تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۲۰۰۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت تعاونی مصالح فروشان زنجان:

قطعی برق بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان در زنجان شده است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تعاونی مصالح فروشان زنجان با اشاره به قطعی برق بهانه‌ای برای کارنجات سیمان برای افزایش قیمت سیمان تبدیل شده است گفت: میزان مصرف سیمان استان زنجان کمتر از یک سوم تولید است.

به گزارش می‌متالز، علی جعفری با اشاره به اینکه وضعیت بازار سیمان استان زنجان نباید در این وضعیت باشد اظهار کرد: در زنجان دو کارخانه سیمان فعالیت می‌کند با این وجود توسعه شهری ما بسیار پایین‌تر از استان‌های همجوار است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در کارخانه‌های سیمان استان زنجان ۲ هزار تن و ۳ هزار تن بوده و در مجموع کارخانه‌های سیمان استان زنجان ظرفیت تولید روزانه ۵ هزار تن را دارند افزود: با این حال میزان مصرف استان زنجان در فصل کار ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مصالح فروشان زنجان با تاکید براینکه از این میزان حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن برای واحد‌هایی که بتن آماده تولید می‌کنند می‌رود و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن به صورت پاکتی از طریق مصالح فروشان توزیع می‌شود ادامه داد: میزان مصرف سیمان استان زنجان به یک سوم تولید کارخانه‌های زنجان هم نمی‌رسد.

وی با تاکید براینکه امروز در بازار سیمان با سوء مدیریت مواجه هستیم ابراز کرد: مدیریت در بازار سیمان وجود ندارد و قطع کردن برق واحد‌های تولیدی سیمان در فصل کار نشان می‌دهد که مدیریتی در این حوزه وجود ندارد.

جعفری با تاکید براینکه وقتی برق یک واحد تولیدی سیمان قطع می‌شود برگشت واحد تولیدی به چرخه تولید متحمل هزینه‌ها هنگفتی می‌شود بیان کرد: وضعیت بازار سیمان به بی‌تدبیری و سوء مدیریت مسوولان برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه کارنجات سیمان زنجان نیز با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کنند و به اندازه کافی سیمان وارد بازار نمی‌شود افزود: با کمبود شدید سیمان در بازار مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصالح فروشان زنجان با تاکید براینکه کارخانه‌های سیمان به دنبال منافع خودشان هستند و برای این کار به دنبال بهانه بودند افزود: قطعی برق بهانه‌ای برای کارخانجات سیمان استان زنجان تبدیل شده و با این بهانه بازار را تشنه نگه می‌دارند و با افزایش دادن قیمت محصول خود را وارد بازار می‌کنند.

وی با تاکید براینکه اگر کارخانجات سیمان زنجان فعالیت کند و روزانه ۲ هزار تن سیمان وارد بازار زنجان شود هیچ مشکلی در بازار نخواهیم داشت بیان کرد: این موضوع در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که مدیریتی در کار باشد.

جعفری با اشاره به موضوع وارد کردن سیمان به بازار بورس کالا گفت: دولت به بهانه حذف دلالان، سیمان را وارد بازار بورس کرد در حالی که این کار باعث افزایش شدید قیمت سیمان در بازار می‌شود.

وی با تاکید براینکه متاسفانه مسوولان فرق بین دلال و عامل فروش را نمی‌دانند افزود: دولت زمانی که فرق دلال و عامل فروش را تشخیص داد مشکلات قابل حل خواهد بود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مصالح فروشان زنجان با تاکید براینکه روند توزیع سیمان در بازار بورس قابل پیگیری نیست، اما در عامل فروش می‌توان نحوه توزیع سیمان را در بازار رصد و پیگیری کرد ادامه داد: اگر همین روال یعنی سیمان در بازار بورس باشد وضعیت بسیار بدتر از وضعیت موجود خواهد بود با این حال قول دادند سیمان را از بازار بورس خارج کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه عده‌ای به دنبال منافع شخصی خود است و با این کار باعث مختل شدن بازار سیمان شدند.

جعفری با تاکید براینکه دولت در سال ۹۹، ۹۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان داشت افزود: این مازاد سیمان کجا رفت و چه چیزی باعث شد در سال ۱۴۰۰ با کمبود سیمان در بازار مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه رانت در بازار سیمان وجود دارد و الان نیز رانت خواری با رفتن سیمان به بازار بورس ایجاد شده است ادامه داد: برای اینکه رانت در بازار سیمان اتفاق بیفتد با شگرد خاصی بازار سیمان را به سمت بازار بورس بردند و متاسفانه دولت نیز همراهی کرد و با این کار می‌خواهند به هدف‌شان برسند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مصالح فروشان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر مشتری سیمان به بی‌نهایت افزایش یافته که در این کار نظارت نمی‌تواند اتفاق بیفتد افزود: با این کار بازار سیمان به شدت بد‌تر می‌شود.

وی گفت: اگر سیمان از بازار بورس خارج شده و عاملین فروش مشخص شده و همچنین برق واحد‌های تولیدی سیمان هم تامین شود مشکل بازار سیمان قابل حل خواهد بود.

منبع: موج رسا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده