تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۱۸۹۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولیدکنندگان سیمان: کوره سیمان، بخاری برقی نیست

‌می‌متالز - تولیدکنندگان سیمان می‌گویند: کوره به تنهایی ۴ مگاوات برق نیاز دارد مگر می‌شود کوره بدون آسیاب مواد و سیستم انتقال مواد کار کند؟ کوره برای پخت به مواد نیاز دارد و برای آماده سازی مواد حداقل ۶ مگاوات برق لازم است.

به گزارش می‌متالز، اخیراً به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند بخش تولید کشور، طبق توافق صورت گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادی و سیمانی مجاز به فعالیت از ساعت ۲۴ الی هشت صبح تا سقف ۵۰ درصد دیماند مصرفی برق تا اطلاع ثانوی شدند.

براساس تصمیات گرفته شده مقرر است به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزو آن است.

در همین ارتباط تولیدکنندگان سیمان ضمن بی فایده بودن این تصمیم معتقدند: «کوره سیمان، بخاری برقی نیست که شب بزنن برق و صبح خاموشش کنند. هر کوره برای گرم شدن و آماده بار شدن نیاز به ۴۸ ساعت زمان دارد و مصوبه مصرف ۱۰ درصد برق هم واقعا قابل تأمل است.
با این ۱۰ درصد چگونه کارخانه فعالیت کنند! ۱۰ درصد در یک کارخانه یک میلیون تنی یعنی حدود ۲ مگاوات برق است. کوره به تنهایی ۴ مگاوات برق نیاز دارد مگر می‌شود کوره بدون آسیاب مواد و سیستم انتقال مواد کار کند؟ کوره برای پخت به مواد نیاز دارد و برای آماده سازی مواد حداقل ۶ مگاوات برق لازم است.

مگر می‌شود آسیاب سیمان که حداقل ۵ مگاوات برق نیاز دارد بدون داشتن کلینکر کار کند؟ اکثر کارخانجات سیمان کلینکر دپو ندارند و از تولید به مصرف هستند. آسیاب سیمان به تنهایی هم نمی‌تواند کار کند. پس مصرف ۱۰ درصد یعنی تعطیلی کارخانجات سیمان و نتیجه اش هم کمبود سیمان و گرانی آن می‌شود. اثر منفی قطع برق در بازار سیمان تا دو سه ماه آینده پابرجا خواهد بود و تا بخواهد اثر منفی قطع برق خنثی شود، زمستان فرا می‌رسد و‌با قطع گاز دوباره بحران شروع می‌شود.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده