تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۱۱
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۲۱۹۲۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

علت افزایش نجومی قیمت سیمان چیست؟

‌می‌متالز - دبیر اتحادیه بنا‌های پیش ساخته بتنی استان اصفهان در مورد گران شدن قیمت سیمان توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش می‌متالز، علی حاج رسولی‌ها، گفت: در ابتدای امسال قیمت هر تن سیمان ۲۴۰ هزار تومان بود که ناگهان دولت ۵۰ درصد قیمت آن را افزایش داد و به حدود هر تن ۳۴۰ هزار تومان رساند، با این حال برخی از کارخانه‌ها برای افزایش مجدد قیمت، عرضه سیمان را در بازار کم کردند و در نتیجه نظارت نکردن و خلا قدرت، سیمان را وارد بازار بورس کرد و به وسیله واسطه‌ها و دلال‌های شناخته شده و ادامه کاهش عرضه، سیمان فله‌ای را به حدود هرتن یک میلیون تومان رساندند.

او ادامه داد: تا یک ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سیمان قیمت گذاری می‌کرد، اما در حال حاضر کارخانه‌ها از طریق بورس و هدایت دلال‌ها این کار را انجام می‌دهند و با سود‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند که باتوجه به هزینه برق، بارگیری و... سود کلانی را عاید واسطه‌ها و متاسفانه کار را برای دولت آینده با محوریت ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال بسیار سخت می‌کند.

دبیر اتحادیه بنا‌های پیش ساخته استان اصفهان عنوان کرد: ما برای پیگیری این مساله از دستگاه‌های متولی ناامید شده‌ایم و از طریق دادستانی شکایت می‌کنیم.

حاج رسولی‌ها افزود: این افزایش قیمت صددرصد بر قیمت تمام شده سایر مصالح و در نهایت قیمت مسکن اثر گذاشته و باعث پایین آمدن کیفیت سازه‌ها و بروز مشکل و کم شدن حجم فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی خواهدشد و سبب ایجاد بی ثباتی در قرارداد‌ها می‌شود.

او گفت: واحد‌های بتن آماده و تیرچه حدود ۱۰ روز است که به علت این مشکل تعطیل هستند و ما این مشکل را از طریق دستگاه قضایی پیگیری می‌کنیم.

دبیر اتحادیه بنا‌های پیش ساخته استان اصفهان خاطرنشان کرد: تعدادی از کارخانه‌های سیمان عرضه مناسب دارند و در صورتی که این کارخانه‌ها با ظرفیت کامل وارد نشده بودند با افزایش قیمت بیشتری مواجه بودیم که اتحادیه پس از برطرف شدن مشکل اسامی واحد‌های مربوط را برای قدردانی اعلام خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده