تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۴۹۶
کد خبر: ۲۲۱۴۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد:

ورود سیمان به بازار بورس عامل گرانی‌ها است

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد گفت: حضور سیمان در بورس مطمئنا به نفع این بازار نیست، چون به دلیل نداشتن قیمت مصوب سبب ایجاد یک رقابت ناسالم برای تولید کنندگان شده است.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا سلطانی در توضیح دلایل گرانی‌های اخیر بازار سیمان بیان کرد: شاید بشود گفت، یکی از دلایل گرانی‌ها در بازار سیمان میل شدید تولید کنندگان سیمان به صادرات است، از آن جایی که صادرات سیمان نسبت به فروش داخلی به مراتب منافع مالی بیشتری برای تولید کنندگان دارد، فعالان در این حوزه میل دارند که با صادرات سیمان بازار داخلی را همیشه ملتهب نگه دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد ادامه داد: آشفتگی در بازار سیمان همیشه با یکسری بهانه‌ها از جمله افزایش مصرف گاز و امسال هم که قطعی برق همراه بوده که متاسفانه مشکلات و کمبود‌هایی را در این بازار به همراه داشته است، اما سئوال من این جا است که اگر کمبودی در بازار سیمان وجود دارد داستان ورود سیمان به بورس چیست؟، چه کسی مجوز بورسی شدن سیمان را صادر کرده است؟.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت سیمان از ابتدای امسال تاکنون چند درصد بوده است؟، متذکر شد: قیمت سیمان در سال گذشته ۲۱ درصد و امسال ۳۰ و خورده‌ای افزایش داشته که البته همه این افزایش قیمتی ربطی به خود سیمان ندارد و عواملی مانند افزایش قیمت کرایه‌ها هم در این گرانی‌ها دست دارد.

سلطانی با بیان اینکه در سه ماه ابتدایی سال جاری حدودا ۴۰ درصد افزایش در قیمت سیمان به‌وجود آمد، اما در آن زمان سیمان در بازار موجود بود، یادآور شد: در حال حاضر سیمان به‌طور کلی توزیع نمی‌شود و کارخانه سیمان را توزیع نمی‌کند، اگر سیمان از سمت کارخانه عرضه شود ما مشکلی نداریم و آن را به فروش می‌رسانیم، آخرین قیمت برای فروش سیمان در مشهد هر پاکت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر سیمان هیچ قیمت مصوبی ندارد، این در حالی است که تولید کم شده، ولی میزان مصرف این محصول ساختمانی با وجود رکود بازار ساخت و ساز کاهشی نداشته است.

وی گفت: پیش از این تولید روزانه سیمان در مشهد حدود ۵ هزار تن بوده که در تابستان این میزان تولید به ۶ هزار تن می‌رسید، این در حالی است که در حال حاضر میزان تولید سیمان با این وضعیت به هزار و خورده‌ای تن در روز رسیده است.

سلطانی ادامه داد: حضور سیمان در بورس مطمئنا به نفع این بازار نیست، چون به دلیل نداشتن قیمت مصوب باعث ایجاد یک رقابت ناسالم برای تولید کنندگان شده و همین قضیه در نهایت به منفعت مصرف کننده تمام نمی‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد افزود: اگر دولت از سیمان هیچ حمایتی نمی‌کند و هیچ امتیازی به تولید و صادرات آن نمی‌دهد، باید از نرخ گذاری آن هم دست بردارد.

وی بیان کرد: ورود سیمان به بورس مطمئنا در آینده خیلی نزدیک به افزایش قیمتی آن می‌انجامد، چون هم بورس و هم صادرات هر دو برای آینده این بازار خطرناک هستند.

سلطانی اضافه کرد: درست است که ساخت و ساز راکد است وسیمان برای مصرف کننده داخلی و بخش مسکن سود آور نیست، ولی آیا هزینه‌ها کم شده است؟ خیر، تا پارسال سیمان به مصالح فروشان داده می‌شد و آن‌ها هم به خرده فروشان، ولی با ورود سیمان به بورس و نداشتن قیمت مصوب نمی‌دانم قرار است، سیمان مورد نیاز مصرف کننده چگونه و به چه طریقی فراهم شود.

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده