تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۳۷
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۱۸۷۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
‌بانک جی‌پی مورگان:

السالوادور با بیت کوین به محدودیت‌های جدی برخورد می‌کند

‌می‌متالز - ​‌بانک جی‌پی مورگان در گزارشی ماهیت بیت کوین، نوسانات و ریسک‌های تبدیل آن به دلار را از جمله محدودیت‌های این دارایی به عنوان پول قانونی در السالوادور شمرده است.

به گزارش می‌متالز، بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان در گزارشی اعلام کرد استفاده از بیت کوین در اقتصاد السالوادور با موانع زیادی روبرو خواهد شد. این بانک جهانی معتقد است استفاده از بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت با محدودیت‌هایی همراه است.

این بانک در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد آورده است مشکلات این طرح از این واقعیت می‌آید که حجم زیادی از این دارایی در آدرس‌هایی با میزان نقدشوندگی پایینی قرار داشته‌اند به طوری‌که ۹۰٪ آن‌ها در یک سال گذشته موجودی خود را به آدرس دیگری انتقال نداده‌اند. همچنین این بانک به پرداخت‌های روزانه این کشور اشاره کرد که تقریبا حجم آن با ۴٪ از حجم تراکنش‌های درون زنجیره‌ای اخیر و یا ۱٪ از ارزش تمام کوین‌هایی که در ۱۲ ماه گذشته بین کیف پول‌ها جابجا شده است برابری می‌کند.

‌بانک جی‌پی مورگان در این گزارش عنوان کرده است: این موضوع نشان می‌دهد محدودیت‌های بسیار بزرگی در استفاده از بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت وجود دارد.

‌السالوادور به تازگی قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن بیت کوین ارز قانونی این کشور از هفتم سپتامبر سال جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از منتقدین اقدام رییس جمهور السالوادور را زیر سوال برده‌اند. برخی دیگر معتقدند این قانون اساسی آن‌ها را نقض می‌کند.

علاوه بر آن در گزارش جی‌پی مورگان آمده است تعداد زیادی از شهروندان السالوادور این قانون را کاملا صحیح نمی‌دانند و حتی ۴۶٪ از کسانی که در این رای‌گیری شرکت کرده‌اند نمی‌دانند بیت کوین چیست. یکی دیگر از محدودیت‌هایی که در این گزارش به آن اشاره شده است نوسانات قیمت بیت کوین و عدم تعادل آن با تقاضای موجود برای دلار آمریکا است. بانک جی‌پی مورگان معتقد است تبدیل این دارایی در پلتفرم‌های دولتی می‌تواند جایگزین نقدینگی داخلی دلار در السالوادور شود که می‌تواند تعادل پرداخت‌ها و ثبات مالی را به هم بزند.

 

منبع: روزنامه اینترنتی فراز

عناوین برگزیده