تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۵۲۸
کد خبر: ۲۲۰۴۰۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

همه چیز در مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن/ وام مسکن برای روستا‌ها با شهر‌ها فرق می‌کند

‌می‌متالز - روش دریافت تسهیلات مسکن در روستا‌ها و همچنین ضوابط مربوط به آن همچون سقف تسهیلات، نرخ سود، مدت بازپرداخت، رقم اقساط ماهانه و … متفاوت از تسهیلات مسکن در شهر‌ها است؛ بانک مسکن در توضیح دیگر جزئیات وام مسکن ۱۰۰ میلیونی افزوده است سقف تسهیلات جعاله برای این گروه از متقاضیان ۱۰ میلیون تومان از محل اوراق ممتاز، با سپرده، بدون سپرده و یا به صورت توام به ازای هر واحد مسکونی تعیین شده است.

به گزارش می‌متالز، بانک مسکن به ابهامات مربوط به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان و چگونگی دریافت آن پاسخ داد.

طبق اعلام بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان در حالی در روز‌های اخیر به شعب بانک ابلاغ شده است که هم اکنون تعداد قابل توجهی از افراد ساکن در روستا‌ها با یک سوال مهم مواجه هستند. این سوال آن است که از چه مسیری می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده و در چه زمانی و طی چه فرآیندی این تسهیلات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

با توجه به آنکه روش دریافت تسهیلات مسکن در روستا‌ها و همچنین ضوابط مربوط به آن همچون سقف تسهیلات، نرخ سود، مدت بازپرداخت، رقم اقساط ماهانه و … متفاوت از تسهیلات مسکن در شهر‌ها است، روستاییان با این سوال مواجه هستند که چگونه می‌توانند در فهرست واجدان شرایط این تسهیلات قرار بگیرند و جزئیات وام مسکن ۱۰۰ میلیونی چیست.

مهمترین نکته‌ای که در ارتباط با تسهیلات ساخت مسکن در روستا‌ها می‌توان به آن اشاره کرد این است که این تسهیلات نوعی تسهیلات حمایتی است. به این معنا که نرخ سود این تسهیلات یارانه‌ای است و برخلاف رایج‌ترین روش پرداخت تسهیلات مسکن در شهر‌ها – تسهیلات از محل اوراق – که با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان پرداخت می‌شود، این تسهیلات با سود یارانه‌ای و پرداخت مابه التفاوت سود از سوی دولت با هدف نوسازی واحد‌های مسکونی در روستا‌ها به واجدان شرایط اختصاص می‌یابد.

سود تسهیلات مسکن روستایی چند؟
این موضوع یکی از مهمترین امتیاز‌های تسهیلات مسکن روستایی است. سود تسهیلات مسکن روستایی پنج درصد است که ارزان‌ترین تسهیلات بانکی در حوزه مسکن محسوب می‌شود.

گام اول برای دریافت این تسهیلات دریافت معرفی نامه از سوی روستاییان متقاضی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن در روستا‌ها می‌توانند با دریافت معرفی نامه از بنیاد مسکن و ارائه آن به شعب بانک مسکن نسبت به تشکیل پرونده و قرار گرفتن در صف متقاضیان دریافت وام روستایی اقدام کنند.

نکته مهمی که در ارتباط با این تسهیلات می‌توان به آن اشاره کرد آن است که تسهیلاتی که در قالب تسهیلات ساخت جهت نوسازی و بهسازی واحد‌های مسکونی روستایی به متقاضیان پرداخت می‌شود قابلیت فروش اقساطی برای یک دوره زمانی ۲۰ ساله دارد.

بر این اساس، مدت زمان مشارکت مدنی برای ساخت مسکن در روستا‌ها تا ۲۰ واحد مسکونی حداکثر ۱۸ ماه است، اما در صورتی که این تعداد از ۲۱ واحد مسکونی بیشتر شود تا ۲۴ ماه این مدت ادامه خواهد یافت. این موضوع یک امکان قابل توجه برای ورود انبوه سازی و ساخت وساز‌های حرفه‌ای به روستا‌ها را نشان می‌دهد.

همچنین، حداکثر مدت دوران مشارکت مدنی سه سال تعیین شده است که قابلیت فروش اقساطی برای یک دوره بازپرداخت ۲۰ ساله را دارد.

ضوابط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی
براساس ضوابط بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، مهلت قانونی برای شروع به کار و پرداخت مرحله اول تسهیلات حداکثر شش ماه پس از انعقاد قرارداد با بانک خواهد بود.

علاوه بر امکان دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، امکان دریافت تسهیلات جعاله همزمان با دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در صورت تقاضا از جانب تسهیلات گیرنده وجود دارد.

بانک مسکن در توضیح دیگر جزئیات وام مسکن ۱۰۰ میلیونی افزوده است سقف تسهیلات جعاله برای این گروه از متقاضیان ۱۰ میلیون تومان از محل اوراق ممتاز، با سپرده، بدون سپرده و یا به صورت توام به ازای هر واحد مسکونی تعیین شده است.

دریافت این تسهیلات از آنجا که جزو تسهیلات حمایتی و یارانه‌ای محسوب می‌شود، برای هر خانوار متقاضی، صرفا برای یکبار میسر است؛ بنابراین آن دسته از متقاضیانی که پیش از این اقدام به دریافت این تسهیلات کرده‌اند دیگر مشمول دریافت این تسهیلات نیستند.

این ضابطه برای رعایت عدالت در توزیع تسهیلات یارانه‌ای و بهره مندی همه متقاضیان از این امکان در نظر گرفته شده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده