذیرش ریسک گفت: در سال ۹۹ سه مجمع برگزار کردیم یک مجمع سالانه و دو مجمع فوق العاده برگزار کردیم. بر اساس همین تلاش‌ها، سرمایه شرکت را از مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال ۹۹ به ۵۶۰۰ میلیارد ریال در انتهای سال ۹۹ رساندیم. این افزایش یکی از اقدامات بسیار مهمی برای نگهداری ریسک و به‌ویژه در قسمت قبولی اتکایی نیز تأثیر داشته و تأثیر خود را در درآمد شرکت در حوزه اتکایی نشان خواهد داد. با این رخداد‌ها بیمه ایران معین بزرگ‌ترین شرکت مناطق آزاد ایران است. این امیدواری وجود دارد که در پایان شهریور ۱۴۰۰ شرکت بیمه ایران معین احتمالاً شرکت ۸۰۰۰ میلیارد ریالی خواهد بود. به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت بیمه افتخار منطقه آزادباشیم. در حال حاضر فاصله ۲۷ برابری ازلحاظ سرمایه با کوچک‌ترین شرکت بیمه در مناطق آزاد داریم و شانه‌به‌شانه شرکت‌های بیمه در خاک اصلی ایران حرکت می‌کنیم و با بسیاری از شرکت‌ها رقابت می‌کنیم.

روند سودسازی شرکت

محمدی درزمینهٔ عملکرد شرکت بیمه ایران معین در دو سال گذشته اظهار کرد: سود شرکت در سال ۹۹ نسبت به دوره مشابه در سال قبل بیش از ۳۰ درصد رشد داشته و در پایان سال ۹۸ شرکت ۲۸۱ میلیارد تومان سود شناسایی کرده بود. در سال ۹۹ سود شرکت بالغ‌بر ۳۷۱ میلیارد تومان شد. بر همین اساس سال ۹۹ بهترین سال برای شرکت ایران معین رقم خورد. این سود به سرمایه شرکت تبدیل خواهد شد و افزایش سرمایه جدیدی رقم خواهد خورد. در صنعت بیمه افزایش سرمایه یعنی درامد بیشتر است. برای درک این مساله باید گفت که درگذشته شرکت بیش از ۹۹ میلیارد تومان ریسک را نمی‌توانست پوشش دهد و باید اضافه بر این را واگذار می‌کرد، اما در حال حاضر عدد ۹۹ میلیارد تومان به ۲۵۶ میلیارد تومان افزایش یافت اگر این ریسکی را می‌پذیریم و سرمایه آن ۵۰۰ میلیارد تومان بود تنها ۹۹ میلیارد تومان را باید در اختیار داشته و مابقی را به بیمه اتکایی می‌سپرد. در سه‌ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ در حوزه اتکایی بیش از ۵۰ درصد رشد را تجربه کردیم.

وی در ادامه عنوان کرد: گسترش شرکت ایران معین به ساختمان جدید خود در کیش نقل‌مکان خواهد کرد و در نظر داریم که در این منطقه جدید امکاناتی را در نظر بگیریم تا همه شرکت‌های بیمه فعال در جزیره کیش در آن دفتر داشته باشند و مرکز مبادلات بیمه‌گری و برج بیمه کیش تبدیل شود. اقدامات این کار انجام‌شده و در مرحله اخذ مجوز ساخت هستیم.

پشت صحنه افزایش شعب ایران معین

یکی از اقداماتی که محمدی از آن به‌عنوان اقدام مثبت یادکرد افتتاح شعبه جدید شرکت است. وی در تشریح این اقدام گفت: نکته مهم دیگر که در سال ۹۹ اتفاق افتاد افتتاح شعبه ماهشهر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بود. یکی از اهداف شرکت بیمه ایران معین این است که درجا‌هایی که بیمه ایران حضور ندارد بیمه ایران معین در آنجا حضور دارد. در ماهشهر ریسک‌های بزرگی در حوزه نفت و انرژی وجود دارد. اما خدمات بیمه درمانی و ... در شرکت‌های دیگر وجود دارد. بیمه ایران تکلیف کرده است که درجا‌هایی که حضور دارد ایران معین بیمه‌های سایز کوچک‌تر را پوشش دهد.

بیمه ایران معین در تلاش است که از تله بیمه شخص ثالث خارج‌شده و حرفه‌ای‌تر رفتار کند در این زمینه مدیرعامل شرکت بیمه ایران معین تشریح کرد: نزدیک به ۵۰ درصد از حق بیمه شرکت به بیمه شخص ثالث رفته و ۳۴ تا ۴۰ درصد از حق بیمه به سمت بیمه بدنه رفته و بقیه هم در رشته‌های آتش‌سوزی، عمر و مسوولیت صادرشده است. درآمد شرکت در سال ۹۸ با رقم ۲۶۲ میلیارد تومان به ۹۸۲ میلیارد تومان تبدیل شد. در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کرد این است که اگر بخواهیم یک درصد از بیمه شخص ثالث را کاهش دهیم باید برنامه‌ریزی زیادی انجام دهیم. تا پرتفوی دیگری را جذب کرد. بر همین اساس در سال ۹۹ سهم بیمه ثالث را از ۴۸ درصد به ۳۳ درصد رسانده است؛ که کاهش ۱۵ درصدی، درصد بالایی در کاهش است و کارشناسان حرفه‌ای صنعت بیمه این مساله را درک می‌کنند. چراکه یکی از مسائل عادی و قابل‌پذیرش در صنعت بیمه در ایران این است که شرکت‌ها ۳۵ درصد از پرتفوی خود را بیمه شخص ثالث بفروشند، اما شرکت بیمه ایران معین از این نُرم صنعت بیمه نیز پایین‌تر قرار دارد. این در حالی است که همواره این درصد حدود و حتی بالاتر ۵۰ درصد بوده و در سال ۹۹ به زیر ۳۳ درصد رسیده است. این اتفاق بدون فشار به شبکه فروش بوده است. در سال ۹۹ به نماینده‌ها یک‌بار در سال ۹۹ علی الحساب کارمزد پرداخت شد، اما در ادامه سعی شد برای آن‌ها درآمد ایجاد شود. علاوه بر آن طرح مهر نیز تأثیر خوبی بر عملکرد آن‌ها گذاشت.

محمدی شرکت مدیرعامل بیمه ایران معین از رخداد‌هایی بزرگی که در شرکت اتفاق افتاد سخن گفته و اشاره کرد که رخداد بیمه اتکایی یکی از پیروزی‌های شرکت بیمه ایران معین است او در ادامه اظهار کرد: در پی افزایش سرمایه در پایان در سال ۹۹ معادل ۲۰ درصد از بیمه شرکت دی را طبق قراردادی متقبل شدیم بیمه دی یکی از شرکت‌های بنیاد شهید است که در حوزه درمان فعال است و، چون حجم قرارداد‌ها بالاست و بالای سه هزار میلیارد تومان است قاعدتاً باید اتکایی برگزار شود. در سال ۹۸ صد درصد این قرارداد نزد بیمه مرکزی اتکایی شد. در سال ۹۹ رایزنی شد مجوز بیمه اتکایی از بیمه مرکزی دریافت و یکی از بیمه‌های دخیل در این حوزه بیمه ایران معین شد. چراکه شرکت‌های دیگری نیز در مساله حضور دارند. درواقع در حال حاضر بیمه گران درمان و تکمیلی بنیاد شهید بیمه مرکزی، بیمه دی و ایران معین و یک شرکت دیگر است. شرکت بیمه ایران معین بالاترین امتیاز توانگری را در صنعت بیمه ایران چه در مناطق آزاد و چه در سرزمین اصلی داراست. چراکه امتیاز بیمه ایران معین در حوزه توانگری ۳۳۵ است.

در آذر ۹۹ نهاد ناظر طی نامه‌ای اعلام کرده است که این همواره نمی‌تواند یک مساله مهمی باشد و می‌تواند یک خلا باشد چراکه شرکت از تمامی ظرفیت خود بهره نبرده و از ریسک‌های موجود استفاده نکرده است. این قرارداد یک حسن دارد برای قرارداد‌های اتکایی بالاتر از یک عددی خسارت متصور نیستیم و آن عدد ۹۰ درصد است یعنی اگر خسارت یک بیمه‌نامه بیش از ۹۰ درصد باشد مسوولیتی به شرکت اتکایی نیست بلکه مسوولیت با شرکتی است که آن بیمه را واگذار کرده است. این قرارداد صد در صد سود ده بوده و یک اعتبار مالیاتی در پی داشته است. محاسبات نشان می‌دهد که حدود چهار ماه حقوق شرکت را از محل سود این قرارداد پرداخت خواهیم کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده