تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۳۶۹
کد خبر: ۲۲۱۳۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موضع مخالف مدیران وزارت صمت با عرضه سیمان در بورس کالا

‌می‌متالز - در حالی صنعت سیمان از نبود برق برای تولید رنج می‌برد که برخی این مشکلات را نتیجه عرضه سیمان در بورس می‌دانند به طوری که مدیران وزارت صنعت و معدن نیز در این ریل اشتباه افتاده اند و با عرضه سیمان در بورس مخالفت می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، روح الله پوریا اظهار داشت: طی مدت اخیر، شاهد افزایش قیمت سیمان به دلیل قطعی برق کارخانه‌های تولیدکننده بودیم، زیرا میزان تولید سیمان در کشور کاهش یافته است. البته برخی کارخانه‌های سیمان به دلیل داشتن مقداری کلینکر، اندکی تولید سیمان دارند، اما این مسئله شامل همه کارخانه‌های تولیدی سیمان نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین لازم است تا زیرساخت‌های لازم برای منابع کلینکر برای همه کارخانه‌های تولیدی فراهم شود.

این کارشناس صنعت سیمان درباره شرایط لازم برای ذخیره سازی کلینکر توضیح داد: برای تهیه و حفظ کلینکر در کارخانه، نیاز است که کارخانه‌های تولیدی سیمان کوره هایشان روشن باشد و خط تولیدشان به صورت کامل کار کند، اما در حال حاضر کارخانه‌های سیمان نمی‌توانند از ظرفیت تولیدی خود استفاده کنند؛ در نتیجه تولید سیمان نیز متوقف شده است.

پوریا با اشاره به فعالیت تولیدی برخی کارخانه‌های سیمان در ساعات شب، توضیح داد: فعالیت در ساعات شبانه برای کارخانه‌های سیمانی که کلینکر ندارند، اهمیتی ندارند، زیرا این دستور العمل به این شکل نیست که کارخانه‌ها از آغاز شب تا طلوع صبح بتوانند فعالیت تولیدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این روند برای کارخانه‌های تولیدی سیمان صرفه اقتصادی ندارد، تاکید کرد: از لحاظ فنی نیز نمی‌توان این کار را انجام داد. خاموشی‌ها و تعطیلی کارخانه‌های سیمانی تنها یکی از مشکلات صنعت برق است که طی مدت اخیر رخ نداده است. البته در این مدت این مشکل حاد شد با این حال این مسئله‌ای نیست که دولت بتواند آن را طی یک الی دو روز حل کند.

بورس کالا به کمک صنعت سیمان آمد

این کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه عرضه در بورس کالا به کمک صنعت آمد، یادآوری کرد: عرضه در بورس کالا، به طور متوسط از زمان آغاز آن، ۵ الی ۶ ماه طول می‌کشد تا نتایج آن را در شرکت‌ها دید! با توجه به قیمت سیمان در بازار بورس کالا، می‌توان گفت بورس توانست به کارخانه‌های تولیدی سیمان کمک کند تا ما به تفاوت قیمت سیمان به جیب آن‌ها بازگردد و دلال‌ها سودی از این امر نبرند.

پوریا با بیان اینکه مافیای صنعت سیمان به شدت بر عدم عرضه سیمان در بورس کالا مانور می‌دهند، گفت: در حال حاضر صنعت سیمان از نبود برق برای تولید رنج می‌برد و مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها رقم زده است. حال برخی می‌آیند و این مشکلات را نتیجه عرضه سیمان در بورس می‌دانند که درست نیست! متاسفانه امروز شاهدیم که مدیران وزارت صنعت و معدن نیز در این ریل اشتباه افتاده اند و با عرضه سیمان در بورس مخالفت می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای عرضه سیمان در بورس کالا، بیان کرد: نسبت عرضه و تقاضا در بورس کالا، قیمت سیمان را در این بازار تعیین می‌کند. این روش کشف قیمت، روشی است که در همه کشور‌های دنبا مورد قبول واقع شده است، زیرا بر اساس الفبای اقتصاد نوشته شده است.

این کارشناس صنعت سیمان به مسئولان وزارت صمت توصیه کرد: به نظر می‌رسد دولت و مسئولان وزارت صمت بهتر است به جای اینکه خود را درگیر مسائل عرضه سیمان در بورس کنند، با وزارت نیرو به گفتگو بنشینند و راهکاری برای تامین برق شرکت‌های سیمانی کنند تا این کارخانه‌ها حداقل با ۵۰ درصد مصرف برق خود راه افتاده و بتوانند تولید داشته باشند.

پوریا در این خصوص ادامه داد: البته دولت اعلام کرده است که از شنبه نهم مردادماه برخی از کارخانه‌های سیمانی می‌توانند حداقل تا ۱۵ روز به صورت تمام وقت، فعالیت تولیدی داشته باشند. امیدواریم مسئله برق به زودی برای این صنعت رفع شود.

وی همچنین از پیش دریافت ۱۰۰ درصدی معاملات سیمان در بورس کالا به عنوان عاملی نام برد که به موجب آن دلالان کمتر وارد معاملات سیمان در بورس کالا خواهند شد.

وی که از این تصمیم به عنوان تصمیم درستی نام می‌برد، اظهار داشت: در اولین روز معاملات سیمان پس از این ابلاغیه، تقاضا برای میزان سیمان عرضه شده بسیار خوب بود. در حالی که قبل از این ابلاغیه، متقاضیان ۱۰ درصد پیش پرداخت را انجام می‌دادند؛ سپس ۳ روز مهلت داشتند تا ۹۰ درصد باقی را پرداخت کنند. بعد از گذشت این ۳ روز، با پرداخت جریمه فرصت پرداخت داشتند.

پوریا در پایان با اشاره به روند قبلی پیش دریافت معاملات سیمان در بورس کالا، تصریح کرد: دلال‌ها با استفاده از پیش دریافت ۱۰ درصدی به عنوان یک اهرم، خرید خود را انجام داده و سپس طی ۳ روز، مشتریانی در بازار آزاد پیدا کرده و سیمان را به قیمت بالاتری به آن‌ها می‌فروختند و به موجب آن معاملات خود را در بورس کالا تسویه می‌کردند. با این اقدام بورس کالا، دلالان از گردونه معاملات سیمان حذف می‌شوند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده