تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۵۳۱۷
کد خبر: ۲۲۰۹۱۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی خرید مسکن به زنان / شرایط دریافت وام چیست؟

‌می‌متالز - قرار است زنان سرپرست خانوار با ۳۰ میلیون تومان صاحبخانه شوند. دولت قرار است به زنان سرپرست خانوار وام ۲۰۰ میلیونی خرید مسکن بدهد و ۶۰ میلیون کمک بلاعوض. اما با این همه، قیمت مسکن چنان جهشی داشته که با تمام این حمایت‌ها فقط می‌توان ۱۰ متر خانه در تهران خرید!

به گزارش می‌متالز، روز گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد. گزارشی که نشان می‌داد در تیر ماه قیمت هر متر مربع خانه در پایتخت بیش از ۳.۱ میلیون تومان افزایش داشته و متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

رشد قیمت مسکن چنان بوده که تسهیلات خرید مسکن را بی‌ارزش کرده است. چراکه با وام مسکن تنها می‌توان بین ۴ تا ۸ متر از یک واحد مسکونی را خرید و قدرت خرید وام مسکن تنها به خرید یک اتاق می‌رسد.

اما اکنون ستاد ملی زنان و خانواده بسته حمایتی کمک به تامین مسکن زنان سرپرست خانوار را تصویب کرده است. طرحی که بر اساس آن زنان سرپرست خانوار می‌توانند با ۳۰ میلیون تومان صاحب خانه شوند.

وام ۲۰۰ میلیونی خرید مسکن زنان.

اما شرایط دریافت وام ۲۰۰ میلیونی خرید مسکن زنان چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

آنگونه که ابراهیم صادقی فر، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار اعلام کرده این وام ۲۰۰ میلیون تومانی تنها شامل حال زنان سرپرست خانوار می‌شود. اقساط این وام هم برخلاف دیگر وام‌های خرید مسکن، بین ۴ تا ۹ درصد است.

اقساط این وام برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های یک تا سه تنها ۴ درصد و برای دهک‌های چهار تا شش حدود ۹ درصد است.

همچنین آورده نقدی زنان سرپرست خانوار برای مالکیت یک واحد مسکونی ۸۰ متری، تنها ۳۰ میلیون تومان است که این مبلغ را باید هنگام تحویل واحد مسکونی پرداخت کنند.

اما در این طرح حمایت‌های دیگری هم مشخص شده است. از آن جمله کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی توسط دولت، پرداخت ۳۰ میلیون تومان نیز به‌عنوان کمک بلاعوض توسط دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) است.

اما نکته مهم این است که حتی با مجموع این وام ۲۰۰ میلیونی خرید مسکن و کمک بلاعوض ۶۰ میلیونی و آورده ۳۰ میلیونی خود فرد، تنها ۱۰ متر یک واحد مسکونی را می‌توان خرید.

البته گفته شده که شرایط به گونه‌ای است که فرد بتواند با پرداخت ۳۰ میلیون تومان صاحب خانه شود. اما بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در تهران ۳۰ میلیون تومان است و هزینه خرید یک واحد مسکونی ۴۰ متری حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون است و این وام و کمک بلاعوض، ۹۰۰ میلیون تومان کمتر از متوسط قیمت یک واحد مسکونی در تهران است.

اما اگر حداقل قیمت مسکن در تهران را حدود ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، متوسط قیمت یک واحد مسکونی ۴۰ متری ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود و باز هم کفاف هزینه خرید واحد مسکونی را نمی‌دهد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده