تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۱۸۸۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اتفاق عجیب در بازار سیمان/ هر پاکت سیمان تا ۱۰۰ هزار تومان گران شد

‌می‌متالز - دیروز قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان و میلگرد از ۱۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسید. سیمان و میلگرد پراستفاده‌ترین مصالح در ساختمان است و گرانی این دو محصول می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد.

به گزارش می‌متالز، بازار آزاد سیمان در کشور پس از دو مرحله گرانی در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری تا حدی به ثبات رسید و قیمت هر پاکت از ۵۰ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافته بود تا این که دو تصمیم دولت این صنعت را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده و با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد.

ابتدا اجبار واحد‌های تولید سیمان برای کاهش ۹۰ درصدی برق مصرفی خود و دوم افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان فله. این موضوع باعث شد تا مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس هم انتقاد کند و بگوید، سیمان گران بر قیمت تمام شده واحد‌های مسکن مهر و طرح اقدام ملی در پردیس تاثیر می‌گذارد و اتمام این پروژه‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. برق صنایع سیمانی در یک ماه اخیر به‌کرات قطع شده و اخیرا طبق مصوبه وزارت نیرو واحد‌های سیمانی باید برق مصرفی خود را به ۱۰ درصد میزان قبلی برسانند.

به عبارت دیگر قطعی و کمبود برق منجر به عدم تولید سیمان به میزان کافی شده و همین امر باعث التهاب در بازار و افزایش نرخ سیمان در بازار آزاد شده، چون کاهش عرضه همزمان با تقاضای بالا قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این همان چیزی است که صنعت سیمان در حال حاضر به آن دچار شده است.

همزمان با گرانی سیمان، قیمت میلگرد نیز با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده است به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم از این مصالح ساختمانی با افزایش ۴۵ درصدی از ۱۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده، این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم این محصول تا اواخر سال ۹۸ تنها ۴۲۰۰ تومان بود.
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید: نرخ اعلامی هر کیلوگرم میلگرد ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان برای توزیع در کارخانه است، ولی انبوه‌سازان اگر بخواهند این محصول را تهیه کنند باید هر کیلوگرم میلگرد را ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان از کارخانه‌دار بخرند. گفتنی است برای هر متر مربع ستون بتنی ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم و برای اسکلت‌های بتنی نیز ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم در هر متر مربع میلگرد نیاز است. این در حالی است که در اسکلت‌های فولادی در هر متر مربع تقریبا بین ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم میلگرد نیاز است.


وضعیت تولید و صادرات


تولیدکنندگان می‌گویند با توجه به قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان تولید کارخانجات سیمان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است، اما با این حال محمدرضا مرتضوی، رئیس خانه صنعت و معدن تهران در این باره عنوان می‌کند: ظرفیت تولید ۷۸میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد.

این در حالی است که کمتر از ۶۰ میلیون تن سیمان در کشور مصرف می‌شود و تنها پنج‌میلیون تن سیمان در سبد صادراتی قرار می‌گیرد؛ عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان می‌گوید به طور متوسط ماهانه شش‌میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود.

با این حال اگر طبق مصوبه مجلس شورای‌اسلامی و وعده‌های دولت سیزدهم ساخت سالی یک‌میلیون مسکن در کشور اجرایی شود، باید بدانیم برای ساخت هر واحد مسکونی حداقل ۱۰۰تن سیمان نیاز است؛ بنابراین به صورت کلی به ۱۰۰میلیون تن سیمان نیاز داریم. این در حالی است که تا اواخر سال گذشته ۸۰میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود و در حال حاضر این میزان به ۶۰ میلیون تن رسیده بنابراین کشورمان برای اجرایی شدن این وعده به افزایش ۲۰ تا ۴۰میلیون تنی ظرفیت تولید سیمان در کشور نیازمند است.


افزایش قیمت در ۲سال اخیر


از سال گذشته تاکنون قیمت سیمان ۳۰۰برابر افزایش یافته به طوری که در سال گذشته و طبق مصوبه دولت و مجلس نرخ هر پاکت سیمان ۱۷هزار و ۵۰۰تومان بود و در حال حاضر قیمت این محصول به ۵۰ تا ۶۵هزار تومان رسیده است.


نقش دلالان در بازار سیمان


قیمت سیمان در بازار در حالی به ۷۰ هزار تومان رسیده که براساس دستورالعمل‌ها باید هر پاکت سیمان ۲۴هزار تومان به فروش برسد، هر چند اخیرا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به صاحبان صنایع سیمانی اجازه دادند متناسب با فروش محصول خود به صورت مشروط، نرخ سیمان فله‌ای را تا ۱۲درصد افزایش دهند و پس از عرضه سیمان در بورس شاهد رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار بودیم.


تاثیر بر قیمت مسکن


متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که سیمان برای انبوه‌سازان مسکن هم به‌سختی در بازار یافت می‌شود، به طوری که با وجود این که قیمت در کارخانه هر پاکت سیمان ۱۷هزار و ۷۰۰تومان است، اما انبوه‌سازان نمی‌توانند با این قیمت، سیمان تهیه کنند و تنها می‌توانند سیمان را تا پاکتی ۲۲هزار تومان از واسطه‌ها‌بخرند.


دخالت دولت، بازار را بر هم زد


یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تولیدکنندگان و کارخانجات سیمان در کشور این است که دولت از قیمت‌گذاری دستوری در بازار سیمان فاصله بگیرد و قیمت این محصول با توجه به عرضه و تقاضا در بورس تعیین شود. از طرف دیگر در حال حاضر کارخانجات تولیدکننده، سیمان کمی را به بازار عرضه می‌کنند که بیشتر این توزیع هم سهم انبوه‌سازان و شرکت‌های دولتی است، به طوری که در این خصوص اسماعیل کاظمی فقهی، رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان می‌گوید: وقتی سیمان در کارخانه با قیمت واقعی عرضه شود دیگر در بازار، کمبود یا افزایش قیمت نداریم. این در حالی است که با دخالت دولت در اقتصاد و تمام بازار‌ها نظم از بین رفته و آشفتگی حاکم شده است.
خبر‌ها حاکی از آن است که در برخی مناطق کوهستانی و ییلاقی روستا‌های کشورمان قیمت سیمان تا ۱۰۰هزار تومان نیز رسیده است، به طوری که غلامرضا، یک روستایی اهل مازندران در این باره بیان کرد: برای پیدا کردن ۱۰ پاکت سیمان به بیشتر سیمان‌فروشی‌های شهر کوهستانی کجور مراجعه کردم یا سیمان نداشتند یا هر پاکت سیمان بین ۸۸ تا ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده