تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۱۲۰۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قطع یارانه دولتی نیروگاه‌های زغال سنگ در هفت کشور ثروتمند

‌می‌متالز - کشور‌های عضو گروه ۷ در نشست روز گذشته خود از قطع یارانه‌های دولتی تخصیص داده شده به نیروگاه‌های زغال سنگ تا پایان سالجاری میلادی با هدف رفتن به سوی انرژی پاک خبر دادند.

به گزارش می‌متالز، این شبکه خبری فرانسوی، گروه هفت کشور ثروتمند (جی۷) روز جمعه توافق کردند که تامین بودجه دولتی را برای نیروگاه‌های زغال سنگ تا پایان سال جاری پایان دهند و تا سال ۲۰۳۰میلادی به سمت منابع انرژی پاک بروند.

پیش از نشست رهبران هفت کشور ثروتمند در ماه آینده در انگلیس، وزیران آب و هوا و محیط زیست کشور‌های جی۷ پس از یک جلسه مجازی دو روزه، بار دیگر بر تعهد خود برای حفظ افزایش دمای کره زمین زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۰۵۰ تاکید کردند. دانشمندان می‌گویند هر افزایش دمایی بیش از میزان مذکور باعث تغییر غیرقابل کنترل اوضاع می‌شود.

وزرای حاضر در این نشست مجازی گفتند: «با درک اینکه ادامه سرمایه گذاری جهانی در تولید برق بدون کنار گذاشتن زغال سنگ با حفظ ۱.۵ درجه سانتیگراد دمای کره زمین ناسازگار است، تاکید می‌کنیم که سرمایه گذاری‌های بین المللی در بخش زغال سنگ باید متوقف شود.

«آلوک شارما» نماینده انگلیس و رئیس منتخب نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد که قرار است در ماه نوامبر (آبان) در گلاسکو برگزار می‌شود، گفت که این همایش چراغ سبزی برای جهان است که نشان می‌دهد استفاده از زغال سنگ در حال کنار گذاشتن است.

این اقدام به دنبال توصیه آژانس بین المللی انرژی در اوایل این هفته انجام شد که اگر قرار است تا سال ۲۰۵۰ جهان به انتشار کربن خنثی برسد، باید تمام پروژه‌های آینده سوخت فسیلی لغو شوند.

وزیر محیط زیست آلمان این توافقنامه را "گامی مهم و رو به جلو" خواند که به کشور‌های صنعتی اعتبار می‌بخشد تا دیگران را به پیروی از این امر ترغیب کنند.

«باربارا پومپیلی» همتای فرانسوی وی هم در سخنانی ضمن تائید این طرح گفت: «این امر "زمینه را برای انتقال سریع به سمت انرژی پاک فراهم می‌کند».

کشور‌های جی۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و انگلیس هستند که همزمان کشور‌های اصلی تولیدکنندگان خودرو بشمار می‌روند. این کشور‌ها در ادامه توافق کردند که به سرعت از صنعت خودرو‌های بنزینی ظرف یک دهه پیش رو گذر کنند.

این گروه در ادامه نشست خود تاکید کرد که هدف اصلی از بین بردن "یارانه‌های ناکارآمد سوخت‌های فسیلی" تا سال ۲۰۲۵ و پیروی سایر کشور‌ها از این مسیر است.

براساس اهداف تعیین شده از سوی پیمان آب و هوایی پاریس، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای را تا ۵۵ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ به هدف کربن خنثی برسد.

در پی نشست روز گذشته، فعالان محیط زیست به طور گسترده‌ای از تعهدات اعلام شده در قبال توقف گرمایش زمین استقبال کردند، اما از کشور‌های ثروتمند خواستند تا برنامه‌ها و بازه‌های زمانی دقیق تری را در این خصوص تهیه کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده