تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۲۰۹۵۴

جزئیات ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی در بنادر و انبارها/ ضرورت انتخاب فرمانده واحد برای تأمین کالا‌های اساسی

‌می‌متالز - تأمین ارز به‌منظور واردات کالا‌های اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو (نرخ ترجیحی) با افزایش ۷۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به عدد ۴.۶میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش می‌متالز، بیشترین حجم کالا بین بنادر کشور، متعلق به بندر امام خمینی (ره) است که ظرفیت استاندارد انبارش کالا در این بندر حدود ۱‏/۳ میلیون تن می‌باشد؛ این در حالی است که در زمان حاضر حدود ۵‏/۳ میلیون تن کالا در این بندر وجود دارد که موجب شده است کالا‌های اساسی در محوطه روباز انبار‌ها و در گرمای ۵۰ درجه فعلی تخلیه شود و نگهداری گردد، همچنین حدود ۵‏/۱ میلیون تن کالا نیز در حال و منتظر تخلیه هستند که ادامه این وضع موجب اتلاف بخشی از این کالا‌ها خواهد شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، طی چهارماهه نخست سال جاری، به‌منظور واردات کالا‌های اساسی و ضروری حدود ۱۵ میلیارد دلار تأمین ارز شده است که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ رشدی بالغ بر ۲۷ درصد را نشان می‌دهد. ضمناً تأمین ارز به‌منظور واردات کالا‌های اساسی، تجهیزات پزشکی و دارو (نرخ ترجیحی) با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به عدد ۴.۶ میلیارد دلار رسیده است.

از میزان فوق ۱۵۴۶ میلیون دلار برای ذرت، جو و گندم، ۱۱۲۴ میلیون دلار برای دانه‌های روغنی و روغن خام، ۱۱۷۱ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی، ۳۴۸ میلیون دلار کنجاله سویا تأمین ارز شده است، علاوه بر آن برای سایر کالا‌ها ۱۰.۴ میلیارد دلار تأمین ارز شده است که رشدی بالغ بر ۱۵ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، از جمله این کالا‌ها می‌توان به ماشین‌آلات اشاره کرد که برای آن ۳۵۶۴ میلیون دلار تأمین ارز شده است.

بنابر گزارش اعلامی اداره صادرات بانک مرکزی، صادرکنندگان همچنین طی دوره مورد نظر، حدود ۸ میلیارد دلار با نرخ میانگین موزون دلاری معادل ۲۱۸۰۰ تومان در سامانه نیما اقدام به فروش ارز کرده‌اند که این رقم در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل حاکی از رشد حدود ۵۵ درصدی است.

از سوی دیگر بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد، ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی، تا نیمه تیر ماه به‌طور میانگین با کسری حدود ۶۰ درصدی نسبت به میزان تکلیف قانونی (مصوّب مورخ ۱۸‏/۰۹‏/۹۷ هیئت دولت) مواجه است.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اجازه مصرف معادل ۸ میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی و دارو داده شد که بر اساس برنامه تعیین‌شده توسط دولت مقرر بود ۶ میلیارد دلار در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ (۵‏/۴ میلیارد دلار کالا‌های اساسی و ۵‏/۱ میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی) مصرف شود.

جزئیات ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی در بنادر و انبارها/ ضرورت انتخاب فرمانده واحد برای تأمین کالا‌های اساسی

تدوین نقشه جامع تجارت کشور به‌منظور ایجاد ثبات در بخش کلان اقتصاد منجر به ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌شود و اصلاح چند مسئله محوری از جمله ساختار انحصاری تجارت محصولات کشاورزی در برخی از اقلام به‌ویژه نهاده‌های دامی منجر به کاهش وابستگی کشور خواهد شد.

بر این اساس ضرورت دارد نقشه تجاری در دولت سیزدهم توسط متولیان و کارشناسان دغدغه‌مند تدوین و با انتخاب فرماندهی واحد برای تأمین کالا‌های اساسی، کاستی‌های بیان‌شده به‌صورت اصولی و نه موردی حل گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده