تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۲۰۵۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت «تامین سرمایه لوتوس پارسیان» مطرح کرد:

صندوق اهرمی، ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری بدون حضور شبکه بانکی

‌می‌متالز - صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی با توجه ویژه به مقوله توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و با ایده فراهم کردن سرمایه‌گذاری اهرمی بدون استفاده از تسهیلات و اعتبار شبکه بانکی و نیز با اتکا به ظرفیت­‌های بازار سرمایه شکل گرفته است.

به گزارش می‌متالز، مجتبی تقی پور، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به پیشینه تاسیس صندوق سرمایه ­گذاری اهرمی گفت: این صندوق به عنوان یکی از جدیدترین ابزار‌های سرمایه‌گذاری با همت مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، در زمستان ۱۳۹۹ طراحی و در بهار ۱۴۰۰ ساختار آن نهایی شد و به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. در تابستان ۱۴۰۰ نیز، ساختار این ابزار جدید توسط مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی ابلاغ شد.

مجتبی تقی ­پور اظهار کرد: در حال حاضر شرکت­‌های تامین سرمایه با چالش­‌های متعددی در حوزه تاسیس و راهبری صندوق­‌های سرمایه­ گذاری جدید رو به رو هستند که ریشه اصلی آن به بند «ب» ماده ۱۴ برنامه پنج ­ساله ششم توسعه بازمی‌گردد. بر مبنای این بند تاسیس هرگونه صندوق سرمایه‌گذاری توسط شرکت­‌های تامین سرمایه­ دارای سهامدار بانکی ممنوع بوده و منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: براین اساس با گذشت بیش از ۴ سال از برنامه پنج‌­ساله، هنوز مجوز موثری در این خصوص توسط بانک مرکزی صادر و رویه مشخصی ابلاغ نشده است؛ بنابراین ضروری است، در تدوین قوانین و مقررات جدید به نقش محوری صندوق­‌های سرمایه­ گذاری و شرکت­‌های تامین سرمایه در تامین مالی و توسعه بازار سرمایه توجه بیشتری شود.

تقی پور تصریح کرد: در این صندوق با تعریف سه نوع واحد سرمایه­ گذاری در قالب واحد‌های سرمایه­ گذاری ممتاز نوع ۱ (مدیریتی - Equity)، ممتاز نوع ۲ (Equity) و عادی (Fixed Income)، سازوکاری طراحی شده است که خلق اهرم برای دارندگان واحد ممتاز با استفاده از ظرفیت واحد‌های عادی فراهم شود.

او ادامه داد: همچنین برای نخستین بار در این صندوق، واحد‌های ممتاز در بازار سرمایه قابلیت معامله دارند (مشابه واحد‌های سرمایه ­گذاری صندوق­‌های قابل معامله - ETF) و واحد‌های عادی از طریق مدیر ثبت، قابلیت صدور و ابطال دارند (مشابه صندوق­‌های سرمایه­ گذاری مشترک Mutual Fund).

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده