تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۱۹۹۸۶
سرویس خبر : محیط زیست

گروه ۲۰ باید قبل از سال ۲۰۵۰ به هدف کربن خنثی دست یابد

‌می‌متالز - دبیرکل سازمان ملل متحد طی اظهاراتی درباره محیط زیست و تغییرات آب و هوایی تأکید کرد که کشور‌های گروه بیست (G ۲۰) باید قبل از سال ۲۰۵۰ به هدف کربن خنثی دست یابند.

به گزارش می‌متالز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان در "نشست وزیران گروه بیست (G۲۰) در مورد محیط زیست، آب و هوا و انرژی"، تأکید کرد که این بیست کشور باید قبل از سال ۲۰۵۰ به هدف کربن خنثی دست یابند.

وی گفت: من از همه اعضای گروه ۲۰ و دیگر رهبران (جهان) می‌خواهم که به (انتشار کربن) صفر خالص تا اواسط قرن جاری متعهد شوند، برنامه‌های ملی بلند پروازانه‌تر در ارتباط با آب و هوا را تا سال ۲۰۳۰ ارائه دهند و سیاست‌های مشخص و اقدامات منطبق بر آینده صفر خالص از جمله بدون (کارخانه) زغال سنگ جدید پس از ۲۰۲۱ را اتخاذ کنند.

وی گفت: من قصد دارم از فرصت نشست سطح عالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای گردهم آوردن رهبران برای دستیابی به تفاهم سیاسی در مورد عناصر مهم بسته مورد نیاز (در نشست) گلاسگو استفاده کنم.

بر اساس این گزارش، کربن خنثی یا انتشار صفر خالص دی اکسید کربن، به تعادل بین انتشار کربن و جذب کربن از مخازن کربن یا سیستم‌های طبیعی مشابهی که کربن بیشتری نسبت به میزان انتشار خود جذب می‌کنند، به عنوان مثال، جنگل، خاک و اقیانوس، گفته می‌شود.

اصطلاح "کربن خنثی" در زمینهٔ فرایند‌های انتشار دی‌اکسید کربن در رابطه با حمل و نقل، تولید انرژی، کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود.

این اصطلاح با اشاره به مفهوم "رد پای کربن" شامل دیگر گاز‌های گلخانه‌ای نیز می‌شود که معمولاً بر پایهٔ کربن هستند و معادل دی‌اکسید کربن اندازه گیری می‌شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده